![:smt009](./images/smilies/009.gif)
Kana oksentaa
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Kana oksentaa
Mikähän sairaus mahtaa olla kyseessä kun kana oksentaa? Tunnusteltaessa rinnassa tuntuu pussi, ikäänkuin nestepussi. Kana on jo melko iäkäs mutta tarkkaa ikää en muista. Onkohan tarttuvaa? Eilen illalla ja aamulla tuli vielä syömään, mutta nyt illalla ei enää tullut, kyhjötti vain munintakopissa. ![:smt009](./images/smilies/009.gif)
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Re: Kana oksentaa
Voi itku
Jotain vikaa sillä on ilmeisesti ainakin ruuansulatuselimistössä. Vaikea arvailla, että mitä, kun vaivoja on olemassa niin kamalan paljon. Voitko kertoa lisätietoja, jos joku sitten niistä osaisi jonkin arvion kertoa? Mitä ruokaa+lisukkeita syövät, onko mahdollista, että olisi syönyt jotain kupua/suolistoa tukkivaa? Onko madotettu? Miten kävelee ja pystyykö lentämään? Jne...
![:smt010](./images/smilies/010.gif)
En oikein tiedä mitään muita oireita, joita olis ollu kun huomattiin vasta eilen, että oli sairas. Eli siis ei ainakaan kovin kauan ole ollut oireita. Syövät sekalaisia tähteitä alkaen perunankuorista...siis periaattessa kaikkea "ihmisruokaa" mitä jää ja sitten olisko ollut punahelttaa sekä viljaa sellaisenaan. Mikä voisi aiheuttaa tukoksen? ![:smt017](./images/smilies/017.gif)
Ai niin ja ei kyllä ole madotettu. Mitäs matolääkkeittä niile on?
![:smt017](./images/smilies/017.gif)
Ai niin ja ei kyllä ole madotettu. Mitäs matolääkkeittä niile on?
Onkohan tapahtunut ihmeparantuminen? Kana näyttäis ainakin tällä hetkellä olevan ihan kunnossa. Olikohan se kanojen vatsaflunssa?
Silti haluaisin kovasti tietää mikä ihme sitä vaivasi. En ollut tienytkään, että kanat osavat oksentaa...
![:smt002](./images/smilies/002.gif)
Silti haluaisin kovasti tietää mikä ihme sitä vaivasi. En ollut tienytkään, että kanat osavat oksentaa...
Ei se meidän kananruoka kyllä mitään punahelttaa ole, punasta siinä taitaa olla vain säkissä. Mistähän minä sen nimen tohon vedin? Tarkistin pussista ja se on kana-herkku aktiivi, vaikkei nuo meidän kanat mitään aktiiveja olekaan. Tätä ruokaa suosittelivat jossain ja siksi ostimme sitä. Onko parempia vaihtoehtoja? Syövät siis muutakin mm. viljaa ja tähteitä ja silloin tällöin salaattia yms. vihreetä.
Onpa kiva, että kanasesi voi paremmin! Jospa sillä oli vain "ruoto kurkussa" ja sitä kakisteli??
Rehuja on hiukan erilaisia eri valmistajilla, eli tuo Kanaherkku Aktiivi on Rehuraision aika lailla vastaava kuin Suomen Rehun Munitus Punaheltta, eli kanojen munitus- ja siitosiän perusrehu. Paitsi että se on käsittääkseni täysrehu eikä puolitiiviste, niin kuin Punaheltta. Eli täysrehu on tarkoitettu annettavaksi ilman vilja- tai muuta lisää ja puolitiiviste taas sellaisen kera (puolet ruuan tarpeesta rehua). Raisiolla puolitiiviste olisi ilmeisesti Munitus-Herkku.
Rehuja on hiukan erilaisia eri valmistajilla, eli tuo Kanaherkku Aktiivi on Rehuraision aika lailla vastaava kuin Suomen Rehun Munitus Punaheltta, eli kanojen munitus- ja siitosiän perusrehu. Paitsi että se on käsittääkseni täysrehu eikä puolitiiviste, niin kuin Punaheltta. Eli täysrehu on tarkoitettu annettavaksi ilman vilja- tai muuta lisää ja puolitiiviste taas sellaisen kera (puolet ruuan tarpeesta rehua). Raisiolla puolitiiviste olisi ilmeisesti Munitus-Herkku.
Minulla 10 kk vanha maatiaiskana silloin tällöin oksentelee. Olen huomannut ensimmäiset oksennusongelmat noin kolme kuukautta sitten. Kana on suht pirteä ja syö hyvin. Mutta kana ei ole kunnolla sopeutunut muuhun parveen (4 kanaa), eli oksentelevaa kanaa ajoittain kiusataan. Muilla kanoilla ei ole oksennusongelmaa. Oksennus on limamaista tai vesimäistä, ja sitä saattaa tulla reilu ruokalusikallinen kerrallaan. Liekö asiasta tarvii olla huolestunut?
Omasta mielestäni ei tarvitse olla huolissaan, jos vaiva menee aina ohi, eikä jatku yön yli. Epäilisin nimittäin hiivavaivaa, josta ehkä "paras" merkki on kanan haiseva hengitys.
Jos kyse on tästä, niin ongelman ydin on täyteen sulloutunut tai jumittava kupu, mikä taas voi johtua siitä, että muut kanat kiusaavat ja kiusattu kana ahmii ehtiäkseen syödä. Jos tilanne on tällainen, kannattaa rauhoittaa ruokailuhetki ja vaikka erottaa kana yksin tai toisen kiltin kanan kanssa syömään. Pahimmillaan nimittäin kanan normaaliksi muodostuu ahmiminen ja liian täysi kupu on pitemmän päälle ongelma, sillä se ei tyhjene riittävän nopeasti ja sinne voi helposti kehittyä hiivavaiva ja/tai tukos ja itse kupukin voi alkaa roikkua, jolloin se on vielä hankalampi... Itsellä on kokemusta yhdestä tehotytöstä, jota muu parvi aikanaan kiusasi.
Kuvun tyhjenemisongelmat voivat käsittääkseni olla myös rakenteellisia juttuja, mutta tästä teillä ei varmaankaan ole kyse.
Ensiapu edellisiin on kanan paastoaminen päivän kahden verran ja kuvun lempeä manipulaatio, ts. hieronta, ks. myös viewtopic.php?p=243695#p243695
Hiivavaivaan, sulloutuneeseen, tukkeutuneeseen tai roikkuvaan kupuun löytyy ohjeita tuolta: https://aikioniemi.com/2022/08/15/kuputukos/ . Itse olen kaivellut tietoa myös youtubesta monelta eri kanavalta.
Jos kyse on tästä, niin ongelman ydin on täyteen sulloutunut tai jumittava kupu, mikä taas voi johtua siitä, että muut kanat kiusaavat ja kiusattu kana ahmii ehtiäkseen syödä. Jos tilanne on tällainen, kannattaa rauhoittaa ruokailuhetki ja vaikka erottaa kana yksin tai toisen kiltin kanan kanssa syömään. Pahimmillaan nimittäin kanan normaaliksi muodostuu ahmiminen ja liian täysi kupu on pitemmän päälle ongelma, sillä se ei tyhjene riittävän nopeasti ja sinne voi helposti kehittyä hiivavaiva ja/tai tukos ja itse kupukin voi alkaa roikkua, jolloin se on vielä hankalampi... Itsellä on kokemusta yhdestä tehotytöstä, jota muu parvi aikanaan kiusasi.
Ensiapu edellisiin on kanan paastoaminen päivän kahden verran ja kuvun lempeä manipulaatio, ts. hieronta, ks. myös viewtopic.php?p=243695#p243695
Hiivavaivaan, sulloutuneeseen, tukkeutuneeseen tai roikkuvaan kupuun löytyy ohjeita tuolta: https://aikioniemi.com/2022/08/15/kuputukos/ . Itse olen kaivellut tietoa myös youtubesta monelta eri kanavalta.
pikku parvi kanasia
^Kiitos Tuutikille kattavasta info pläjäyksestä.
Yritin haistella kanan hengitystä, mutta en haistanut mitään epänormaalia. Olen jotain toista kanaa sylissä pitäessä kyllä havainnut, että kanan hengitys voi joskus haista. Aikaisemmin olen ruokkinut tätä oksentelevaa/kiusattua kanaa yksityisesti. Ruokailuvauhti kanalla on aika kova, mutta ei mielestäni mikään ongelmia aiheuttava. Kana tykkää valtavasti murskatuista maapähkinöistä, mutta niitäkin olen mielestäni antanut kohtuudella. Yritin tunnustella kupua, se tuntuu tosi hentoiselta ja olemattomalta.
Muutama lisähuomio vielä: Kana aivastelee aika useasti. Kanalla on myös meneillään lievähkö sulkasato, jonka aikana harja on surkastunut ja menettänyt punaista väriään. Minulla on kanalassa kattava kameravalvonta, ja voi olla, että sen johdosta minulla normaali parempi tilannetietoisuus mitä kanalassani tapahtuu. Monet oksennukset olisi ehkä jäänyt näkemättä ilman kameroita. Jos kanalta ei tulisi silloin tällöin noita limaoksennuksia, se näyttäisi aika terveeltä.
![Kuva](https://i.postimg.cc/5YPG78Ld/wappe.jpg)
Yritin haistella kanan hengitystä, mutta en haistanut mitään epänormaalia. Olen jotain toista kanaa sylissä pitäessä kyllä havainnut, että kanan hengitys voi joskus haista. Aikaisemmin olen ruokkinut tätä oksentelevaa/kiusattua kanaa yksityisesti. Ruokailuvauhti kanalla on aika kova, mutta ei mielestäni mikään ongelmia aiheuttava. Kana tykkää valtavasti murskatuista maapähkinöistä, mutta niitäkin olen mielestäni antanut kohtuudella. Yritin tunnustella kupua, se tuntuu tosi hentoiselta ja olemattomalta.
Muutama lisähuomio vielä: Kana aivastelee aika useasti. Kanalla on myös meneillään lievähkö sulkasato, jonka aikana harja on surkastunut ja menettänyt punaista väriään. Minulla on kanalassa kattava kameravalvonta, ja voi olla, että sen johdosta minulla normaali parempi tilannetietoisuus mitä kanalassani tapahtuu. Monet oksennukset olisi ehkä jäänyt näkemättä ilman kameroita. Jos kanalta ei tulisi silloin tällöin noita limaoksennuksia, se näyttäisi aika terveeltä.
![Kuva](https://i.postimg.cc/5YPG78Ld/wappe.jpg)
Koska kupu ei ole iso, niin ei se tukkeutuneelta kuvulta tm. kupujutulta tunnu. En osaa sanoa tuohon oksentamiseen nyt sitten sen kummemmin, koska marekissakin kupu kuitenkin tuntuu joltain, lähinnä geelimäiseltä eli siinä kupu täytyy mömmöstä, minkä vuoksi ruoka ja juoma ei mene läpi.
Kana kyllä menettää silloin myös ruokahalunsa, ennen pitkää. Mielestäni ei siis kuulosta marekiltakaan.
"Hoitaisin" itse sulkasatona eli antaisin rasvaisia siemeniä (auringonkukkaa, pellavaa), vitamiinia ja jos kana osaa "pyytää" jotain muuta, niin sitä. Vihreä olisi hyvä yleisen voinnin ja heltan kannalta. Meillä tykkäävät tosi paljon pinaatista ja persiljasta. Viljansiemeniä voisi idättääkin, pitää varmaan itsekin ryhtyä siihen hommaan.
Madottaa voi myös, jos kana ei ole saanut kesän jälkeen matokuuria, ja kanapunkit voi tutkia. Punkit eivät kylläkään oksentelua aiheuta, mutta voinnin yleistä alenemista, jopa anemiaa (mikä on kanoille vaarallista), ja heikentävät munintaa. - Pitää tässä itsekin tutkia kanat läpi ja ripotella piimaata selkään, orsille ja pesiin.
Aivastelusta luin joskus, että kanalla voi olla kananuhaa. Kuulemma se menee itsekseen ohi, mutta ainahan voi tarjota vaikka valkosipulinkynsiä kuivattuina immuniteettia nostamaan. Toivottavasti selkiää, hyvää vointia nätille kanalle!![:smt023](./images/smilies/023.gif)
"Hoitaisin" itse sulkasatona eli antaisin rasvaisia siemeniä (auringonkukkaa, pellavaa), vitamiinia ja jos kana osaa "pyytää" jotain muuta, niin sitä. Vihreä olisi hyvä yleisen voinnin ja heltan kannalta. Meillä tykkäävät tosi paljon pinaatista ja persiljasta. Viljansiemeniä voisi idättääkin, pitää varmaan itsekin ryhtyä siihen hommaan.
Madottaa voi myös, jos kana ei ole saanut kesän jälkeen matokuuria, ja kanapunkit voi tutkia. Punkit eivät kylläkään oksentelua aiheuta, mutta voinnin yleistä alenemista, jopa anemiaa (mikä on kanoille vaarallista), ja heikentävät munintaa. - Pitää tässä itsekin tutkia kanat läpi ja ripotella piimaata selkään, orsille ja pesiin.
Aivastelusta luin joskus, että kanalla voi olla kananuhaa. Kuulemma se menee itsekseen ohi, mutta ainahan voi tarjota vaikka valkosipulinkynsiä kuivattuina immuniteettia nostamaan. Toivottavasti selkiää, hyvää vointia nätille kanalle!
![:smt023](./images/smilies/023.gif)
pikku parvi kanasia
^Kiitos taas Tuutikille!
Nyt kun olen oikein seuraamalla seurannut, niin kana ei ole oksentanut moneen päivään. Salaattia olen antanut kanoilleni talvisin joka päivä. Tuhdinpaa ruokaa ehkä voisi vielä antaa enempi. Maapähkinöitä kana tykkää syödä tosi paljon, minusta pähkinät onkin aika tymäkkää ruokaa. Keitetty riisi maistuu hyvin. Kuivatut jauhomadot uppoaa myös erinomaisesti. Tällä hetkellä kana näyttää hyvinkin terveeltä. Liekö kanalla on ajoittain kiusaamisesta johtuvaa kanastressiä?
Marekin taudista en usko olevan kyse. Nimittäin yhdellä edesmenneelle teollisuuskanalle puhkesi marek ja luulen tietäväni, miten kana oireilee silloin. Tein taudin vaiheista aikoinaan videon: https://www.youtube.com/watch?v=5OX3NNQgqB4
Nyt kun olen oikein seuraamalla seurannut, niin kana ei ole oksentanut moneen päivään. Salaattia olen antanut kanoilleni talvisin joka päivä. Tuhdinpaa ruokaa ehkä voisi vielä antaa enempi. Maapähkinöitä kana tykkää syödä tosi paljon, minusta pähkinät onkin aika tymäkkää ruokaa. Keitetty riisi maistuu hyvin. Kuivatut jauhomadot uppoaa myös erinomaisesti. Tällä hetkellä kana näyttää hyvinkin terveeltä. Liekö kanalla on ajoittain kiusaamisesta johtuvaa kanastressiä?
![:smt003](./images/smilies/003.gif)
Marekin taudista en usko olevan kyse. Nimittäin yhdellä edesmenneelle teollisuuskanalle puhkesi marek ja luulen tietäväni, miten kana oireilee silloin. Tein taudin vaiheista aikoinaan videon: https://www.youtube.com/watch?v=5OX3NNQgqB4
Kiitos, kiitos myös videosta! Pitääpä katsoa, on omakohtaista kokemusta mokomastaT800 kirjoitti: ↑23 Joulu 2024, 12:58 Marekin taudista en usko olevan kyse. Nimittäin yhdellä edesmenneelle teollisuuskanalle puhkesi marek ja luulen tietäväni, miten kana oireilee silloin. Tein taudin vaiheista aikoinaan videon: https://www.youtube.com/watch?v=5OX3NNQgqB4
![:smt010](./images/smilies/010.gif)
Hyvä, että kanasi voi jo paremmin.
![:smt045](./images/smilies/045.gif)
![:smt016](./images/smilies/016.gif)
pikku parvi kanasia