Mä suosittelisin, että lampi olisi sellainen johon olisi vesi vaihdettavissa. Tai vesi vaihtuisi koko ajan pikkuhiljaa. Ankat sotkevat veden aika tehokkaasti. Itsellläni ei ole lampea, kun ankat ovat vapaana ja pääsevät järveen
Sellaista minä ajattelin myös.
Jokivedellä täyttäisin lammen .
Hiljelleen vaihtuvaa vettä en taida saada järjestettyä..Joten pienellä haavilla ottaisi
joka päivä roskat ja kakat,kerran viikossa
vaihhtaisi kaiken veden..
Niin ja miten ankat pysyvät pihalla vapaina?
Minulla on kyllä sisä-ja ulkohäki valmiina(ulkohäkkiin on tulossa lampi).
Pihalla on sellainen pieni koristelampi(n.125cm pitkä ja n.20cm syvä).En sitten tiedä uskaltaako
niitä pitää vapaana pihalla,kun täällä päin on haukka(tai useampikin),jos haukka ylensäkkään vie ankkoja?
Kanahaukka pystyy tappamaan aikuisen ankkakoiraan.. mutta ei pysty sitä juurkaan siirtään.. koettu on. .. Samoin huuhkaja on vienyt yhden .. huuhkaja jaksoi viedä pois pihasta.
Eli en aijo pitää pihalla vapaana ilman valvontaa.
Minun mielestä nämä petolinnut saa häätää jotenkin pihalta pois tai tappaa,jos vievät lemmikkieläimmiä tms,vaikka ovatkin rauhotettuja.
Surullista että ankkojasi on koeteltu noin
Mä oon tehnyt parikin ankkalampea niin, että monttu maahan, raskas muovipressu päälle ja kiviä reunalle. Toinen lampi on silleen, että siinä osittain vaihtuu vesi. Silti vesi pitää käytännössä vaihtaa viikottain.
Jatkampa tähän ketjuun. Viikonloppuna olisi tulossa kaivuri ja hanhille pitäisi kaivaa lampi. Nyt kaipaisin vinkkejä siitä minkä kokoinen ja syvyinen lammen pitäisi olla? Ja lammen hoito/huoltovinkit tulevat myös tarpeeseen. Talon takapihalla olisi pelto jossa iso koivu varjostamassa, siinä olisi aivan ihana paikka hanhilammelle, mutta mutta... Makuuhuoneen ikkunan alle on matkaa vain 10 metriä, veikkaan että kesä öinä ei sitten paljon nukuta jos hanhet majailee niin lähellä lammessa? Tai onhan tuossa tietty lääniä, sama mihin kaivaa, mutta samalla lailla varjoon sitä ei saa.
Harmittaa hirveesti kun ei pysty tekemään sellaista rapakkoo jossa vaihtuisi vesi. Minkalainen ratkaisu olisi järkevin seisova vetiseen lampeen, esim. koon kannalta. Iso vai pieni? Nii ja mitähän muovia lammen pohjaksi pitäisi etsiä, vesi tuskin pysyy pelkällä maapohjalla (vaikka aika savimaata onkin) kun ei ole edes mitään lähdettä minkä kohdalle saisi tehtyä.
Eikö kukaan oo ihan oikeesti tehny täällä mitään lampee että vois antaa vinkkejä?? Suunnittelin että teen sen nyt tuohon pienelle pellolle sellaiseen aika kosteaan paikkaan, siinä saattais vesi pysyä ilman muovejakin kun on savi maata ja aina sateiden jälkeen vesi meinaa jäädä seisomaan siihen. Semmoinen 3 x 6 metriä ja n. 80 cm syvä varmaan tulee. Lienee ainakin jotenkin riittävä kolmelle hanhelle... Kaivetaan jonkinmoinen oja lammikosta isompaan ojaan että ylimääräinen vesi valuu pois. Vanhasta kaivosta/ tien takaisesta purosta saa tulemaan vettä vaikkapa letkulla ja pumpulla, pistäis pari kertaa viikossa tulemaan sieltä uutta vettä niin että ylimääräinen vesi valuis sitten ojaa pitkin poies. Oiskohan tämä jotenkuten toimiva ratkaisu? En sitten tiedä miten työläs, mutta senhän näkee sitten... Jonkinlaista suodatintakin vois ajatella jos näyttää että vesi on aina kovin likaista..
Niin, pitäisi tehdä ankoille toimiva ( helposti puhtaana pidettävä) lammikko, muistelin nähneeni viime kesänä täällä linkin lammikon rakennus sivulle, mutta enpä sitä enää löydä, jelppikääpäs, ken tietää???
Kiitos jo etukäteen...
Kiitos, näistäkin apua paljon. Osaisko kukaan kertoa noista suodattimista, kannattaako tehdä itse, vai ostaakko valmis, ja käykö ne sellaset suodattimet joita käytetään kala altaissa?? Kiitos etukäteen jo!!