Hautomavire

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Heidigee

Hautomavire

Viesti Kirjoittaja Heidigee »

Pitääkö kanan jo jollakin tavalla "lättyillä", eli osoittaa kiinnostusta hautomiseen, ennen kuin siitosmunia kannattaa alkaa kerätä? Vai sytyttääkö suuri munamäärä pesässä hautomishalut? Tarkoitus olisi koittaa horniolaisten lisäämistä tänä keväänä/kesänä. Kun vaan tietäisi, milloin on oikea aika alkaa kerätä haudottavia munia jemmaan... :smt017 Eilen tuli 6 viikkoa täyteen erillään pitoa muusta porukasta. Pääsiäisen jälkeen ajattelin kerätä sen kymmenkunta munaa rouville, mutta pitäisikö heidän kanssaan sittenkin neuvotella sopivasta ajankohdasta? :smt002
kanamummo

Re: Hautomavire

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Voisit merkata kymmenisen munaa piirtämällä viivan niiden ympäri, ja jätät ne houkuttimeks hämärimpään (?) pesään. Joskus on tolla konstilla alkanut kana hautoa.
jaanahi

Viesti Kirjoittaja jaanahi »

Ite on tullu herätettyä hautomavirettä ihan kaupan halvoilla kananmunilla. Oon niitä laittanu kuusi kpl pesään houkuttimeksi. Yleensä menny viikkokin ennenkuin hautoja pääsee vireeseen. Sitten kun on varmasti hautomassa olen vasta vaihtanu tuoreet merkityt siitosmunat alle. Jos sinne on uusia munia siitosmunien lisäksi ilmaantunu, olen keränny ne pois. Eli voisit alkaa keräämään siitosmunia vaikka hiukan ennen kuin laitat houkutusmunat alle. Pidä niitä vaikka se kymmenen koko ajan valmiina ja mahdollisimman tuoreena. Voihan olla että kanasillasi herää hautomavire lyhyemmässäkin ajassa. Onnea haudontaan :smt023
Heidigee

Viesti Kirjoittaja Heidigee »

Suurikiitos teille molemmille hyvistä neuvoista! Pitää raportoida sitten tänne, miten ensimmäinen hautomayritys lähtee käyntiin :smt006
fasunen

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Meilläkin yritetään saada kanat hautomaan ja munia ollut pesissä jo yli viikon mutta kanat ei kertakaikkiaan ala hautoa jota ihmettelen koska yleensä hautovat vaikka väkisin. :smt005
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Mä saan olla sit onnellinen 2 tipujen kanssa ja 2 hautoo :smt007 vaik on sielläkin niit ylilyöntejä tullu ettei oo joku hautonu ku muutaman päivän
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Eiköhän se hautomavire tule vähän joka kanelle kun aurinko paistaa ja päivä pitenee. Nuo silkit ovat sellaisia hautomakoneita, ettei niitä paljon tarvii viritellä. Alhot eivät sen sijaan ole tehnyt elettäkään hautomisen hyväksi, mutta eiköhän nekin aloita kesään mennessä hautomisen.
Vastaa Viestiin