Emon ja tipujen ruoka-astiat?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Ehtoo-onni

Emon ja tipujen ruoka-astiat?

Viesti Kirjoittaja Ehtoo-onni »

Minulla on nyt viikon vanhoja tipuja. Minkälaiset astiat pitäisi tipulassa olla vedelle ja ruoalle?

Päivän aikana emo on aina kuopsuttanut niin voimallisesti, että kaikki matalat astiat ovat täynnä pehkua. Kevyempiä kupposia saa etsiä ympäri häkkiä. Olen huolissani veden saannista. Ruoat ne kyllä löytävät pehkun seasta.
Nyt olen laittanut kaneille tarkoitetun tippapullon häkkiin niin alas, että tiput ylettyvät juomaan. Mutta saako emo juotua siitä, kun se ei pääse tökkäämään kuulaa nokallaan? Enkä ole kertaakaan nähnyt, että tipukaan olisi juonut siitä. Voiko ruoka/juoma-astiaa laittaa niin ylös kiinni, että sinne ei menisi pehkua ja vain emo ylettyisi sinne? Emo sitten pudottelisi ruoan tipuille. Osaako emo juottaa tipujaan nokastaan?
Luulin tipujen hoidon olevan helppoa, kun emo hoitaa sen, mutta on tässäkin omat vaikeutensa. :smt001
max3

Re: Emon ja tipujen ruoka-astiat?

Viesti Kirjoittaja max3 »

Sama ongelma mullakin oli tipuaikoina, mut mä vain kävin monta kertaa päivässä laittamassa vesiä ja ruokia.
kuutamofoxi

Viesti Kirjoittaja kuutamofoxi »

Meillä on ihan tavallinen juoma-automaatti emolla ja tipuilla. Ja hianosti porsliinilautaselta tarjotaan kaks kertaa päivässä ruokaa. Ja aina sen lautasen saa etsiä purujen seasta :smt003 Mutta ollaan laitettu lautanen sille syrjälle häkkiä, mistä tulee valo, niin ei jää niin äkkiä purujen sekaan. Meidän käsityksen mukaan kana kuitenkin kuopsuttaa enemmän valosta pois päin (tai ainakin purut on aina komeassa keossa pimeimmässä nurkassa).
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Pikkutipujen vesiastiaksi minusta on hyvä semmoinen sisälemmikkilinnuille tarkoitettu vesipullo, jossa vesi valuu kouruun. Ruoka-astiaksi kokeilin nyt ensimmäistä kertaa putkesta tehtyä pitkää kaukaloa ja oli oikein toimiva. Molempien kiinnitys verkkoseinään, joten korkeutta on helppo nostaa sitä mukaa kun tiput kasvavat.

Tuommoisille n. viikkoisille, jotka jo osaavat lentopyrähdyksiä, pystyy laittamaan ruokapöydän lattiatasoa korkeammalle, niin astiat pysyvät hieman paremmin pystyssä ja puhtaina. Koiran- ja kissankupeista löytyy niitä malleja, jotka pysyvät kohtuuhyvin pystyssä ja siihen pystyssä pysymiseen auttaa myös kupin kiilaaminen parin tiilin väliin.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Minä nykyään pidän osan lattiasta ilman pehkua, niin vesiastiat ym. pysyy puhtaampina.
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Emo ei osaa juottaa tipejään nokastaan. Viikon ikäiset pääsevät jo tosiaan hieman korkeammallekin tasolle hyppäämään. Esim vaikka parin tiiliskiven päälle jos laittaa astian, pääsevät siihen jo mainiosti. Tärkeintä vesiastiassa on se, ettei tipit pääse hukkumaan siihen. Niin ja tietty, että saavat juotua siitä :smt005
Vastaa Viestiin