Beanin haudontakokeilu
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
fasunen
Re: Beanin haudontakokeilu
Onnea etenkin sisulle ja elvikselle kun ovat olleet ahkerina 
-
Bean
Nyt sitten tipuja on kolme: kaksi tummaa (Elviksen ja Sisun) ja yksi vaalea (Sisun). 
-
fasunen
Sisu johtaa
Vieläkös on mahdollista että lisää tipuja tulossa?
-
Bean
Eipä taida lisää tulla, kun ei säröjä ole ilmaantunut.
Voi olla, että tulee sittenkin tasapeli, kun tuolla jälkimmäisellä Sisun tipulla on ruskuaispussi vielä ulkona. Ilmeisesti tällaiset tiput menehtyvät pian kuoriutumisen jälkeen, ellen ihan väärin ole täältä lukenut?
Laitoimme tipun kostean sideharson sisään, jos se vaikka auttaisi.
Syy tipujen vähyyteen ei ole kanoissa, eikä kukoissa, vaan minussa. Luulin Sisun vielä polkevan kanojaan tuloksetta. Lisäksi munat saattoivat olla hieman liian kylmässä ennen haudontakoneeseen laittoa, kosteuden seuranta ontui ja munien paikanvaihto unohtui ja kolme munaa laitoin koneeseen vasta sitten, kun muut munat olivat olleet jo yhden päivän koneessa.
Jatkossa taas pitää vähän terästäytyä tai sitten antaa kanojen itse hautoa munansa. Toivottavasti nuoret Piikkiöläiskanamme innostuvat hautomaan kesällä.
Syy tipujen vähyyteen ei ole kanoissa, eikä kukoissa, vaan minussa. Luulin Sisun vielä polkevan kanojaan tuloksetta. Lisäksi munat saattoivat olla hieman liian kylmässä ennen haudontakoneeseen laittoa, kosteuden seuranta ontui ja munien paikanvaihto unohtui ja kolme munaa laitoin koneeseen vasta sitten, kun muut munat olivat olleet jo yhden päivän koneessa.
Jatkossa taas pitää vähän terästäytyä tai sitten antaa kanojen itse hautoa munansa. Toivottavasti nuoret Piikkiöläiskanamme innostuvat hautomaan kesällä.
-
fasunen
Meilläkin toivotaan että nuoret kanat kesällä alkaisi hautoa kun on se niin paljon helpompaa et emo hoitaa vaik ei sit ihan niin kesyjä tulekaan tipuista kun meillä ainakin nuo emot ovat ihan kimppuun hyökänneet jos yrittää tipuja kauheesti käsitellä
Meillä noista vanhuksista osa hautoi nuorena mutta uusista en vielä tiedä kun ne on enää jotain kaukasta sukuu vaikka on haettu samasta paikasta mut 12 vuodessa on siel varmaa aika monta sukupolvee menny
Ja ei taida ne ruskuaispussi ulkona kuoriutuvat selvitä 
-
Bean
Meilläkin kanat nuorempana hautoivat, mutta nyt eivät ole enää muutamaan vuoteen edes yrittäneet. Tosin olemme keränneet munat aina pesistä sitä mukaa kuin munivat, joten ei kai niillä kauhean suuret mahdollisuudet ole ollut haudontaa aloittaa. Nyt noilla vanhuksilla jo ikää 6-9v.
Mistä Fasunen ole Piikkiöläiset alun perin hankkinut?
Mistä Fasunen ole Piikkiöläiset alun perin hankkinut?
-
fasunen
Hain kanat Kiskosta siltä toiselta tilalta mistä piikkiöläinen kanta on alunperin löydetty
Meilläkään nuo kymmenen vuotiaat ei kyl enää haudo eikä muni
Täytyy toivoa että ees yks noista piikkiöläisistä hautois ite toki ei sillä niin väliä oo hautovatko kun mulla on semmosia sekarotusia mitkä on 100% hautovia 
-
Bean
Onko mitään tietoa siitä kuinka kauan yleensä ruskuaispussi ulkona syntyneet tipuset elävät? Meidän pieni ainakin on vielä elossa, piipittää ja liikku sideharson sisällä. "toivoo, että ei kuolisi" 
-
Bean
JIHUU!!!! Ruskuaispussi ulkona syntyneen tipun ruskuaispussi on vetäytynyt sisälle ja kaikki on kunnossa. Tipu on todella pirteän oloinen! KOSTEA SIDEHARSO todella auttoi! Kiitos tälle palstalle, josta ko neuvo löytyi. Tosi huojentunut olo. Otin hautomakoneesta sideharson pois kun tipu halusi sen sisältä pois. Yön saa kuivatella itseään hautomakoneessa ja aamulla pääsee sisaruksensa ja serkkunsa kanssa lämpölampun alle.

-
fasunen
VAU!
onnee!!!! hyvä et sain tietää jos vaik joskus tulee itelle semmonen et ei oo ruskuaispussi viel sisäl onneks ei oo viel tullu vaik on meil kymmeniä tipuja kuoriutunu 
-
Bean
Toivottavasti en ollut liian optimistinen tipun suhteen, vähän heikoltahan tuo vielä näyttää. Nukkuu vielä paljon, eikä ole vielä ruokakipollakaan käynyt. Kaksi muuta tipua jo käyvät syömässä ja juomassa. Toivottavasti tuo selviää siihen asti kunnes jo itse tajuaa käydä syömässä. Olen yrittänyt vähän nokkaa kostuttaa jottei ihan kuivuisi.
-
fasunen
Vettä alas kurkusta vaan vaikka väkisin jos ei ite juo niin mä oon saanu monta lintua virkoomaan
Sillä hoidolla tokentu jopa 20 kilonen kalkkuna
en kyl tie mikä sitäki vaivas mut sit se parani kun juotin sitä päivän 
-
Bean