Pakkaset tulee! Nyt hirvittää.

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
kite

Re: Pakkaset tulee! Nyt hirvittää.

Viesti Kirjoittaja kite »

Toivotaan että nämä pakkaset joskus loppuu. Mua alkaa kans jo kyllästyttää. :(

Noilla isommillakaan elukoilla ei sähköt kulje, ja ne karkailee, enkä saa maadotusta kuntoon näillä keleillä.

Mutta olen silti sitä mieltä, että just nyt aurinko paistaa ja huomenna on parempi päivä :D
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Nostanpas tätä viimetalvista ketjua :smt006.

Eilen oli upea pakkasilta. Käytiin miehen kanssa noutamassa pari uutta tirppaa ja kyllä oli romanttista ajella takaisin kotiin päin (kanat sylissä :oops: ... :smt005). Edellä matalalla kirkkaan tähtitaivaan reunalla lipui valtava oranssi puolikuu, kuin mehevä persikanpuolikas :smt110. Ja harvinaiset selkeät upeat revontulet leiskuivat ja tanssivat taivaalla! Talvea kauneimmillaan!!! * Tiputytöt saivat nimet Kuutar ja Aurinkotuuli :smt002 *
Tänään taas taivaalta tipahteli hiljalleen suuria lumihiutaleita, kuin olisi ollut keskellä joulukorttia :smt007.

Se hyvistä puolista... tänne on luvattu ensi yöksi lähes -30 pakkasta. Päivä on mennyt lisäeristäessä kanalan ulkoseinää ja lämmittimiä viritellessä. Kanalassa on onneksi useita asteita plussaa, mutta pienimpien tirppujen takia taas vähän hirvittää jos pakkanen kovin kiristyy. Uusimmat kanatyttöset saavat olla pahimmat pakkaset vielä sisällä talossa. Ne kun ovat tottuneet +15 asteen lämpöön ja se on suunnilleen meidän huushollin sisälämpötila :smt042 . Onneksi leivinuuni on lämmin ja puuhellassa pohisee tulet. Eläinten iltaruokinnan jälkeen kuuma glögi voisi maistua :smt045 !
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Meillä on nyt alhaalla navetassa n. 8 astetta ja lampaat ja vuohet ovat vielä ulkoilleet päivisin. Ylhäällä kanalassa samat lukemat. Mun hätäsuunnitelma on sellainen, että nelijalkaiset saavat jäädä sisäruokintaan jos liiaksi lämpö laskee. Tänään päivällä navetan toista ovea katselin ja kauniisti paistoi aurinko oven reunoilta sisälle, samaten yläkerrassa ainoastaan yksinkertaiset ikkunat kun ei kaikkea keritty ennen pakkasia. Joten paksujen täkkien viritys ikkunoiden ja ovien eteen ja uskoisin että meillä selvitään hengissä tästä talvesta [-o<
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Meillä on -18 ja lampaat ulkoilee ihan kuten enneki. Eivät tuumaa mitään pakkasista.
Joten jos sulla ei ole kostea navetta, niin lampaat ja vuohet tuskin välittää kylmästä. kunhan ei vedä.
Suwitsu

Siis lampaat ja vuohet pitäisin ihan sen takia sisällä että lämmittävät aika tehokkaasti navettaa, samassa tilassa muutama kana ja lämpö nousee ylös joten lämmittää samalla yläkerran kanalan. Kyllä nuo nelijalkaiset ihan varmasti ulkona pärjäisivätkin mutta kun nyt ei ole mitään lämmityslaitteita navetassa enkä sellaista viitsi sinne viedäkään kun sellaiset omasta takaa löytyy :smt003
Suvianne

Juu! Ovat kyllä hyvä lämmön lähde ja pissa tekee pehkulle hyvää.
Minä olen huomannut jo kanojen määrän auttaneen kovasti kanalan lämpöön. Joten isot sitä enemmän.
Meillä aikanaan vuohet lämmitti kanalan ja vuohelan, melkeenpä vaan ihan ilman muuta lämpöä.
Pakkasvahti vain oli.
Suwitsu

Meille on huomenna tulossa "sijoitusvuohi" pahimpien pakkasten ajaksi (toivottavasti vaan siksi aikaa..) joten lisälämpöä luvassa. Viime talvena meillä ei ollut kuin kolme lammasta ja kahtena yönä koko talven aikana oli puhallin varmuuden vuoksi. Nyt neljä lammasta ja kolme kuttua sekä tosiaan noin kymmenen kanaa (omassa erillisessä karsinassaan). Kanojen pehkua olen yrittänyt saada toimimaan ja nyt näyttäis aika lupaavalta. Joten ihan hirveesti en vielä pakkasia pelkää.
Suvianne

Kyllä nuo varmasti lämmittää kivasti!
Minäkin siirsin kanalaan varmuudeksi jo myskitytöt. Ihan vaan kakkimaan pehkuun ja antamaan lisä lämpöä.
Pojat ei millään halunneet ja ne on kylmäankkalassa ihan tyytyväisenä!!??
Onhan se vedoton, mutta vain pari astetta lämpimämpi kuin ulkona..
Laita sitä lampaan pissiä sinne kanalan pehkuun varmasti auttaa syttymisessä!
Suwitsu

Täytyy varmaan laittaa. Olen nuorikkojen, viiriäisten ja kanien sonnat aina tyhjentänyt kanakarsinaan, kaneilta tulee myös aika tuhdit jätökset :smt005 Hiukan puhdasta turvetta päälle ja hieman vettä niin pysyy kosteus kohdillaan.
Suvianne

Kuulostaa kyllä hyvältä!
Kyllä se lähtee!
Vastaa Viestiin