Laji/rotuneuvontaa kaivataan

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Muusa

Re: Laji/rotuneuvontaa kaivataan

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Maatiaisia ja säilytysohjelmaa suosittelen minäkin (yllätys!) :smt001
Omat tyrnikset oon huomannut ihan yllättävänkin kylmänkestäviksi ja meillä nää on munineetkin ihan hulluna läpi talven vaikka keinovaloa ei juuri ole ollut. No munijat onkin kyllä pääsääntöisesti viime vuonna muninnan aloittaneita nuorikoita mutta syksyisetkin nuorikot alkoi meillä munimaan keskellä talvea, ja nyt yksi hullu tuolla hautookin (tyhjää pesää).
Ihan hrveästi kokemusta erirotuisista kanoista mulla ei ole joten luonnetta on vaikea vertailla mutta tosi monet meiltä tyrniksiä hakeneet ovat kehuneet että ovat kauhean kesyjä, että kai niitä hyväluonteisiksi voi sitten sanoa, ja silleen ihmistä kohtaan rauhallisesti käyttäytyviksi vaikka muuten ovatkin vilkkaita touhuajia.
Puutarhanhoitoon nää tyrnikset osallistuu meillä kyllä innokkaasti ja niillä tietysti on vähän eri käsitys siittä kuin mulla :confused5:
Tyrniksistä saa myös hyvin munia, vaikka niillä onkin hautomisvaisto aika vahva niin ne ei ole ihan hautomahulluja, enemmän kyllä pyöräyttelevät munia kuin istuvat niitten päällä.
Muakin kyllä kiinnostais Minnimannin kokemukset tyrnisten huonoista ominaisuuksista.
Xaus

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Muistelisin, et Minnimanni harmitteli, ettei haudo ja ovat riitaisia.
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Meillä ei oo kyllä piikkiöläiset osallistuneet puutarhanhoitoon. Asiaan auttaa varmasti paljon se että kanalan vierestä alkaa sekä metsä että nurmikkoalue ja metsä taitaa olla houkuttelevampi. Siellä kyllä mylläävät puoliksi maatuneita lehtiä jne. Aurinkoisina päivinä ottavat aurinkoa nurmikon reunassa josta metsä alkaa, se on lämpiminä päivinä ehdoton kanojen suosikkipaikka :smt045 . Tuosta munimisesta vielä, vanhimmat maatiaiset meillä ei kovin hyvin ole munineet mutta elokuussa kuoriutuneet alkoivat kaikki munia vähän aika sitten tasan 24-viikkoisina (heti sen jälkeen kun haettiin pari hybridiä).
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Joo siis mulla on noiden Tyrnisten kanssa ollut ongelmana se että ovat todella riitaisia muihin mulla oleviin rotuihin verrattuna, eivät hyväksy minkään ikäisiä poikasia sekaan vaan nokkivat ne aina ihan verille. Proteiini lisät yms eivät auta asiaan. Kukot tappelevat keskenää joskaan eivät niin paljon kuin Kiuruvetistä maatiaista sisältävät sekoitus kukot. Haudonta haluja ei ole minkäänlaisia ja kesyjä noista ei saa pirullakaan.

Mun mielestä Brahmat ei syö läheskään niin paljon kuin maatiaiset paitsi nuoret kasvavat kukot, niillä on loppumaton ruokahalu mutta sen selittää niiden aikuis iän kokokin.

Muista maatiaisista mulla ei ole kokemusta kuin Piikkiöläisestä kukosta ja se on vallan hieno ja hyvä kukko, pitää laumastaan huolta ja antaa aina kanojen syödä ensin mitä taas ei voi sanoa Brahmakukoista. Kiuruvetisten kanojen osalta ei ole kokemusta kuin sellaisista joista oli hitunen jotain muuta seassa ja niistä kanoista ei ole mitään hyvää sanottavaa.

No mutta kuitenkin toiset tykkää maatiaisista ja toiset muista, mutta itse henkilökohtaisesti en pidä maatiaisista koska on ollut niiden kanssa niinpaljon harmia.

Niin ja noiden Brahmojen kylmän kestävyydestä vs maatiaiset niin mulla on ollut tuolla aitassa kukkoja ja siellä on pakkasta paljon. Brahma/kochi sekoitus kukolla ei ole harjat paleltunut yhtään mutta noilla isoharjaisilla maatiaiskukoilla on harjat paleltunut. Joten se siitä maatiaisten kylmän kestävyydestä.
rituritu

Viesti Kirjoittaja rituritu »

:smt045 jätti-kochit ovat suosikkeja meillä, :love2: ne ottavat asiat rauhallisesti munivat ja hautovat hyvin.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Suwitsu kirjoitti:
smari kirjoitti: Mun mielipide tosta kylmän kestävyydestä puoltaa myös ehdottomasti brahmaa jos sitä vertaa esim maatiaiseen.
Mitä Smari tarkoitat tällä? Kyllähän maatiaiset hyvin kylmää kestää. Vai meinasitko juurikin tuota munintaa kylmällä?
Ei en meinaa munintaa kylmällä, kun en edes muista miten itellä olleet maattarit muni talvisin. Tarkoitin tolla sitä että maatiaisen harja on herkkä paleltumaan, brahman ei. Olen nähnyt liikaa niitä maatiaisia joilta harjat on kylmän takia pois, ja jopa varpaat. Paleltumisesta vammautunutta brahmaa en ole koskaan nähnyt, vaikka niitäkin olen tavannut eri lämpötiloissa.
Suwitsu

Ok. Onkohan nämä joilla on paleltumia ollut olleet tilassa joka on välillä ollut pakkasen puolella? Meillä on nyt näiden kovien pakkasten aikaan pysynyt juuri ja juuri plussalla ja ihan hyväkuntoisia nuo on.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Ei niitä paleltumia tule jos jonkun leikkimökin eristää. Sehän on pieni tila mikä on helppo lämmittää.
Ja ei ne maatiaiset mitään kovin herkkiä ole kun -10 asteen pakkasilla kävivät laiduntamassa pariin otteeseen päivässä.

Mutta nämä on kyllä makuasioita.
Minä tykkään, että kuopivat ja kaivavat, sitä mielenkiintoisempia ovat. Mutta minulla ei ole siistiä puutarhaa vaan sellanen lähinnä luonnontilainen lasten leikkipaikka...

Ja myskit ei kyllä sotke ainakaan jos vertaa ankkaan. Kanaan verraten, niin tietyllä lailla kyllä, mutta toisaalta eivät kuopi ja sotke ruoka kuppeja.
Mutta ruokinta pöydät jne auttaa kaikkeen tuollaiseen.

Ja kääpiöitähän on muitakin kuin se kochin. minulla oli niitä ennen ja ne oli ihan mahtavan hienoja ja yhtä kylmän kestäviä kuin muutkin.

On mulla ollu brahma kukko ja plymareita ja niitten sekoituksia ja kaikista kyllä tykkäsin.

Mutta se säilytys!!! SUOMALAISTA maatiaista. Kyllä se painaa vaakakupissa :)
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Mun kokemus tyrniksistä on kyl se, että niissä ei todellakaan ole mitään vikaa! Kesyjä, rauhallisia, terveitä yms. Ja tää on aika paljon sanottu ihmiseltä joka inhoaa ylikaiken maatiaisia :smt004 :smt005

Mutta edelleen kallaistuisin Brahmoihin! Juurikin siitä syystä mitä on jo tullut esille, että ne ei palelluta paikkoja niin herkästi kun mitä esim maatiaiset! Ja ne on oikein mukavia ja rauhallisia lintusia! Ja ne tosiaan munii kohtalaisen hyvin..

Mitä myskien paskoihin tulee, niin ei mun mielestä oo niin kauheeta! Aika vähän loppujenlopuksi ja vedellä ne ei läträä juur ollenkaan!
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Mulle sitten osu jotkut super läträäjä myskit koska ne lutas puol ämpäriä vettä hetkessä ympäri karsinaa.

Jamppa: Ootko jo koittanu laittaa tipuja tai nuorikoita aikuisten Tyrnisten sekaan? Montako kukkoo sulla on laumassa tai onko sulla kukkolassa Tyrnis kukkoja useampi? Aina ovat verillä jos on useampi kukko.
Suvianne

Onkohan nuissa Myskeissäkin sitten isoja eroja. meillä kun eivät sankosta läträä yhtään. Nyt vasta kun laitoin kahluu altaan niin roiskuttavat siivillään. Mutta siltikin vähän. Eli kun kaadan ämpäriin likaiset vedet, niin ei se ny niin kauheesti ole vajunnut.
Eka kerralla kylläkin, mutta ei enää kun saavat joka päivä.

Ota Kuukernupilta :) Jospa ne on sellaista siistiä Hovilinjaa. Ainakin käyttäytyvät hyvin hovietiketin mukaan :smt004
Xaus

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Mulla on nyt taas 2 kukkoa samassa. Toinen väistää, mut maassa voivat yhdessä syödä. Muutaman kuukauden ikäiset nuorikot on myös samassa ja kun ne häkkiin laitoin, niitä vähän tökittiin, mutta verillä ei ole ollut kukaan. Kesyjä ne kyllä on, yksi hyppää aina olkapäälle. :smt003
Suwitsu

Juu ei oo meidänkään myskit mitään läträäjiä. Mahtaako siis Kuukernupin ja Herttahelmerin myskit olla samaa hovilinjaa? :smt040
PieniHopea

Viesti Kirjoittaja PieniHopea »

No nyt mulle tuli vielä sellainenkin mieleen, että millaisissa hinnoissa nämä ovat? Esim. puhutut brahmat, maattarit ja myskit, onko isoja eroja?
Suvianne

Ehdottomasti olen sitä mieltä, että meidän Myskit on siniverisiä!! :smt003
Minä olen heidän Hovimestari, joka toteuttaa kaikki toiveet.
Vastaa Viestiin