tipuja tulossa

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
fasunen

Re: tipuja tulossa

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Joo kyllä muuten osaan tiput kasvattaa muta ovat aina ennen tulleet kesällä niin en ole lämpöjä miettinyt :smt003 ja tipulla oli aamulla yksi keltainen kaveri :smt007
G-mies

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Onneksi teille tuli kaveri :smt002 Meidän tipua pitää ottaa vierihoitoon muutaman kerran päivässä. Huutaa niinmaanpirusti. :smt005 Sitten rauhoittuu, syö ja menee nukkumaan lampun lähelle. Kuinka paljon muutaman päivän ikäiset tiput pilkottua munaa pitäisi syödä? Tuo syö melkein puolikkaan normaalikokoisesta munasta. Eikös viikon iässä annettu jo hiekkapuhallushiekkaa ja keitettä riisiä? Koitin etsiä keskustelua tästä mutta en löytänyt.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Sitä kananmunaa annetaan korkeintaan viikko.
Ja nyt sen seurana koko ajan jo tipujen rehua.
Minä olen alusta asti tarjoillut myös muuta tipuille tehtyä leipää ja jauhelihaa ja kaurahiutaleita ja ituja jne.

Meillä syntyi kerran yksi tipu, sen nimeksi tuli Kiljukaula, kun se huusi niin pirusti.
Minunkin piti antaa vierihoitoa, kun ei se olis muuten syöny.
Vein sen sitten kanalaan lampun kanssa. Siellä se oli huomattavasti rauhallisempi. Ilmeisesti jo muiden äänet rauhoitti vähän.
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Kiljukaula ois sopinu Nätille tänäaamuna nimeksi, huuti mikä olis hätä :smt004 kai se komentelee tipuja pois kuoren sisästä :smt004 kun perjantaina on 21 vrk
fasunen

Meillä on onneksi tulleet nämä tiput tämmösinä kahden porukoina niin ovat rauhallisempia kun on seuraa ja onhan tolla toisella porukalla emokin ja toiset saa kyllä kohta muuttaa ulkosaunaan täältä makkarista :smt005 Ja lisääkin tipuja näyttäisi olevan tulossa hautomakoneesta. läpivalaisin munat eilen ja seitsämästä kymmenestä oli selkeä hämähäkki yksi näytti menneen kesken ja kahdesta en nähnyt oikeen mitään kun oli kuori jotenkin erilainen kun muissa en heittänyt vielä mitään pois kun on niin huono tuo lamppu niin en uskalla täysin varma olla mistään vaikka omin silmin nään :smt003
fasunen

Alan olla huolissani tuosta kanalan porukasta kun ei emo tuo poikasia syömään ja juomaan olen huomannut vain kerran ne syömässä ja silloinkin emo oli ainoa ketä ahmi sapuskaa mutta täytyy nyt ottaa tuo pesä loota pois tipulasta (loota vie puoli tipulaa) ja laittaa sinne vaan joku konta missä paljon lämmikkeitä ni ei emo pakota poikasia pelkästään pesässä kökkimää :smt005
kite

Viesti Kirjoittaja kite »

Meillä pitäisi olla tänään 21 vrk täys. Voiko kuoriutuminen esim. viivästyä kylmien säiden vuoksi?
Olen jo ihan paniikissa, kun ei tipuja näykynyt... Ehkä maltan vielä tämän illan.. ;)
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Kyllä se voi viivästyä noin vuorokaudella. Ja joskus se ei mene ihan niin tarkkaan kun emo ei välttämättä ole alkanu just sillon ihan täysi päiväistä hautomista. Saattanu mennä vaikka yöksi orrelle tai vain yöksi pesään.
Ennen haudontaa meillä on muutamalla kanalla tapana lämmitellä munia tunti tolkulla, mutta ei vielä hautoa.
Ja joskus taas kuoriutuminen alkaa kellon tarkasti. Eli jos emo istahti munien päälle 1400 niin munat aloittaa 21vrk 1400
harrastaja

Harvinaista mutta totta mulla viime heinäkuussa kesti 26vrk
kite

Ehkä sitten ei tarvi vielä panikoida.

Tuo hautoi kyllä pari päivää ennen jo tyhjää pesääkin, ennen kuin luovutin ja vein sille muutaman munan. :smt007

Tänne luvataan ensi yöksi/huomiseksi -35 !!!!!!!! :smt119
fasunen

Hui kamala kun ulkona on kylmä kanalan lämpötila laski yöllä nollaan! Onneksi on tipuilla super äiti :smt005
harrastaja

Nätti se lauleelee pikkutipusille .En uskaltanut vielä katsoa montako siellä mutta piipitys kuului ja toinen ois ens viikolla:ja harmittaa onneks katoin 3.s kana joka hauto siirteli muniiaan ne oli kaikki tyhjiä joten heitin kanan parveen takasin
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Onnittelut Nätille!
Mitenkäs kiten kanan alla...joko on tipuja?
maatiaiskukko
sussex
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Täällä oli aamulla -36,5 astetta. Kanalassa +7. Hyvissä voimissaan oli kaikkien kolmen emon tiput. Ja se yks emo on ilmoittautunut varaemoksi. Menee aina emon viereen maate ja yrittää saada osan tipuista itselleen alleen. Ääntäkään ei päästä mutta hoitaa kuin omiaan kun joku erehtyy sen alle.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
kite

Ei ole tipun tipua :smt010

Onkohan noissa munissa mitään ytyä ????? :smt017

Ja tuo ei taatusti lopeta hautomista, ennen kuin saa tipun.

Harmi kun mulla ei ole kunnollista läpivalaisulamppua..

Pitänee kohta alkaa kysellä edes yksi siitosmuna jostain, jossa olis tipu sisällä... Oli sitten mikä tipu tahansa, että saa tuon mamman rauhoittumaan...

Meillä kyllä tosi kylmä nyt myös kanalassa.. Olen lämmittänyt urakalla, että pysyis edes plussalla. Isotkin kanat nyhjöttää lämpölampun alla... :(
Vastaa Viestiin