Myskiankka

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

maunu_muori

Re: Myskiankka

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Jos Suvianne sulle tulee niitä munia nyt, niin käytä ruuanlaittoon.. ankan munat on kuulemma parempia maultaan kuin kanan.
Suvianne

Re: Myskiankka

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Juu tuolla munaketjussa ajattelinkin, että kokeilen. En vielä tiedä miten laittas.
Tekiskö leivonnaisen vai ihan paisto tai keitto...
Suvianne

Re: Myskiankka

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Myskiankan hankkijoille ajattelin kertoa että nyt kun munivat niin kalan ja lihan menekki on ÄLYTÖN!!
Kannattaa kysellä kaupoista jos saisi perkkuujätettä tai jotain.
Meillä vetelee tytöt paketin per lärvi jauhelihaa!!?? Ja välillä menee iltaisin toinen paketti!
Lohi on myös mitä syövät mielellään. Se täyttää kuitenkin nopeampaa. oliskohan rasvaisuudella merkitys.

Mutta minulla nämä ei siis syö rehua. Joten rehun saajat ei ehkä näin ahnaasti ota valkuaista lihasta ja kalasta. Mutta jos ei rehua halua antaa niin pitää kyllä huolehtia se liha ja kala muuten.
Niin ja kalkki!
maunu_muori

Re: Myskiankka

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Onhan sulla Suvianne kalkkia vapaasti saatavilla. Valkuainen ei yksin riitä, tarvitaan sitä kanakalkkia kuorenmuodostukseen. ja mielellään muutakin kuin lihaa...jotain vihreetä olis kanssa hyvä olla
Suvianne

Re: Myskiankka

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Kalkkia on nyt myskeille astiassa. Ennen olen heitelly kanoille pehkuihin ja myskeillä ollu vesiastian vieressä kasa. Eivät ole koskeneet. mutta kun muninta alkoi niin menee kovasti!
Vihreetä on vaihtelevasti. Välillä ihan salaatteja ja yrttejä ja nyt oli meloneja. Myskit oli ihan villinä meloniin.
Säilöheinää on, mutta eivät hirveesti välitä.
Ovat oikeastaan aika nirsoja nuo myskit ja ruokahalu heräsi tosiaan vasta nyt. Pelkillä jyvillä ja leivillä ovat olleet tähän asti. Kaikki muu on ennen vain jääny koskematta.
Suvianne

Re: Myskiankka

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä olen kertakaikkisen ihastunu nuihin myskeihin.
Ei voi kuin kehua ja olen niin iloinen, että Kuukernuppi houkutteli minut niitä ottamaan kun siellä kerta kävin.
Sitä on vaikea selittää miksi ne ovat niin mainioita, mutta ovatpahan vain.
Nyt kun menen lintulaan, niin myskityttö menee kähiseen muniensa tykö ja kiipeää pesään niitä vahtimaan.
Joka päivä on ollut pesässä muna. Ja toinenkin on nyt alkanut munia toiseen pesään.

Haluaisin keksiä jonkin laajan matalan paljun mihin uskaltautuisivat räpisteleen.
Vein elintarvikelaatikossa vettä, mutta se oli liian korkea ja epämiellyttävä.
Ehkä jos sahaisi reunoja matalemmaksi..
Jos jollain on vinkkiä niin kertokaa.
Avatar
jopekka
kana
Viestit: 98
Liittynyt: 10 Loka 2008, 19:36
Paikkakunta: Heinävesi

Re: Myskiankka

Viesti Kirjoittaja jopekka »

Lasten ammeessa meillä puljataan.
Suwitsu

Re: Myskiankka

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Meillä olisi tarkoitus keväällä tehdä myskeille sellainen uimapaikka jonka laidat tehdään esim. 1mx1m trukkilavan kauluksista ja siihen päälle laitetaan paksu pressu. Vesi on helppo vaihtaa ja muutenkin helppo pitää puhtaana kun pressun saa kokonaan pois. Sitten ne pressun reunat voi peittää vaikka isoilla kivillä jos tahtoo.
Suvianne

Re: Myskiankka

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

On mulla kesäksi niille uintihommelit.
Mutta sellanen kevyt hemmottelu allas sisälle lintulaan aina sillon tällön.
Meillä eivät halua ammeeseen. ja se on minusta pelottava jos kanatiput menis vahingossa sinne.
Eli sellanen ihan matala. Mihin ne vois mennä räpsytteleen kuten menevät lätäkköön.
Meillä ne tykkäs kesällä räpsytellä lätäköissä. Ja välillä sitten ihan altaassa. Mutta melkein hauskin oli matala lätäkkö. se sai kaikki innostumaan.

Niin sellasta mietin.. Pitäs olla tarpeeksi laaja, että ainakin kaksi mahtus ja kuitenkin niin matala, että eksyneet kanat pääsee helposti pois..
Suvianne

Re: Myskiankka

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Siis ongelma ratkesi kuin itsestään!!

Sain pikkuveljeltä sellasen ison kissanhiekka-astian!!

Tässä on kuvia
https://sites.google.com/site/valokinti ... myskiankat
Suvianne

Re: Myskiankka

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Tämmöisiä huomoita.
Myski on nyt istunut munillaan 3 päivää, Ja muninut silti joka päivä yhden munan. Eli nyt munia on 13.
Toinen tyttö munii eri pesään, joten ne on ihan hänen omiaan.

Pesä on tiivis juuri munien "kokoinen" ja sen reunalle on ilmestynyt untuva reunus.
Emo on ruvennut pitämään piipittävää tipumaista ääntelyä kun ei ole pesässä.
Käy kylpemässä ja syömässä kerran päivässä.

Uros istuu pesän yläpuolella orrella koko ajan. En tiedä yhtään osallistuuko myski isä tähän oikeasti?? Kertokaa jos on tietoa. joten voi olla sattumaa, mutta isä kuitenkin istuu pesän yläpuolella ja sähisee kaikille lähestyville ja ajaa kaikki pois.

Tuo matala kahluu allas on ollut todella hyvä ratkaisu. myskit kylpevät onnessaan ja se sotkee vähän ja näköjään siinä parittelevatkin, joten ainakin seuraavien munien tulisi olla hedelmöittyneitä.

Ainut huoleni on, että nyt istuvan munat ei ole hedelmöittyneitä. Emo on niin huolehtivainen ja vuorannut untuvillaan pesän, että säälittäisi hirveesti jos istuu turhaan!!!

Myskit ovat tavattoman mielenkiintoisia ja suloisia ja ihania vesilintuja!! Suosittelen kaikille ;)
Suvianne

Re: Myskiankka

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

No nyt on 14 munaa... Eikö se lopeta ikinä.. Nehän kuoriutuu jo nelisen päivää myöhemmin nuo loput...
Paltsi

Re: Myskiankka

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Meillä hautoi kun alkoi olla 10-12 munaa. Olikos sinulla useampia akkoja? Ajattelin vain, että kalkut ja kanat ainakin tekevät meillä niin, että munivat hautojan pesään. Paraikaa on kaksi sekarotuista kanaa pannukakkuna pesässä ja voi vitsi miten tulee nokkaa kun käy keräämässä munat alta :smt065 Toisen alle oli eilisen päivän aikana ilmaantunut kolme munaa toiselle neljä. Joka päivä ja mieluiten kaksi kertaa päivässä olen kerännyt munat että ovat vielä syötäviä. Meillä kun ei nyt kaivata kanatipuja noista sekarotuisista. Ankat saisi lisääntyäkin mutta koiranpentu kähmii munat sitä mukaa kun niitä tulee...
Suvianne

Re: Myskiankka

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Nokun mulla ei ole kuin kaksi ja se toinen munii joka päivä eri pesään.
Eli kyllä ne ihan emon munia on.

No minä annan sen nyt tolskata. Jospa ne tietää mitä aikovat. Ja jos osa jää sitten kesken, niin ensi kerralla kerään uudet pois. Voihan ne työntää vaikka koneeseen jos huonolta näyttää.

Luin jostain, että myski halauais hautoa sen 15-18!!?? Kerääköhän se luka täyteen...
sintti1975
nuorikko
Viestit: 60
Liittynyt: 25 Joulu 2007, 14:38
Paikkakunta: Nurmo

Re: Myskiankka

Viesti Kirjoittaja sintti1975 »

Myski-ankka naaras voi munia reilut yli 20 munaa ja silti kaikki ne kuoriutuvat melkolailla yhtaikaa.Kirjoitan omieni viimekesän haudonnoista, joissa oli kummassakin pesässä 24 munaa ja kaikki kuoriutui, joissa oli itua.4 munaa jäi kuoriutumatta. :smt040 :smt040
Vastaa Viestiin