Kanailijan erilaiset päivät

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Suvianne

Kanailijan erilaiset päivät

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Kerätäänkö pieneltä ajalta kananomistajan päivän touhuja tähän.
Ystäväni mielestä ovat niin söpöjä ja kovasti kyseli onko paljon vaivaa??
En minä tiedä mikä on vaivan määritelmä.

Tänään hain ruokaa ja jyviä.
Kannoin 40kilon säkin kanlaan ja menin kääntämään noin 10m2 pehkua.
Heittelin purua tasoille ja ihmettelin karseaa käytävää kynnyksen alta kanalaan?

Ruokin ja vaihdoin vedet ja ihmettelin taas käytävää.
Viritin rotanloukun ja lähdin hakemaan laskiämpäriä keittiöstä.
Astuin rotanloukkuun ja virittelin sen uudelleen.
reetta

Re: Kanailijan erilaiset päivät

Viesti Kirjoittaja reetta »

kiva aihe! päivät voivat olla aika erilaisia, mulla ainakin, kun joskus on menoa kaupunkiin säännöllisesti ja sitten ei taas olekaan. sellaisina päivinä kun täytyy lähteä taapertamaan bussipysäkille aamusta, käyn vain laittamassa valot kanoille, vaihdan vedet, kerään suurimmat kakat tai käännän ne pehkuun. heitän jyviä. sitten seison ne kriittiset "vain viisi minuttia", ja vain katselen kanoja. joskus tulee kesykana nokkimaan saappaita ja kaappaan sen syliin, silittelen. myöhästyn bussista.. illalla kun tulen vihdoin kotiin, käyn sammuttamassa valot. kanoihin menee tällaisina päivinä ehkä puoli tuntia.
sellaisina päivinä kun ei tarvitse lähteä mihinkään, menen aamulla kanalaan ja tulen sieltä iltapäivällä pois. viime aikoina on tullut rakenneltua tipulaa. jos ei ole rakennettavaa, möyhään pehkua, korjailen jotain tai vain istun jakkaralla ja katson kanavisiota. keitän puuroa niille, ravaan talon ja kanalan väliä kun muistan että biojätteessä on hyvät perunankuoret ja punajuuret ja kaivelen ne esille ja keitän nekin. keksin käydä kaupalla ja ostaa kanoille kaalin, jonka ripustan roikkumaan katosta ja katselen kun ne nokkivat sitä. lopulta tajuan, että kanoille on aivan hirveästi ruokaa ja olen itse unohtanut syödä ja on ilta. koira makaa kanalan vintin portailla ja tuijottaa epätoivoisena, että eikö tuo eukko aio viedä koiria ollenkaan tänään lenkille.. kanoihin saa menemään just niin suuren osan päivästä kuin vaan pystyy irrottamaan kaikesta muusta ns.tärkeästä! no okei, on noi koiratkin tärkeitä..
Suvianne

Reetta tuo oli kyllä kivasti kirjotettu! Juuri noin se menee, kanalassa saa päivän kulumaan ihan tosta vaan! "vain viisi minuuttia" on meillä "Käyn ihan vaan äkkiä"
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Myös harmistusta ja suruakin mahtuu välillä kanailijan päivään. Eilen aamulla lopetin yhden partasilkin joka oli pari päivää kärsinyt marekin oireista ja oli yön aikana mennyt tosi huonoksi ja muut olivat sitä ilmeisesti nokkineet päähän.
Iltapäivällä menin kanalaan ja huomasin että TOINENKIN partasilkki oli kuollut ja vieläpä sellainen vaalea ihana kinuskin värinen joita mulla on muutenkin vähän. :smt010
Liekö marek ollut silläkin, mutta mitään oireita en ole kyllä huomannut ja ulkoista vikaa siinä ei näkynyt muuta kuin se että oli kuollut. Silkit on nyt 4 kuukautta ja ilmeisesti juuri sopivassa iässä marekin iskeä. Tänään on vähän pelottanut mennä kanalaan. :smt009
Karnati

Viesti Kirjoittaja Karnati »

Aloittelevalla kanailijalla päivät menevät siihen malliin, että ensin aamulla hoidetaan lapsen aamupalat ja sitten riipuen miehen työvuoroista joko lähdetään "pikaiselle" tunnin kanalareissulle vaihtamaan vesiä, jakamaan ruokia, viemään herkkuja, sekä tarkastelemaan, ihmettelemään ja suunnittelemaan niin kanalaa kuin kanojakin, tai jos lapsi tulee mukaan, supistuu aika sellaiseen varttiin/puoleen tuntiin, jonka aikana laitetaan ruoat ja siivotaan vähän.

Sitten päivällä käväistään kanalassa silloin tällöin tarkastamassa ettei munia ole tullut (meillä vielä kanat harjoittelevat pesiin muninta, ja jos munat ovat pitkään lattialla joku ne käy sieltä rikkomassa) ja muutenkin tarkkailemassa lämpötilaa ja kanojen fiiliksiä, iltapäivästä tai illasta sitten tehdään toinen "pikainen" tunnin keikka jolloin kanala laitetaan yökuntoon, ja kanat saatellaan yöpuulle.

Suurinpiirtein noin, nyt on kyllä ollut päivisin enemmän kanalakeikkoja kun niin monta uutta asiaa on kanoille täytynyt viedä ja suunnitella, ja sisällä kotonakin on tipulaprojekti jota tehdään silloin kun lapsi sen sallii. Kyllä noihin saa aikaa kulumaan tuntikaupalla, mutta se aika on kyllä ihan luksusta!
Suvianne

Ompa inhottava juttu Ushva.
Minäkin olen oppinut tarkkailemaan ja laskemaan kanaset. Koskaan ei tiedä mitä siellä on tapahtunut. Mustat kanat on ärsyttävimpiä kun ne on niin saman näköisiä, että pit'ää laskemalla tarkistaa.

Olen huomannut, että ajatus helposti kanoissa. porukat tekee keittiäremonttia ja oli vanhat ovet menossa roskiin. heti nappaan ja tuumaan kuinka hienoja pesäkoppeja näistä teen!
Mies meinasi, että vastahan teit!!! Mutta tarviihan niitä lisää :D
Joten eilen kantelin vielä kaapin ovia säilöön ...
Vastaa Viestiin