Siivekkäät ja puutarha

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

kanatar

Re: Siivekkäät ja puutarha

Viesti Kirjoittaja kanatar »

Meillä eivät tehneet ihme kyllä tuhoa kasvimaan kasveille. Vesiheinät kitkivät ystävällisesti. :smt003
fasunen

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Meillä lähti pitkät salaatti rivit vaikka kanoja oli vain kaksi niin mitään ei säästynyt sen jälkeen kun salaatti maa oli löydetty muut kasvit saa olla aika rauhassa jos paria kylpykuoppaa kukkapenkissä ei lasketa lähinnä ongelma on kumminkin pedot kun jo kolme kanaa on viety :smt013
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Täältä löytyy semmoinen neropatti, joka perusti kasvimaan kanalan eteen :smt006 Noh, äkkiä tietty huomasin, että se pitää aidata, mutta aitauksesta huolimatta aina joku eksyy sinne jotenkin.
Mä olen heittäny hanskat tiskiin puutarhan osalta, jos kanat ei kuopsuta, lampaat tekee lopuista selvää.
hongatar

Viesti Kirjoittaja hongatar »

Rokkareiden kaukapartio löysi viime vuonna, tien yli :smt011 papu-ja herne maalle. Noin joka kahdeskymmenes jäi iskujoukolta löytämättä...
Muuten meidän tontin jakaantuminen tien kahdelle puolelle mahdollistaa aika hyvin puutarhan hoidon, aikaa vaan ei tahdo jäädä riittävästi :smt005 .
PieniHopea

Viesti Kirjoittaja PieniHopea »

Edellisvuonna meinasin vähän hymy hyytyä syksyllä kun olin koko kesän innolla rakentanut pihaa, istuttanut paljon ystäviltä saatuja sekä ostettuja taimia ja sitten lammasparivaljakko karkasi ja söi lähes kaikki mennessään :smt013
Viimeiseksi vielä törsäsin ja ostin oikein ison komeamaksaruohon syksyksi kukkimaan, se vasta herkkua olikin! Pari vartta jäi muistoksi töröttämään. No, onneksi juuret jäi niin keväällä uusi yritys.

Se on tosi harmi, saisi nuo lampaat muuten ollakin vapaana - ennen olivatkin, mutta kun het menee kaikki kasvit.
kukkokiekuu

Viesti Kirjoittaja kukkokiekuu »

kanatar kirjoitti:Meillä eivät tehneet ihme kyllä tuhoa kasvimaan kasveille. Vesiheinät kitkivät ystävällisesti. :smt003
Vesiheinä on kanasen herkkukasvis :smt005
mona

Viesti Kirjoittaja mona »

Hei! Minulla kanat aina vapaana pihalla kun itse olen kotona vielä ei ole niin hienoja istutuksia että pahasti pääsisi tuhoamaan.
Kesä aamut on ihania kun menee kahville portaille ja kanat juoksee heti tarkistamaan miten on pullan laita :smt002
Suosittela kanoja kyllä lämpimästi niitä on ihana seurata pihalla :smt045
Noista maissin taimista tuli mieleen että mistä niitä voisi hommata?? Viime keväänä yritin etsiä mutta ei löydy, ei kai niitä popkornin jvistä kasvateta??
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Mona! Minäkin juon kesäisin aamukahvin pihalla ja se on tosiaan aivan ihanaa kun kanat potpottelee vapaana ja tulee katselemaan mitä mammalta irtoaisi :)
Äitini esikasvattaa itse maissintaimet ja niitä siemeniä saa nuista rekeistä missä myydään siemeniä!
suikku

Viesti Kirjoittaja suikku »

Meillä on ollut monta vuotta maisseja kasvamassa. Omat taimet on ollut, mutta täytyy sanoa, että hiukan kenkkuja kasvattaa (niitä taimia). Joskus onnistuu ja joskus kuolee ihan väkisin vaikka tekisi mitä. Sitten kun on saanut taimet peltoon, yleensä ei hetkahda ihan vähästä, esim. tulvasta syksyisin. PAKKASESTA eivät tykkää. Ja tähkät eivät yleensä ehdi kypsyä. Tai riippuu kesästä. Kasvimaan komistus. Siksi sitä kai tulee laitettua, vaikka ei aina onnistukaan.
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Monta vuotta olen maissia kasvattanut ja tähkät ehtii kypsyä pari kolme tähkää/taimi. Laitan siemenet purkkiin huhti-toukokuun vaihteessa ja istutan ulos kun ei enää yöhalloja. Ongelmia ei ole ollut ja itsekasvatettu maissi, kuten kaikki muukin, on tosi hyvää ja makeaa. Asumme Kymenlaaksossa, pohjoisempana en tiedä onnistuuko mutta eikös Suviannen äiti kasvata? Niin ja harson alla pidän heinäkun alkuun. Ainut miinus on että vie paljon tilaa ja satoa ei tule hirveästi mutta plussana helppous. Meni ihan ot siivekkäistä, sori :-"
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Hmm... tekis tässä kohta itekkin mieli laittaa maissi alulle :smt003
Oottekste tuolla käyny?
http://www.exoticgarden.fi/
suikku

Mää tilasin monta vuotta aina siemenet tuolta Exoticista, mutta nyt ei ole taas ollut aikaa luetteloita nuuskia, kun on tossa oman marketin puutarhakaupassakin siemeniä paljon, paljon mistä valita. Olen tilannut myös Hyötykasviyhdistekseltä ja Maatiainenry:ltä. Saa perinteisiä kotosuomeen sopivia lajeja.
Bonus

Viesti Kirjoittaja Bonus »

Kasvimaan ympärillä on verkkoaita. Se pitää niin lampaat kuin kanat poissa sieltä. Sain joku vuosi sitten kaverilta lahjaksi nätin ruusupuskan. Nostin sen ulkorappusille odottamaan että haen lapion ja käyn lykkäämässä maahan. Kun tulin takaisin niin kanat pöllyttivät ruusupuskaa ihan urakalla ja olivat tuhonneet sen suurinpiirtein puoliksi. Sain sen kuitenkin istutettua ja kasvamaankin vielä. Paitsi lampaat hoiti lopun, joten seuraavana kesänä maasta törrötti pari kuollutta risua :smt019 Saman kohtalon on kokenut villiruusupuskat, ukonhatut, viinimarjapuskat, raparperit... yleensäkin kaikki mikä ei ole aidattu.
PieniHopea

Viesti Kirjoittaja PieniHopea »

Jännä miten noille lampaille tuntuu ekana maistuvan kaikki kukat ja puskat - viimeisenä jos ei muuta ole niin voidaan syödä ruohoa.
suikku

Kysyn nyt jo etukäteen: Syökö ne kanat vapaana ollessaan isompia kasveja kuten esim marjapensaita? Tiedän että ne kuopsuttavat kukkapenkit ja varmasti syövät herneenversot ym. pikkutaimet. Jos niin tekevät pitää olla ihan hys hys tai isännän heikosti antama lupa ei ole voimassa. Tarkoitus olisi tietysti vahtia. Mulla oli joskus kauan sitten kaava-alueella muutama kana ja vaikka kuinka vahdin, niin eikös ne karanneet naapurin kasvimaalle ruopimaan. Ja kyllä oli noloa...
Vastaa Viestiin