tipuja tuli ja meni....
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
tipuja tuli ja meni....
Olihan näky vastassa tänään kun käväisin kanalan aamukierroksella.Eilen kuoriutui millekanalta 8 tipua ja ihmettelin kun kana yksinään lattialla seisoskeli,mihin tiput on kadonneet?
No,nehän löytyi nurkasta yhdestä kasasta kaikki kuolleina.Eli tämä ameeba-aivoinen emokana oli jossain vaiheessa mennyt orrelle yöksi ja jättänyt avuttomat tipit hypotermian armoille.Illalla ysin aikaa se oli vielä lattialla niiden kanssa,valotkin sammuvat seiskalta.Sinne jäi palamaan yksi 250w infrapunalamppu juurikin tähän samaan karsinaan,mutta lamppu oli sen verran ylhäällä ettei se olisi tipuja tarpeeksi lämmittänyt jos suoraan alle olisivatkin menneet.
Mitä tästä opimme; jollet asu kanalassa,hanki valvontakamera tai tunge emokana tipuineen orrettomaan tilaan.
No tuolla on tulossa tälläkin hetkellä kolmelta muulta millekanalta tipuja,laitan ne kanihäkkiin yöks.Nostin yhden millekanan tipuineen lattialle että tää lapsentappaja nyt sitten hoitaa kimpassa näitä tipuja.Täytyy vielä laittaa 2 hautovaa silkkiä sinne kököttämään,että on tipuilla valinnanvaraa kenen alle menee......
No,nehän löytyi nurkasta yhdestä kasasta kaikki kuolleina.Eli tämä ameeba-aivoinen emokana oli jossain vaiheessa mennyt orrelle yöksi ja jättänyt avuttomat tipit hypotermian armoille.Illalla ysin aikaa se oli vielä lattialla niiden kanssa,valotkin sammuvat seiskalta.Sinne jäi palamaan yksi 250w infrapunalamppu juurikin tähän samaan karsinaan,mutta lamppu oli sen verran ylhäällä ettei se olisi tipuja tarpeeksi lämmittänyt jos suoraan alle olisivatkin menneet.
Mitä tästä opimme; jollet asu kanalassa,hanki valvontakamera tai tunge emokana tipuineen orrettomaan tilaan.
No tuolla on tulossa tälläkin hetkellä kolmelta muulta millekanalta tipuja,laitan ne kanihäkkiin yöks.Nostin yhden millekanan tipuineen lattialle että tää lapsentappaja nyt sitten hoitaa kimpassa näitä tipuja.Täytyy vielä laittaa 2 hautovaa silkkiä sinne kököttämään,että on tipuilla valinnanvaraa kenen alle menee......
Re: tipuja tuli ja meni....
Voi kurja
Jos jotain positiivistä tästä sun jutusta löytää: tavallaan helpotti mua, että on sitä muillakin epäonnea tipujutuissa kuin mulla. Olen jo ollut valmis pukeutumaan säkkiin ja heittämään tuhkaa päälleni, kun parhaansa yrittää ja silti menee pieleen
Ihan uteliaisuuttani kyselen, että oliko tämä tipunsa jättänyt kana nuori / ensikertalainen? Olisiko se vaan vielä kokemattomuuttaan niin tollo? Ja osaako joku sanoa, että "paraneeko" tällainen kana emona iän karttuessa?

Ihan uteliaisuuttani kyselen, että oliko tämä tipunsa jättänyt kana nuori / ensikertalainen? Olisiko se vaan vielä kokemattomuuttaan niin tollo? Ja osaako joku sanoa, että "paraneeko" tällainen kana emona iän karttuessa?
hui,itseäkin alko pelottamaan
,viikon päästä pitäisi myös meille kuoriutua poikaset.pitää kyllä tehdä joku viritelmä ympärille,hyvä että täällä myös kerrotaan epäonnistumisista voi jo alkaa etukäteen varautua ja ottaa huomioon asioita jotka eivät ole tulleet mieleen näin aloittelevalle.

Meillä on ollut samanlaista ongelmaa välillä. Olen huomannut että parilla kanalla on taipumusta tähän joka kerta kun niillä on uusi tipue hoidettavana. Ja toisilla on tapana tehdä se ehkä vain kerran tai pari, mutta tosiaan ei noihin ole 100% luottaminen vaikka ovatkin alhoja ja superhautojia. Mulla on sellainen systeemi, että kana jolla on tiput on aina orrettomassa tilassa jos on kesä ja valoisat yöt, kun ei niitä voi koko yötä olla vahtimassa. Nyt kun on öisin pimeää, niin emot tipuineen on muiden joukossa kanalassa ja en voi pitää minkäänlaista yövaloa siellä ettei ne näe nousta yöllä orrelle. Siellä on parhaillaan kaksi tällaista tipujen hylkääjää nyt ja toinen on lähes joka ilta jo orrella kun menen sammuttamaan valoja ja tiput huutaa täyttä kurkkua lattialla (ensikertalainen viime kesäinen nuorikko tämä). Toinen vanhempi kana on sellainen että se pari kertaa kokeilee että josko menis orrelle yöksi (tällä alta kaks viikkoset tiput!), mutta kun ajan sen parina iltana takas lattialle niin uskoo siitä. En tiiä onko mulla jotenkin poikkeuksellisen huonoja emoja nämä kanat, mutta tosiaan liian yleinen ongelma meillä. On onneksi noita tunnollisiakin äitejä toki.
Voi kamala.
Osanotto Gizzmolle.
Mites se emo käytäytynyt tuon jälkeen, etsiikö tipuja?

Mites se emo käytäytynyt tuon jälkeen, etsiikö tipuja?
Kurja juttu kerrassaan...
Kyllä välillä oikein ihmetyttää, että millä "kananaivoilla" osa kaakteista onkaan varustettu. Ei niin kuin toimi tuo eläinten maalaisjärki välillä yhtään. Luulisi edes tipujen hätähuutojen ennen lopullista paleltumista herättävän emon vaiston, mutta ei. Ei noita aina ymmärrä..

Kyllä välillä oikein ihmetyttää, että millä "kananaivoilla" osa kaakteista onkaan varustettu. Ei niin kuin toimi tuo eläinten maalaisjärki välillä yhtään. Luulisi edes tipujen hätähuutojen ennen lopullista paleltumista herättävän emon vaiston, mutta ei. Ei noita aina ymmärrä..

Tää oli ensikertalainen hautoja,ja tökki nokallaan elottomia tipuja ihmeissään.Mutta omi sitten itelleen niitä toisen kanan tipuja.Taidankin tehä niin että illalla kun kaikki on emojen alla niin sammutan lämpölampun.Pidin sitä päällä että näkisivät yöllä syödä.Mutta parempi 8 tunnin paasto kuin hengettömyys aamulla.
Muuten on ollu samaa kuin ushvalla että meinaavat mennä vaan orrelle yöksi vaikka tiput ei pääsee seuraamaan perässä,mutta kyseessä on ollu jo usean viikon ikäiset tiput.Ja kaiken rotuiset tekevät sitä.Kesäisin se tipujen hätääntynyt piipitys vaan kuuluu niin paljon paremmin,että oon aina ehtiny rientää apuun.ja yleensä kana on pysyny lattialla kun sen kerran on nostanu orrelta alas.
Kiitos osanotoista,kyllä tuollainen viattomien pikku tipusten menetys sai meikäläisen vollottamaan,ei voi minkään
Muuten on ollu samaa kuin ushvalla että meinaavat mennä vaan orrelle yöksi vaikka tiput ei pääsee seuraamaan perässä,mutta kyseessä on ollu jo usean viikon ikäiset tiput.Ja kaiken rotuiset tekevät sitä.Kesäisin se tipujen hätääntynyt piipitys vaan kuuluu niin paljon paremmin,että oon aina ehtiny rientää apuun.ja yleensä kana on pysyny lattialla kun sen kerran on nostanu orrelta alas.
Kiitos osanotoista,kyllä tuollainen viattomien pikku tipusten menetys sai meikäläisen vollottamaan,ei voi minkään

Onko tuo Alisan toiminta ihan normaalia kun tipuset on 5 viikkosia ja nyt jo rupee niit vierottamaan .AAmulla ei meinannu antaa tipujen ees tulla lähelle vaik ne ois menny syömään ja illalla mä vein ne sinne kanalan puolelle isompaan tilaan....Ja taitaa huono tulos tulla toisesta hautovasta jos munat kerkes jäähtyä liikaa
Joo se on tosi kurjaa.
Meillä kuoli just pari päivää sitten yksi tipu kun emo oli jättänyt sen vaan pesään kylmettymään. Julmalta tuntuu, mutta kai se luonto välillä on sellainen.

Meillä kuoli just pari päivää sitten yksi tipu kun emo oli jättänyt sen vaan pesään kylmettymään. Julmalta tuntuu, mutta kai se luonto välillä on sellainen.
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Osanotot Gizzmolle ja Ushvalle
harrastajan Alisa on ihan normaali...se on vaan päättänyt, että tiput ovat jo tarpeeksi vanhoja pärjäämään omin nokin.

harrastajan Alisa on ihan normaali...se on vaan päättänyt, että tiput ovat jo tarpeeksi vanhoja pärjäämään omin nokin.
Joo kolmen viikon päästä se Alisa nimittäin tekee muutaman munan ja sit se kiukustuu ja rupeaa kurnuttamaan et pitäis uudet munat saada ....taidan kyll pitää pari kuukautta muuten ei ehdi yhtään korjaantumaant
Olipa homma tuo tipujen hylkäys.
Ei ole nuin käyny vielä kertaakaan. vaikka yksi kana yritti kerranheti ihan muutaman päivän ikäisiä houkutella ulos!!?? Mutta se saattoi hermostua minun kanalaan tulosta.
Minä en tiedä miten tuohon suhtautuisi.
En ehkä ottaisi sen kanan munia siitokseen. Minulle on tosi tärkeä tuo hautomisvietti kun en itse halua konetta käyttää.
Hyvä emo on hyvä kyllä heti eka kerrasta... Mutta joskus tollompi on hyvä seuraavalla kerralla..
En osaa sanoa antaisinko toisen tilaisuuden.
Periaatteessa Alhoni haluaisin pystyvän lisääntymään kanalassa ilman mitään kummallisempia eristyksiä.
Ei ole nuin käyny vielä kertaakaan. vaikka yksi kana yritti kerranheti ihan muutaman päivän ikäisiä houkutella ulos!!?? Mutta se saattoi hermostua minun kanalaan tulosta.
Minä en tiedä miten tuohon suhtautuisi.
En ehkä ottaisi sen kanan munia siitokseen. Minulle on tosi tärkeä tuo hautomisvietti kun en itse halua konetta käyttää.
Hyvä emo on hyvä kyllä heti eka kerrasta... Mutta joskus tollompi on hyvä seuraavalla kerralla..
En osaa sanoa antaisinko toisen tilaisuuden.
Periaatteessa Alhoni haluaisin pystyvän lisääntymään kanalassa ilman mitään kummallisempia eristyksiä.