Häkkikanan elvytys
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
Suwitsu
Re: Häkkikanan elvytys
Meille tuli pari viikkoa sitten kaksi dekalb-kanaa turvaamaan munantuotantoa. Olivat silloin n. 16-viikkoisia, peräisin lattiakanalasta. Täytyy sanoa että ovat ihan eri luokkaa kuin viime kesänä häkkikanalasta haetut jo n. vuoden ikäiset. Nämä lensivät jo ekana iltana toisten perässä orrelle, ovat tosi uteliaita (ja kesyjä). Viime kesäiset olivat tosi arkoja, lensivät orrellekin vasta kauan meillä oltuaan. Varmaan vaikuttaa tosi paljon se, että ovat niin nuoria.
Vissiin munintakanaloista "vanhentuneet" kanat menevät aika yleisesti minkin ym. ruuaksi, en sitten tiedä mitä noin pienelle porukalle mahtaa käydä.
Vissiin munintakanaloista "vanhentuneet" kanat menevät aika yleisesti minkin ym. ruuaksi, en sitten tiedä mitä noin pienelle porukalle mahtaa käydä.
-
Hersir
Mulla on ollut sydämellä nuo häkkikanat jo pidemmän aikaa, kun kuulin että Briteissä sitä harrastetaan enemmänkin että häkkikanoja pelastetaan kotikanaloihin. Mutta ajattelin silloin että tuskinpa se suomessa onnistuu... mutta nyt kun näin tämän ketjun niin se saattaisikin siis olla mahdollista:) Tietääkö joku eteläsuomessa olevaa häkkikanalaa?
-
mirri
Eteläsuomessahan ne kaikki ovat täältä katsoen
Kanamuna paketeista vaan vakoilemaan missäpäin ovat. Netissä löytyy aikahyvin yhteystietoja sitten.
Mulla on nuo hybridit muuten viimeinkin kotiutuneet. Mutta ei ne nyt vielä orrella ole. Kanalassa on mänty sisällä, ja jostain syystä parvi pörähtää sinne oksistoon yöksi
Sama se missä ovat, kun viihtyvät!!
Kanamuna paketeista vaan vakoilemaan missäpäin ovat. Netissä löytyy aikahyvin yhteystietoja sitten.
Mulla on nuo hybridit muuten viimeinkin kotiutuneet. Mutta ei ne nyt vielä orrella ole. Kanalassa on mänty sisällä, ja jostain syystä parvi pörähtää sinne oksistoon yöksi
-
Ilona
Kysypä Hersir vaikka Haaviston siitoskanalasta Eurasta, jos Länsi-Suomessa päin asustelet. Heillä on siitoskanaloiden lisäksi useita tuotantokanaloita ainakin Eurassa, Eurajoella ja Pyhärannassa. Tosin heidän kanat on HY-Line -hybridiä ja sitä valkoista en kyllä suosittele kotikanalaan, se on todella arka. Ruskea Hy-Line taas on tosi kesy, mutta voi olla aggressiivinen. Siitoskanat heillä on lattialla, kannattaa ottaa niitä, jos saa. Sitten Laitilassa on tosi paljon isoja kanaloita. Jotkut pienet siipikarjateurastamot saattavat myös myydä vanhoja munituskanoja. Laitan sulle yksäriä aiheesta.
-
Suwitsu
Meidän nämä Dekalbit on Laitilasta Pavelan siitoskanalasta. Heillä on lattiakanala ja ainakin nämä meidän kanat on tosi kesyjä!
-
Hersir
Kiitos vaan tiedoista! Vihdissä asustelen eli lähinnä pääkaupunkiseutua ajattelin:) täytyypä katsoa kananmunapakkauksista ja selvitellä kartasta missäpäin esim. Eura on. Olisi ihanaa jos saisi edes jokusen kanasen pelastettua ja nähdä se toipumisprosessi:)
-
Ilona
Valkealassa on Puurin kanala, jossa on erityisesti keskitytty kanojen hyvinvointiin. http://www.puurinkanala.fi/
Kysypä tuolta. Tosin oikein hyvin pidettyjen kanojen kanssa et pääse välttämättä näkemään toipumisen ihmettä, mutta suosittelen silti hyväkuntoisia lattiakanoja, jos sellaisia jostain saat. Tosin ne on heillä noita ruskeita, jotka tappelee ah niin mielellään. Mä sain trauman ruskeista hybrideistä, kun meillä semmoset suolistivat yhden lajitoverinsa. Ne olivat tosin häkissä pidettyjä eli valmiiksi pölöjä.
Mä joskus hieman pohdin vanhojen häkkikanojen ottamisen eettisyyttä, kun sain kanoja, joilla oli pahoja arpia, haavoja ja paiseita, suuri osa höyhenistä puuttui. Aina pari kanaa satsista kupsahti heti alkuvaiheessa heikkouttaan. Mut näissä häkkihoidokeissakin on toki eroja. Ei kaikki ole yhtä huonossa kunnossa.
Kysypä tuolta. Tosin oikein hyvin pidettyjen kanojen kanssa et pääse välttämättä näkemään toipumisen ihmettä, mutta suosittelen silti hyväkuntoisia lattiakanoja, jos sellaisia jostain saat. Tosin ne on heillä noita ruskeita, jotka tappelee ah niin mielellään. Mä sain trauman ruskeista hybrideistä, kun meillä semmoset suolistivat yhden lajitoverinsa. Ne olivat tosin häkissä pidettyjä eli valmiiksi pölöjä.
Mä joskus hieman pohdin vanhojen häkkikanojen ottamisen eettisyyttä, kun sain kanoja, joilla oli pahoja arpia, haavoja ja paiseita, suuri osa höyhenistä puuttui. Aina pari kanaa satsista kupsahti heti alkuvaiheessa heikkouttaan. Mut näissä häkkihoidokeissakin on toki eroja. Ei kaikki ole yhtä huonossa kunnossa.
-
Ilona
Korjaus äskeiseen: Saahan sieltä puurilta myös valkoista Lohmannia! Ota sitä, se on hybrideistä kivoin.
-
Muusa
Kuin myös. Ja onhan se varmasti ihanaa kun saa pelastettua kaltoinkohdeltuja häkkikanoja. Mutten ole ihan varma kumpi silloin on onnellisempi, hyväntekijäksi itsensä tunteva vai ne kanat. Kuitenkin itse mieluummin pelastan uhanalaista maatiaiskanaa ja mieluummin pidän niitä kun ne ovat karuun kotitarvekanalaan jalostuneet, eivätkä hengiltä itsensä munimaan jalostettuja. Munivat siltikin niin ettei valittamista oleIlona kirjoitti:Tosin oikein hyvin pidettyjen kanojen kanssa et pääse välttämättä näkemään toipumisen ihmettä,
Mä joskus hieman pohdin vanhojen häkkikanojen ottamisen eettisyyttä,
-
Ilona
Tuolta Puuriltahan saa näköjään ostaa sekä nuorikkoja että munintansa lopettaneita, ilmoittavat sivuillaan. Eikös tuo Valkeala ole kuitenkin kohtuuetäisyydellä Vihdistä? Ja edelleenkin mä rummutan sen valkoisen Lohmannin puolesta, jos näihin päädyt. Ruskeat ovat mukavan kesyjä ja nättejä, mutta se tappelu voi olla todellinen ongelma, vaikka niillä olisi tilaa ja muuta tekemistä ihan tarpeeksi.
-
flai
Olin tuonne Puurin kanalaan yhteydessä juuri noiden Lohmannien toivossa, kun kesäksi meinasin muutamaa munijaa tähän hautomahullujen kanojen jatkoksi, mutta ei ollut tarjolla kuin ruskeaa ja valkoista hy-lineä. Valkoisia saa nyt jo ilmeisesti, ruskeita kesällä tilausten perusteella.
-
Ilona
Sitten ehkä suosittelen kuiteskin mieluummin ruskeaa kuin valkoista Hy-Linea. Valkoinen Hy-Line on hirveän arka. Se ei totu ihmisiin.
-
gallia
Meillä on noita ruskeita hy-lineja 8. Ainakaan nämä eivät sen kummemmin tappele. Ahneita ovat ja pyrkivät saappaan alle kanalaan mentäessä. Valkoiset hy-linet olivat meillä ollessaan, sekuleitten ja noitten ruskeitten ahmattien kanssa samassa, arkoja ja koko ajan vähän paniikissa. Ne lähtivät kukon matkassa uuteen kotiin ja ovat ilmeisesti sopeutuneet ihan hyvin ja aloittaneet kanamaisen rauhallisen elämän.
Mä luulen tolla perusteella, et voivat kesyyntyä rauhallisessa parvessa, mis ei oo kovin paljon kanoja. 
-
NiksiNella
Nuo minun rescue-kanat on ruskeita, ns tehomunijoita. Kyllähän niillä selvä arvojärjestys on, mutta kun on tilaa väistää en ole havainnut tappeluja. Alussa kun laumassa oli kaksi heikompaa, niin ne oli selvästi ala-arvoisimpia. Silti hienosti kesän aikana kohentuivat. Varmaan kukon läsnäolo rauhoittaa; vaikka onkin sellainen arka tossukka, maalaispoika. Mutta tyttöjä kyllä äkseeraa tiukasti.
Kyllä itse olen tuntenut suurta iloa rääkättyjen pelastamisesta, ehkä olen siinä suhteessa itsekäs...Eivätkä tyttöni nyt tosiaankaan muni itseään hengiltä. Ovat tosi hyvinvoivia ja sopeutuneet hienosti karuihin oloihin. Ehkä olen edellisessä elämässäni ollut buddhalainen; tulee tehdä ainakin yksi hyvä teko päivässä
Kyllä itse olen tuntenut suurta iloa rääkättyjen pelastamisesta, ehkä olen siinä suhteessa itsekäs...Eivätkä tyttöni nyt tosiaankaan muni itseään hengiltä. Ovat tosi hyvinvoivia ja sopeutuneet hienosti karuihin oloihin. Ehkä olen edellisessä elämässäni ollut buddhalainen; tulee tehdä ainakin yksi hyvä teko päivässä
-
Ilona
Varmasti kukko rauhoittaa tilannetta ja paljon on merkitystä varmasti silläkin, ovatko kanat ehtineet entisessä elämässään oppia pahoja tapoja, kuten höyhenten nyppimistä. Varsinkin nuo maattarikukot tuntuvat ihanan huolehtivaisilta kanoja kohtaan. Heti reagoidaan, jos jollain kanalla on hätä.
Varmaan noista ruskeista hybrideistäkin saa ihan kivoja kotikanoja. Mulla vaan jäi trauma yhdestä satsista ruskeita häkkikanoja. Ne hakkasivat toisiaan verille ja nyppivät höyheniä toisistaan. Koko ajan sai olla jotain kanaa eristämässä muista haavojen takia. Loppuhuipennuksena porukan pomo löytyi eräänä aamuna kopista suolet syötynä. Kloakin paikalla oli valtava tyhjä ontelo, kaikki suolet oli vedetty ulos ja syöty! Tyyppi oli kuollut verenhukkaan.
Kanoja oli mulla 12 isohkossa tarhassa, väistämistilaa oli kyllä, orsia ja piilopaikkoja, mutta ei auttanut näitten kanojen kohdalla.
Varmaan noista ruskeista hybrideistäkin saa ihan kivoja kotikanoja. Mulla vaan jäi trauma yhdestä satsista ruskeita häkkikanoja. Ne hakkasivat toisiaan verille ja nyppivät höyheniä toisistaan. Koko ajan sai olla jotain kanaa eristämässä muista haavojen takia. Loppuhuipennuksena porukan pomo löytyi eräänä aamuna kopista suolet syötynä. Kloakin paikalla oli valtava tyhjä ontelo, kaikki suolet oli vedetty ulos ja syöty! Tyyppi oli kuollut verenhukkaan.