Munintapesän teko

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Raudunkulman pappa

Munintapesän teko

Viesti Kirjoittaja Raudunkulman pappa »

:smt017 Olen tekemässä uutta munintaosastoa, ja sellainen yhdeksänlokeroinen on helppo tehdä.
Mutta onko kellään kokemusta missä asennossa se seinällä olisi paras. Muninnassa ei kait ole väliä mutta ajattelen haudontaa.

Laittaakko niin kun pelikorteissa ruutu, eli terävä puoli ylös ja alas, ja alle tietty olkia tai heinää. Vaiko lattia vaakasuoraan. Kummassahan kanalla olisi parempi hautomistulos, vai onko väliä :smt017
Suvianne

Re: Munintapesän teko

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minusta lattia vaakasuoraan. Meillä käy varsinkin nuorikot tutustumassa pesiin ja kuopimassa ja kuopimassa ja oljetkin kiinnostaa jne.
Joten munat voi helposti pakkautua päällekkäin ja rikkoutua. Ja haudonnassa ne ei saa olla päällekkäin.

Itse olen laittanu pesiä seinälle ja kaiken maailman virityksiä.
Mutta keväällä tyhjennän koko kanalan ja rakennan siten, että joka pesän saan eristettyä haudonnan ajaksi.
Hirvee ressi muuten, kun vanhat äkäpussit menee munimaan samaan pesään ja meillä otettiin matsia siitä, niin että veri lensi!!

Joten suosittelen jatkoa ajatellen miettimään tota eristystä!!
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Ja minä taas suosittelen siirrettävää pesää, juuri tuon hautomisen vuoksi. Mä mainostan jälleen kerran pahvilaatikoita :smt003
Suvianne

Mulla oli kissanlaatikoita kaksi tuon siirrettävyyden takia, mutta kahdesti on kana lopettanut hautomisen, kun olen siirtänyt kesken haudonnan. joten en enää ota sitä riskiä.
Siksi suosin eristettävää.
gipsy

Viesti Kirjoittaja gipsy »

Mitenkä tuon eristämisjutun voisi tehdä? Onko hautojalla siis omat pöperöt ja vedet ihan kokonaan suljetussa verkkohäkissä vai miten tuo eristys tapahtuu? Eikö se pippaannu vapauden rajoittamisesta? Kesällä oli justiinsa ongelma se , että muut munivat hautovan pesään lisää munia .
Suvianne

Ei suutu ollenkaan.
Minä nostin viimeksi kun oli tiput syntynyt omaan häkkiin.
Niin se oli oikein rauhassa yli viikon. Sitten se rupesi haluamaan ulos ja kutsui poikasia.
Normaalisti olisin päästänyt kaikki pois, mutta oli kalkkunoita ekaa kertaa samassa tilassa. niin en uskaltanut.
Mutta eipä nuo näköjään mitään tee. Päinvastoin oikein kilttejä tipuille.
Joten ensi kerralla pääsee kunhan emo vain haluaa.

Ja jos sen hautovan eristää niin, ei ihan pakko ole olla mikään iso tila. Käy päästämässä syömään kahdesti päivässä. Luultavasti kana itse menisi vain kerran päivässä.
Ja uskon ja toivon, että riittää esim. viikon eristys.
Eli niin kauan, että muut kanat löytää uuden paikan minne munia!!
Sitten antaa hautoa vapaana ja emo hoitaa itse tipujen laumaan tutustumisen.
tiina

Ei sitä pesää kesken hautomisen siirretäkkään, vaan sitten kun tipit on kuoriutuneet. Tai voi sen siirtää silloinkin, kun on edes yksi kuoriutunut. Silloin kanalle on aivan saman tekevää, missä sen pesä on, kunhan saa olla tipujensa kanssa. Jos pesässä on kuoriutumattomia munia vielä jäljellä, se istuu kyllä niiden päällä ihan samanlailla uudessa, ku vanhassakin paikassa. Tärkeintä on se, että sillä on ainakin yksi kuoriutunut tipi pesässään, kun pesää aletaan siirtää.
Suvianne

Mutta minun ongelma on just se, että pesään munitaan kesken hautomisen
tiina

No niin mullakin, mutta mä tarkistan parin päivän välein kanan alle, pikkusen nostan etumusta,en siis nosta koko kanaa pois, kurkkaan vaan, otan mahdolliset ylimääräiset pois ja siinä se. Ei ainakaan meillä synny siitä mitään sen kummempaa draamaa. Ekan viikon jälkeen tarkistan ehkä noin joka kolmas päivä, jos silloinkaan. Tämä siksi, koska siinä vaiheessa useimmiten muut kanat ovat etsineet uudet paikat muninnalle.
Suvianne

Mutta meillä syntyy!!
Kahdesti on kant ollu ihan verillä kun hautoja ei ole halunnut luopua paikastaan.
Ja kun kesällä rakennettiin taloa ja en sen tarkemmin vahtinut, niin pesässä kuoli kaksi tipua kun vanha muori oli tunkenu sinne väkisin munimaan...
Siksi haluan nykyään eristää.
Vastaa Viestiin