Lattialle muninta

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Röhkö

Re: Lattialle muninta

Viesti Kirjoittaja Röhkö »

Hyvä - tulikin paljon tietoa. Pitää ottaa pesien rakentelu työn alle...
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Lattialle muninta

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Tänään olikin tästä parvesta vain yksi muna, ja lattialla... :smt013
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Lattialle muninta

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Näistä lattialle munineista muoreista on jäljellä 2 kanaa. Ja molemmat oppivat yhtäkkiä tuossa joulun paikkeilla munimaan pesään. Toisen pakotin parina päivänä (lue: telkesin) pesään munimaan ja päästin pois kun oli varmasti muninut. No, se kai sitten viimein huomasi, että tämä onkin mukavan rauhallinen paikka. Oviverhot ja kaikki. Kana alkoi kuklutella pesässä seuraavina päivinä kuten se oli kuklutellut aina lattialta munintakuoppaa etsiessäänkin. Kukkokin kävi pesän suulla kukluttelemassa ja kattelemassa mitä siellä touhutaan. Ehkä se toinenkin sitten sillä perusteella huomasi, että siellä on hyvä munintapaikka, kun oppi aivan samaan aikaan sinne munimaan. Aiemmin tuli 1 muna pesään (itse tipusta kasvatettu kana) ja 2 munaa lattialle näiltä ongelma-muoreilta, nyt kaikki 3 munijaa munii pesiin. :smt003
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
kukkokiekuu

Re: Lattialle muninta

Viesti Kirjoittaja kukkokiekuu »

Useimmiten olen huomannut että lattialle muninta on johtunut pesästä.Se on koettu jotenkin epämiellyttäväksi, ahtaaksi ,rauhattomaksi, tai muuten kenkuksi paikaksi.Ongelma on ratkennut laittamalla erilaisia pesiä ja eri paikkoihin, pehkua sisälle,rauhallinen paikka, ja siemeneksi toinen muna.Tsemppiä, aikaa myöten ongelma poistuu :smt006
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Lattialle muninta

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Mulla taas ei ole tuo pesä juuri vaikuttanut. Maattaritkin muniin mieluummin pesään vaikkei siellä olis pehmikkeitäkään kun on suojassa muilta kollegoilta vain. :)

Noille plymareille laitoin oikein kangasverhonkin tuohon oven eteen, että on varmasti rauhallinen ja hämyisä munintapaikka.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
kite

Re: Lattialle muninta

Viesti Kirjoittaja kite »

öö... noviisi nyt ihmettelee miksi kanojen on "pakko munia pesään"??? :oops:

Meillä kaivoivat ns. kuopan isoon olkikasaan ja ovat sinne munineet sitten siitä lähtien. Kyllä mä yritin niille pesäkoppejakin tehdä, mutta kun ei kelpaa niin munivat sitten minne tahtovat :O

Miksei sais?
*nyt KAIKKI tietää että mä olen blondi... (sisäisesti ainakin..)* :oops:
Suvianne

Re: Lattialle muninta

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Varmaan siksi, että ne helposti peittyy pehkuun. Mutta jos keksivät oikean "pesän" lattialle, minne ei pehkut ja orsien kakat lennä, niin miksi ei :)
kite

Re: Lattialle muninta

Viesti Kirjoittaja kite »

Ok.

Meillä on olkia ja purua lattialla ja tosiaan ovat sinne olkikasaan tilan nurkkaan tehneet "pesän" itse. On kuitenkin ihan "lattialla"..

Munat ovat (silloin kun niitä on :O ) siististi keskelle kuoppaa kaivetussa pienemmässä kuopassa ja aivan putipuhtaita :)

Munikoon siis vastakin sinne.. Pitää sit kesällä miettiä uusiks kun pihalle menevät. :-"
kukkokiekuu

Re: Lattialle muninta

Viesti Kirjoittaja kukkokiekuu »

Samapa se on tietenkin minne munii, mutta kaveri voi olla kiinnostunut nokkasemaan munaa jos se lojuu näkösällä, ja siitä alkaa se toinen riesa, munansyönti. :smt004 ,
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Lattialle muninta

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Minulta tipahti muna lattialle ja HETI oli pari sitä nokkimassa. Pesissä saavat olla rauhassa.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Suvianne

Re: Lattialle muninta

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Meillä ollu kymmeniä kertoja, myös viirujen munia .. Ikinä ei kukaan ole nokkinu.
Ei edes kalkkunat.
Vastaa Viestiin