Viiriäistarvikkeiden shoppailu, auttakee!

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
PieniHopea

Viiriäistarvikkeiden shoppailu, auttakee!

Viesti Kirjoittaja PieniHopea »

Olipa tänään pieni hetki odotteluaikaa niin poikkesin eläinkauppaan. Ajattelin ostaa tuleville viiruille juoma-automaatin sekä ruokakupin ja mitä nyt silmään osuisi :-"
Heti tuli tenkkapoo - viirut ovat menossa kanin häkkiin joten ei taida mikään lintujen juoma-automaateista sopia pinnaväliin? No, siitä en lannistu jos vaan on mahdollista opettaa ne pupujen juomapulloon?

Ok, ruokakipoille. Haluaisin ostaa sellaisen seinään kiinnitettävän, mutta taas meni käsi päähän :smt017 Miten ne ylettyy syömään? Voinko laittaa pinnoihin kiinnitettävän astian mahdollisimman alas? Entä kun linnuille ruokakippoja joissa pieni "orsi", onko sellaisen mahdollista toimia esim. kalkkikippona, osaako viiru käyttää sellaista, hypätä orrelle syömään kun on niin erilainen kuin linnut joille nuo varsinaisesti tarkoitettu? Vai olisiko pyöreä ruokinta-automaatti paras, sellainen joka laitetaan katosta roikkumaan?

Ja vielä - siellä oli paljon poistomyynnissä erilaisia leluja, mistä nuo tykkäävät? Oli peilejä, renkaita, pieniä metallisia kelloja, tikkaita, laavakiven palasia jne, jne... Onko tällaisista viiruille mitään iloa?
Kylpyhiekkaa oli myös, kannattaako ostaa ja miten usein se pitää vaihtaa ja miten paljon laittaa? Näytti maksavan 2e/kg.
Entä nuo eläinkauppojen lemmikkilintujen ruuat? Munitusrehu on kuulemma hyvä ruoka, sitä ajattelin Agri-marketista kysyä.

Mitä muuta, mitä olen unohtanut? Kivoja vinkkejä viihtyvyyteen? Häkissä on iso pesäkolo joka toimii samalla tasona. Toivoin että saisin mahdollisimman paljon ruuat ja vedet häkin ulkopuolelle, pois tilaa viemästä.

Tulipa kysymyksiä, jos joku jaksaa edes johonkin vastata niin kiitos jo etukäteen!
ninnu

Re: Viiriäistarvikkeiden shoppailu, auttakee!

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Mulla ainakin aikuiset viirut oppivat päivässä juomaan kanienvesiautomaatista. Mitään orsia mulla ei ole, joten siihen en osaa sanoa mitään, mutta saisitko muuten jonkin korokkeen esim. kiven ruokintakipon kohdalle, kiipeilevät kyllä joka paikkaan ihan näppärästi.

Polkevat hetekssä avokiposta ruoat pitkin poikin, joten siinä mielessä sellainen esim. tipujen ruokinta-automaatti hyvä.

Kalkkia mulla on aina tarjolla, eli ihan agrimarketista poikaskalkkia, on hienojakoisempaa, kuin perus kanakalkki, joka liian isoa. Mulla syövät ihan kanojen rehuja, vaaleaa leipää, pastaa, vihanneksia ja kasviksia.
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Leluista ei mitään kokemusta, mulla saavat mennä vapaana navetassa, joten virikkeitä riittää siinä mielessä. Kovia ovat käppäilemään ja lentelemään.

Ihan nyt muu juttu, mutta ainakaan mun peipot ja neitsikat ei välitä yhtään leluista :smt003
Xaus

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Mulla nuo syö balans-munitusta, missä on kalkki mukana. Silloin tällöin annan munankuoria lisäksi. Syövät suht paljon, joten automaatti on hyvä. Leluista en tiedä, piilopaikat on varmaan niille kivoja. Jos on normi kaninhäkki, ei varmaan kovin korkealle saa automaatteja nostettua. :smt017
PieniHopea

Kiitos vastauksista :smt006
On tavallinen häkki.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Muutama vastaus täältäkin...

Kylpyhiekaksi käy eläinkaupan versio (tai ohut hiekka suoraan luonnosta/soramontulta) Meillä oli täyttöhiekan nimellä myytävää 'evästä'+kuiviketurvetta. Hiekkaa ei tarvitse vaihtaa kovin usein, muutaman kerran vuodessa riittää...(eivät yleensä kaki kylpyyn). Lisäilee hiekkaa sen mukaan millainen kylpyastia on ja kuinka paljon saavat lentämään reunan yli hukkaan. Paksuudeksi semmoinen n. viitisen senttiä. Meillä oli kylpyastiana ihan normivati ja kierratyskäytössä oleva savipata, jossa reuna n. sama kuin vadissa.

Lemmikkilintujen ruuista ainakin ne erilaiset siemenseokset ovat mieluisia nokittavia ja tarjoavat mukavaa vaihtelua ruokavalioon, mutta semmoisia siementankoja en tullut kokeilleeksi, että osaisivatko niitä nokkia.

Leluja ja orsia eivät osaa käyttää, mutta erilaiset tasot ja piilopaikat ovat suosittuja. Piiloiksi voi laittaa mökkien lisäksi pöyheän heinäkasan tai havu/oksanipun.

Ja siitä pitää vielä mainita, että juovat kokoonsa nähden yllättävän paljon...varsinkin munivina. Jos eivät ole tottuneet kasvatuspaikassaan nippapulloon, niin pidä aluksi vettä avokupissa, vaikka joutuisitkin tiskaamaan sen ziljoona kertaa päivässä :smt003
PieniHopea

Olis pitänyt olla kannettava mukana kaupassa :smt001
Heti olen viisaampi, kiitos!

Nyt näyttäisi vielä, että yksi pupu löytää kodin itselleen jolloin viirut saavat isoimman kaninhäkin, sitä olen unissanikin sisutanut koko viime yön :smt003
Silleen vähän huonoa kun tuntuu jo aloittaessa, että tila on liian pieni, mutta ehtiihän sitä myöhemmin kasvattaa ja kesäksi rakentaa ulkotarhan. Yksi aikasten iso tila olisi, mutta se on rakennettu kompostikehikoista, ei taida pitää viiriäistä sisällään? Vielä suurempi ongelma lienee se, että silloin pääsisi kissa käsiksi enkä halua sille paistia tarjota.
Xaus

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Onko sulla pupuihmisenä niitä taikakuutioita? Niistähän tulisi helpolla hyvä häkki. :smt002
PieniHopea

Heh, taidan olla vähemmistöön kuuluva pupuihminen kun mulla ei ole taikakuutioita :smt001
Viirut saavat muuttaa nyt sellaiseen 120cm kaninhäkkiin, kun opin niiden käyttäytymisestä ja touhuamisesta sekä tarpeista lisää niin rakentelen itse jotain. 4 niitä vain on tulossakin, että alkuun mahtuvat. Vitsit kun ei pitäisi kissalta varjella niin helpompaa olisi.
sera1

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Pupuhäkki, viiriäiset ja kissa.
Tässä on yksi vaara. Kissan tassu mahtuu hyvin tämmöisen tehdastekoisen pupuhäkin pinnojen välistä. Viiriäiset saattavat myös työntää päänsä pinnojen välistä vaikka suoraan kissan nenän eteen (eivät tajua välttämättä pelätä kissaa)

Kylpyhiekaksi viiriäisille olen käyttänyt hiekkapuhallushiekkaa. Sitä löytyy agrista ja vaikkapa rautakaupasta.
Ruokakippoina olen käyttänyt ihan niitä pinnoihin kiinnitettäviä kuppeja. Ne voi olla vaikeaa saada tarpeeksi matalalle, mutta kuppien eteen voi laittaa jonkin korokkeen, että viiriäiset yltävät syömään.
Kanien juomapullosta viiriäiset oppivat juomaan muutamassa päivässä.

Lelujen päälle nuo eivät taida oikein ymmärtää. Kesällä pihalta nyhdetty heinätuppo saa kyllä aikaan innostuneen pulputuksen häkissä.
Havuja ja muita oksia voi laittaa häkkiin, mutta orrella ne eivät oikein osaa istua.
PieniHopea

Kiitos sera vinkeistä!
Kissan takia laitan viirut varuste/rehuhuoneeseen jonne sopii vain tuo kanihäkki.

Löysin yhdenlaisen ruokatötterön viime viikolla, senkin kiinnitys on liian pieni kaninhäkkiin, mutta on sellainen suppilo eli ei tarvii ottaa pois kun täyttää - ajattelin että ystävämme paalinaru auttaa :smt004 Tai nippuside...
Vastaa Viestiin