Kylmässä hautova kana
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
Kylmässä hautova kana
Uusi vuosi ja uudet kujeet, taisi yksi kananen tuumata kun kävi keskellä talvea ja kylmimmillä keleillä hautomaan... Onko mitään toivoa onnistumisesta, kun navetassa on pakkasta -2....-5 astetta pattereista huolimatta nyt kun ulkona paukkuu reilu -20? (kunhan pakkanen lauhtuu hieman ulkona, päästään navetassakin taas plussalle). Mitä voin tehdä parantaakseni munien/tipujen mahdollisuuksia? Emo näyttäisi pärjäävän yllättävän hyvin, käy pikaisesti ruokailemassa ja palaa pesälle, on virkeä ja hyvävointinen miinusasteista huolimatta. Päivisin kanoilla on lisäksi lämpölamppu, eivät tosin tunnu sitä juuri noteeraavan.
Re: Kylmässä hautova kana
Kyllä minä uskon, että onnistuu jos ne munat pysyy pesässä. Eikä muut mene ajamaan emoa pois ja munimaan.
Silloin voi joku muna kylmettyä, koska muniva kana ei välttämättä kerää tarkasti kaikkia alleen.
Meillä kalkkuna istuu nyt kuutta munaa. Ja ne on siis jälellä kun karsiin tyhjät.
Mutta mitään takeita ei ole koska se on vielä kömpelö ja välillä on löytyny muna vierestä.
Ja se ainakin alussa vietti kauan aikaa syömässä ja kylpemässä. Tänään kyllä palasi äkkiä pesälle.
Mutta jos se kana istuu ja saa olla rauhassa, niin uskon että hyvin menee.
Ja jos tiput on maatiaisia tai vastaavia, niin hyvin pärjäävät. meilläkin hyppelivät muutaman päivän iässä 0 asteisessa kanalassa.
Silloin voi joku muna kylmettyä, koska muniva kana ei välttämättä kerää tarkasti kaikkia alleen.
Meillä kalkkuna istuu nyt kuutta munaa. Ja ne on siis jälellä kun karsiin tyhjät.
Mutta mitään takeita ei ole koska se on vielä kömpelö ja välillä on löytyny muna vierestä.
Ja se ainakin alussa vietti kauan aikaa syömässä ja kylpemässä. Tänään kyllä palasi äkkiä pesälle.
Mutta jos se kana istuu ja saa olla rauhassa, niin uskon että hyvin menee.
Ja jos tiput on maatiaisia tai vastaavia, niin hyvin pärjäävät. meilläkin hyppelivät muutaman päivän iässä 0 asteisessa kanalassa.
Voin kokemuksesta sanoa että jos pesä on ulkoseinan vieressä tai kylmällä lattialla niin kana ei saa munia pysymään riittävän lämpimänä. Esim ulkoseinän vieressä voi pakkasta olla reilusti enemmän kuin muualla kanalassa. Betoni lattia hohkaa myös kokoajan kylmää vaikka lämpötila olisi muuten ok.
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Munat voisi läpivalaista vaikkapa viikon haudonnan jälkeen, että näkisi onko niissä elämää. Jos ei ole, niin pesää voisi vuorata mahdollisimman lämpimäksi (pohjalla reilusti heiniä/olkia ja kenties seinien+katon ympärille joku vanha viltti/täkki tai mitä nyt sattuu keksimään
) ja sitten vaan uudet munat alle...

Kun mun kalkkuna alkoi hautoon hain villalevyn ja laitoin raakasti pesään pohjalle.
Ajattelin, että ei se voi kovin paha olla, kun ne kesällä teki kolmasti villoihin piilopesän.
Eli se villalevy alle ja päälle kutteria ja sitten olkia.
Minusta se oli mainio ratkaisu
Mutta kalkkunalla on välillä luiskahdellu munat pois alta... Se on niin säälittävää, kun se uskollisesti istuu ja lempeillä silmillään minua pesästä kurkkii.
Ja NIIIIIN varovaisesti nousee munien päältä.
Toivon, että saisi edes yhden hoidettavaksi... 6 oli lähteny matkaan, kuiteski just pahimmilla pakkasilla.
Ajattelin, että ei se voi kovin paha olla, kun ne kesällä teki kolmasti villoihin piilopesän.
Eli se villalevy alle ja päälle kutteria ja sitten olkia.
Minusta se oli mainio ratkaisu

Mutta kalkkunalla on välillä luiskahdellu munat pois alta... Se on niin säälittävää, kun se uskollisesti istuu ja lempeillä silmillään minua pesästä kurkkii.
Ja NIIIIIN varovaisesti nousee munien päältä.
Toivon, että saisi edes yhden hoidettavaksi... 6 oli lähteny matkaan, kuiteski just pahimmilla pakkasilla.
Voisiko talvihaudonnassa pesään laittaa lampaanvillaa? Oljen sekaan siis. Luultavasti tuo mun pannukakku jättää homman kesken, mut kuitenkin... 

Minä laitoin kanssa sekä seinän viereen (seinän ja kopin väliin) ja alle villalevyt. Josko hiukan auttaisi asiaa.
Paksu olkikerros on levyn päällä.
Katsotaan nyt vielä muutama päivä miten tässä käy. Sitten täytyy tehdä jo jotain, ettei kanaparka mene huonoon kuntoon näillä pakkasilla (aamusti -25 taas, tallissa onneksi +4)
Paksu olkikerros on levyn päällä.
Katsotaan nyt vielä muutama päivä miten tässä käy. Sitten täytyy tehdä jo jotain, ettei kanaparka mene huonoon kuntoon näillä pakkasilla (aamusti -25 taas, tallissa onneksi +4)

Hyvä idea! Mulla ei ole villaa, niin latoin uretaanilevyn pesään. Se vaan pitää peitellä, kun osa syö sitä kuin styrosta..
Siellä se lösötti pesässä aamullakin, eikä tullut syömään. Tuuppasin lisää munia sille (kovan murinan säestyksellä), kun en ole varma, kuinka paljon tuo kukko kanoja polkee... Saisi nyt sitten edes pari tipua, jos vain jaksaa hautoa. Merkkaan munat, kunhan se vaan lähtee pesästä hetkeksi.
Meillä hautoo kanssa yks silkkikana. Istu sitkeesti vkl munien päällä ja mä meinasin että tyhjään pesän ettei se nyt näin kylmillä keleillä haudo. Se pirulainen oli niin sitkeä etten saanut munia kerättyä kun se jo "muristen" könysi uudestaan niiden päälle
Mä oon niin nöösi että laitoin sille pupuhäkkiin sit yksiön. Kun se hauto samassa paikassa mihin kaikki muutkin kanat munii niin oli pakko se siirtää. Ei tuntunut rouva olevan millänsäkkään siirrosta vaan hirveellä popotuksella asettautu takas munien päälle

Mä oon niin nöösi että laitoin sille pupuhäkkiin sit yksiön. Kun se hauto samassa paikassa mihin kaikki muutkin kanat munii niin oli pakko se siirtää. Ei tuntunut rouva olevan millänsäkkään siirrosta vaan hirveellä popotuksella asettautu takas munien päälle

Mä mietin kans, et pitäisikö siirtää tuo omaan loossiin. Kun se kävi aamusta syömässä, oli jo toinen kana istumassa munien päällä.
Ja kun se valkkas ylimmäisen pesän, johon se ei pääse kuin ortta pitkin ja aina on joku edessä. Kovasti se yrittää uhitella muut pois, mut munathan saattaa kylmetä liikaa, jos siltä kestää kauan päästä takaisin. Mitä mun kannattaa tehdä?

- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Voisit eristää kanan sinne pesäänsä ja päästää jaloittelemaan kerran/pari päivässä.
Lampaanvilla on mainio eriste, mutta pesemätön (eli hyvinkin rasvainen!) villa kannattaa laittaa haudontapesän lämmikkeeksi siten, etteivät munien kuorten huokoset pääse sen kanssa tekemisiin ja tukkeutumaan. T. Nimimerkki: käsirasvat löytyy vesipestystäkin lampaanvillasta
Lampaanvilla on mainio eriste, mutta pesemätön (eli hyvinkin rasvainen!) villa kannattaa laittaa haudontapesän lämmikkeeksi siten, etteivät munien kuorten huokoset pääse sen kanssa tekemisiin ja tukkeutumaan. T. Nimimerkki: käsirasvat löytyy vesipestystäkin lampaanvillasta