Pakkaset tulee! Nyt hirvittää.

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
milkkis]

Re: Pakkaset tulee! Nyt hirvittää.

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Meillä kärsitty kanssa kovista pakkasista ja kaikki elukat on nyt tossa tallirakennuksessa. Mitannut en ole mutta kyllä siellä lattian rajassa ainakin miinukselle menee kun siivekkäiden vedet menee jäähän.
Mitään hätää ei tunnu kellään olevan. Kaikki kanat munii tällä hetkellä, jopa ens kertalaiset alotti nyt kovimmilla pakkasilla munimisen :shock: Kovin ovat kaikki touhukkaita ja hyvin voivan näköisiä :smt001
Avatar
jopekka
kana
Viestit: 98
Liittynyt: 10 Loka 2008, 19:36
Paikkakunta: Heinävesi

Re: Pakkaset tulee! Nyt hirvittää.

Viesti Kirjoittaja jopekka »

Meillä pakkasongelma ratkesi vahingossa. Navetta on 40 neliöö ja puolet on lampaiden ja vuohien käytössä. Ennen väliseininä oli 1.5 metrinen filmivaneri. Kanojen puolta jouduttiin lämmittämään patterilla mutta kesällä vaihdoin väliseiniksi verkon Ja nyt lämpö jakaantuu tasaisesti koko navettaan ja myös myskien asuttamassa karjakeittiössä on ollut alhaisimmillaan +10 astetta. Alusina meillä on turve ja lammas-vuohipuolella tietysti jää heinää syömättä alusiksi. Tietysti tuo eläimääräkin jo itsessään lämmittää, 4 kuttua,5 kiliä ja 3 keväällistä lammasta ja toisella puolella kanat ja kalkkunat.
viiriäiset

Re: Pakkaset tulee! Nyt hirvittää.

Viesti Kirjoittaja viiriäiset »

illalla paripäivää sitten oli 36 astetta pakkasta joten mars viirulaan (hyrr oli kylmä matka teepaidalla)säädin termostaattia isommalle ja lumetus oli ollut jo koko talven. No aamulla ruokaa viemään niin lattian rajassa oli 20astetta plussaa ja ulkona 30miinusta :smt005 ja kopin katossa huiteli 35astetta plussaa :smt020 no säädin termostaattia paljon pienemmälle ja illalla lattialla oli +5 ja mökki (tiivis laudotus) on eristetty 5cm routa styroksilla (lattia seinät ovet ikkunat katot) ja ikkunassa on ulkona 5cm ja sisällä vielä5cm styroksi
kanamummo

Re: Pakkaset tulee! Nyt hirvittää.

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

-34.5 yhtenä aamuna. Menin kauhulla aukasemaan kanalan ovea ja tirpat oli kovasti tulossa ulos samasta oven avauksesta, lenkille kiitos! Mitäs pienestä viileestä! :smt003
harrastaja

Re: Pakkaset tulee! Nyt hirvittää.

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Niin meilläkin kaikki kovemmalla pakkasella rouvat ihan väkisin meinasivat oven raosta pihalle karata vaik eivät muutenkaan talvella ulos pääse ...Ku ite ei meinannu tareta ovia tukkota :smt001
kanatar

Re: Pakkaset tulee! Nyt hirvittää.

Viesti Kirjoittaja kanatar »

Mites muiden kanalat kestäävät kolmatta pakkaskautta? Täällä ilmenee haasteita, vaikka koko talvi on fiksailtu. Oikeesti jo odottaa kesää, että pääsee lisäeristämään oikein olan takaa. Pysyis pakkanen alle parinkymmenen niin ei mitään ongelmia, mutta oikeesti meille tuo 30 on maksimi.

Minä olin jo niin iloinen, että uusi systeemi (kaikilla lämpölamput, ei patteria päivällä) toimii loistavasti, kun eilen illalla tutkailimme tilannetta, eikä aamullakaan vielä mitään erityisen hälyttävää. Kaikkien vedet sulat, kanat toimelijaita jne. No, pakkanen on kiivennyt melkein kolmeenkymmeneen ja kun iltahoitoja menin tekemään, niin ison kanalan vesi pinnalta jäässä ja evakossa olevan araucanan kippo kokonaan jäässä. Araucanan siirsin nopsaan kanilan puolelle patterin viereen, jossa oli kaikki kipot sulat. Ison kanalan puolta en ymmärrä, miten se menee jäähän, niillä on lämpölamppukin! Eikun kuumaa vettä tilalle. Onneksi vietiin iltapalaksi lämmintä puuroa, kaalia ja makaroonia. Syövät mielellään ja ovat toimeliata, eivätköhän ne siis pärjää, kun nukkuuvat kimpassa orrella.

Pikkukanalan kana huolettaa, se oli lentänyt kaapin päälle, eikä suostu tulemaan alas. Sielläkin on lämpölamppu alhaalla. Toivottavasti se tajuaa mennä sen alle jos paleltaa. Siellä on varmasti viileää. Se istuu muniensa päällä ikäänkuin hautoisi (en ole saanut niitä kerättyä pois, kun se teki pesänsä niin korkealle), ei kai mikään kana nyt näillä pakkasilla ala hautomaan?! Kukko on voinut olla liian innokas ja saattaa olla sitä karussa, mutta ei tullut syömäänkään. Voihan se tietysti olla, että se pirun marek niittää satoa nyt myös isojen kanojen puolella...

Ehdottomasti olen iloinen kunnon talvesta, mutta voisi nää pakkaset jo olla tässä. Tiistaina näyttää vasta helpottavan, sinne saakka - 25 paikkeilla. Pitää huomenna virittää lisäpatteri ison kanalan puolelle, jos vielä on jäätä vesikipoissa aamulla.

Viime yönä oli muuten ollut lyhyt sähkökatkos... en tiedä olisiko se voinut vaikuttaa siihen, että vedet meni kanalassa jäähän. Sisällä meillä ei tuntunut poikkeavan kylmälle, mutta illalla lämmitettiin kahta uunia, joten nekin pitävät peruslämpöä yllä Toivottavasti ensi yönä pysyvät sähköt päällä. Agrikaatti on onneksi odottamassa, jos huonosti kävisi, mutta aika karu juttu, jos puolet yöstä olisivat näillä pakkasilla ilman lämmitystä... kamala-ajatus...
harrastaja

Re: Pakkaset tulee! Nyt hirvittää.

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Nyt tuo pakkanen menee joka paikkaan mä oon vuorannu kaiken mahdollisen ja missä koko alkutalven oli vesi sulana kanalassa eilen oli mennyt riitteeseen ja nyt aamulla kyl olivat osa lämpölampun alla .Mut saivat kuumaa pöperöä niin ei taas enää mitään hätää ja laitoin kuumaa vettä lisäksi vesiastiaan :smt012 oli nytkin varmaan aika kylmää kun heti alkoivat juomaan :smt036
Hööna

Re: Pakkaset tulee! Nyt hirvittää.

Viesti Kirjoittaja Hööna »

Kuinka lämmintä/kuumaa vettä kanoille tohtii viiä?
harrastaja

Re: Pakkaset tulee! Nyt hirvittää.

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Mä olen laittanu 8litran ämpäriin 3/4 osaa sellasta 50-60 asteista mitä varaajasta tulee ja yhen osan kylmää vettä
Suvianne

Re: Pakkaset tulee! Nyt hirvittää.

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Nyt ei hirvitä yhtään. Minun palamaton pehku tosiaan palaa ja se lämmittää niin, että pitää tuuletella.
Olen ihan myyty tähän pehkuun ja olen nyt käännelly sitä joka päivä.
Ennen ripottelin uutta päälle peittääkseni kakat. Nyt nostelen talikolla alta päälle ja kanat on niin innoissaan kaikkea nokkimassa. Kaippa ne jotain löytää.
Näköjään pehkussa turvonneet jyvät on suurta herkkua.
Oli vähän kuivaa nurkista, mutta jospa vierailevat myskit saisi sen kastumaan ihan itsestään.

Voikohan sitä käännellä liikaa ja sammuttaa vahingossa?
Yritin kompostiohjeita lukea ja niissä kääntelyä suositellaan jos jätettä tulee enemmän.
Mitä sekin sitte on.. Mutta olen nyt käännelly kuiteski kun se on niin kivaa ja tuo sitä lämpöä :smt003

Suosittelen kyllä kaikille.
Missähän se oikea kestopehku keskustelu oikeen on kun en haulla löytäny.. Vissiin vanhassa muniksessa..
ankkuli

Re: Pakkaset tulee! Nyt hirvittää.

Viesti Kirjoittaja ankkuli »

kanatar kirjoitti:Agrikaatti on onneksi odottamassa, jos huonosti kävisi, mutta aika karu juttu, jos puolet yöstä olisivat näillä pakkasilla ilman lämmitystä... kamala-ajatus...
Tuon voi välttää hälyttävällä lämpömittarilla - siihen voi itse säätää, missä lämpötilassa alkaa hälyttää (edellyttäen, että herää siihen hälytykseen ;) ). Meillä on langaton lämpö+kosteusmittari sekä kanalassa että toisessa eläinmökissä ja "pääyksikkö" sisällä talossa. Eläintilojen lämpötilaa voi siis tarkkailla helposti ja vehje alkaa piipittää, jos lämpö menee alle sallitun. Suunnilleen tämmöinen: http://www.suomenlampomittari.fi/LangatonSuomi.htm
reetta

Re: Pakkaset tulee! Nyt hirvittää.

Viesti Kirjoittaja reetta »

Se istuu muniensa päällä ikäänkuin hautoisi (en ole saanut niitä kerättyä pois, kun se teki pesänsä niin korkealle), ei kai mikään kana nyt näillä pakkasilla ala hautomaan?!
joo. niin mäkin ajattelin. kanalassa menee 20 pakkasella nollaan ja lattialla pakkaselle, vedet pitää viedä lämpiminä kaks kertaa päivässä. ja sitten tämä yksi pieni valkonen mikä-lie-sekarotuinen-töyhtöpää alkoi istumaan munan päällä. joka päivä otan sen alta munan pois kun en mä nyt tonne jäiseen kanalaan mitään tipuja halua! ja tyyppi vaan istuu. eilen kävi paskalla (ja se tosiaan haisee pahalle se hautovan kanan tuotos..) ja söi, meni sitten tyytyväisenä hautomaan takas tyhjää pesää. että kyllä se kevät on tulossa kuulkaa!
kanatar

Re: Pakkaset tulee! Nyt hirvittää.

Viesti Kirjoittaja kanatar »

Minusta tuntuu, että sillä on nyt jotain pielessä, sillä ei syö eikä juo, vaikka laittaa ruokaa ja juomaa nenän eteen. Vaikuttaa olevan muuten ok, mutta kököttää vaan siellä korkealla kaapin päällä. Eivätkös hautovat kanat kuitenkin syö? Pitää huomenna katsoa tilanne uudelleen.
reetta

Re: Pakkaset tulee! Nyt hirvittää.

Viesti Kirjoittaja reetta »

ei ne syö eikä juo, käy kakalla kerran päivässä, kun hautovat. se sun kana hautoo, ihan normaali kana. käy nopsasti syömässä ja juomassa kun kukaan ei huomaa. toi mun hautova ei ole syönyt mun nähdäkseni kolmeen päivään, ja kun nostin sen pois pesästä se jäi kököttämään lattialle hautomisasennossa. kukot tulivat tökkimään sitä, ja se vaan kökötti että minä haudon nyt tätä lattiaa. sitten se meni vesiastialle ja joi ihan hulluna, nappasi pari jyvää lattialta ja painui takas tyhjää pesää hautomaan. ne menee johonkin hautomistilaan josta niitä ei ihan helposti ilmeisesti saa pois. joku psykoosi. otat vaan munat pois alta jos et halua tipuja.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pakkaset tulee! Nyt hirvittää.

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Hautojat ovat oikeastaan aika yksilöllisiä. Mulla ne ovat semmoisia (ylipaapottujako?), että syövät ja juovat pesään laitetuista tarjoiluista ja myöskin suoraan ihan kädestä+kiposta tarjoiltua ruokaa+vettä.
Periaatteessa hautoja poistuu pesästä vähintään kerran vuorokaudessa tankkaamaan ja tyhjentämään, mutta taas yksilöstä riippuu, että tekeekö se sen salassa vaiko ihmisen nähden. Meillä monesti juuri silloin, kun olen päästänyt muun parven karsinasta, kesällä ulos/talvella lenkille tallin käytävälle.

Haudontahan saattaa kestää "hulluimmilla" hautojilla jopa monta kuukautta, jos tipuja ei tule, joten pelkkä munien poisto ei ole välttämättä se paras ratkaisu. Kannattaa mieluummin koettaa estää kanan pääsy haudontapesään tai vielä mieluummin laittaa sen alle muutama muna *yllyti yllyti*! Kokeilkaapa sieltä hautojan mahan alta kädellä...siellä on lämpöä (liki 40 astetta)! Kyllä siellä munat hautuu ja tiput pysyvät lämpiminä, ainakin silloin, jos kanala on muutaman asteen plussan puolella. <---Tätä kylmempiä olosuhteita en ole kokeillut...
Vastaa Viestiin