Kestopehku ja ruuan tähteet?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

mirri

Re: Kestopehku ja ruuan tähteet?

Viesti Kirjoittaja mirri »

Hieno keksintö tuo ruokapöytä!
Minä olen ratkaissut tuon kestopehku/ruoka asian niin , että linnuila on isoja vateja joista syövät puuronsa, ja hedelmäsalaattinsa.
Kauraa olen pehkuille mättänyt surutta. Eikä siinä mitään ongelmaa ole ilmennyt. Kanoja on senverran monta että kääntävät pehkua itse sopivasti. Utta olkea lisään parinpäivän välein. Pehku palaa iloisesti, ja lämmittä kivasti kanalaa. Ruuan määrää olen koittanut sovitella, niin ettei sitä jäisi lojumaan, ja sekoittumaan pohjiin. Annan mieluimmin vaikka useammassa erässä.
Itse joudun pehkua ilmastamaan noin kuukauden-2viikon välein.
Vesi on mulla isoissa nippapulloissa, joita on helppo pestä, ja juoma pysyy puhtaana.
(oi jos joskus löytyisi vielä nippapulloja jotka vetää sen 3l vettä)
Kompostikasat linnut penkovat minullakin kesäisin, mutta eivät ne niistä löydä muuta kuin matoja ja muita öttiäisiä.
Enkä kyllä ole huomannut että ne söisivät sisälläkään pehkuistaan mitään muuta kun kauraa.
Tässä on tullut varovaiseksi viimetalvisen rottasodan takia, ja vahtii noita ruuanjäämiä.
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Kuutamofoxi kiitos tuosta neuvosta.Mä oon ihmetelly miks kaikki pehkut yms. kuivikkeet on siel luukun puoli päässä ja etureuna tyhjä mut se onkin siin et ikkunasta tulee valo ...ne hämmentää sit toiseen suuntaan
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

mirri, millaiset nippapullot sulla on? Kuinka paljon vetävät?
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Mulla on 1,2litraa noitten pullojen koko. Isompia kanipulloja en löytänyt.
Xaus

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Mä värkkäsin tänään pienen ruokintapöydän, lähinnä veden takia, kun sottaavat jopa maitokorin päällä olevan veden. Lisäksi kierrätin nuorimman pikkusaappaat kalkille ja soralle. :smt003 Kauran mä viskelen pehkuun, kovin ne kuopsuttelevat, välillä on kauheita poteroita maassa. Luulin ensin, että rotta on vierailulla, kunnes näin kanat työn touhussa. :smt003
Kuva
Kuva
sisu65

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Sulla taitaa vissiin olla tuo eksrömin mehupullo vesiastiana? Millä systeemillä se toimii?
Xaus

Ostin sen täältä muniksesta joltain, :smt017 drippleltä? Siinä on tuo kippo-osa, joka on verkossa kiinni ja siihen vaan käännetään pullo nurinpäin. Mä oon tykännyt tuosta systeemistä, ei sotkeennu vesi niin paljon. Yleensä siinä on 1-1,5 litran pullo.
Xaus

Juu eli tuollainen:
dripple kirjoitti:Meillä on pet-pullon juoma-automaatti (maksaa pari euroa nettikaupassa) eli siihen tulee limupullo nurinpäin ja suhteellisen pieni se kaukalo ja sehän on maasta koholla niin ei sotkeennu. Tosi kätevä ollut, suosittelen. Räpsäisin nopsaan kuvan eli tuossa automaatti purettuna (se punainen läpyskä meni muovin läpi ja sen siis saikin pois...) ja vieressä ohjekuva millainen se käytössä on

Kuva
Marika

Viesti Kirjoittaja Marika »

Olipas kätevännäköiset nuo pikkusaappaat! :smt003
kanatar

Viesti Kirjoittaja kanatar »

Kiitos kuvista! Tuo vesikippo on todella kätevän näköinen ja muutoinkin kanalassa kätsysti pöytä yms.

Ruuantähde ongelma on poistunut Etnalta tulleiden kanojen ansiosta. Ne ovat todella tehokkaita! Puuhaavat iltamyöhään, pöyhiivät turvetta ja etsiivät syötävää. Yhtään ruokaa ei ole jäänyt nyt menemään pahaksi. Silti aion väkerrellä tuollaisen pienen pöydän tässä lähipäivinä, onhan se selkeämpi. Se auttaneen juoma-automaattiongelmaa, se oli nyttenkin ihan täynnä turvetta. Hyvä, että nämä uudet kanat ovat touhukkaita. Ainoa paikka, jota ei ole möyhennetty on orren alus, jossa on kakkaa. Pitänee viritellä siihen joku lauta tms. Puhdistatko Moilanen sen laudan tietyn väliajoin, vai vaihdatko vaan kesäisin?
siivekäs

Viesti Kirjoittaja siivekäs »

Mistä nettikaupasta tuollaisia pulloautomaatteja saa? Täytyy tollanen hankkia aivan välttämättä! Tai itse asiassa muutamia tuollaisia. Tähän asti olen juottanut ämpäristä (n.10l), jonka veden olen vaihtanut pari kertaa päivässä. Ulkona oli vesiautomaatti, sellanen lattiamalli, mutta vesi ja vesikouru likaantuu siinä ihan kamalasti ja on ikävä täyttää (vai onko se toisaalta kätevää että tulee farkut huuhdeltua samalla...).

Minä olen laittanut ruuantähteet ennen pahvin päälle / matalaan laatikkoon ja sitten kun pahvi likaantuu vienyt sen poltettavaksi. Nyt olen alkanut vaan pistää heinäkasan päälle ja tehokkaasti syövät. Tänään vein kattilallisen porkkanaraastetta, ja 2 tunnin kuluttua KAIKKI oli syöty. Meidän kanat sen sijaan EI syö kokonaisia porkkanoita, ei edes keitettynä mielellään - soseuttaa täytyy, ei kaalinpaloja - kaali tulee kypsentää ja maustaa esim lihalla tai on pahaa... nämä tuntuvat olevan persoja 'väkevälle' eli rasvaiselle ja proteiinipitoiselle sekä helpolle ruualle... nyt pelkään munanneeni kanojen ruokavalion aika pahoin ja kevennetään ruokintaa toisessa ketjussa mainitsemani verisen munan takia, onneksi keksittiin tuo raaste, saavat jotain mielenvirkistystä omenalohkojen lisäksi. Ne mokomat vaan katsoo mua vetoavasti ja on tosi vaikea olla antamatta niille juustokuutioita ym herkkua. Lihavilta eivät tunnu ja liikkuvatkin tosi paljon. Pitäisi varmaan olla enemmän eläimiä ettei ehtisi katselemaan kanojen vetoavia elkeitä niin paljon. Näyttää muuten että nyt kun liikkuvat vähemmän kuin vapaan ulkoilun aikaan (ennen lumia), syövät sitten vastaavasti paljon enemmän.
sisu65

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Kiitokset vesiautomaatin kuvasta. Tuo onkin hyvä systeemi minun viirujen häkkiin niin ei vedet ole pulloa kaataessa nurinpäin pitkin häkkiä.
Moilanen

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Sen kakkalaudan ja ruokapöydän kun putsaa säännöllisesti, ei ole iso vaiva, saa lannankin kerättyä kompostiin kätevästi. Meillä kun tuo lanta ja lattiapurut kompostoidaan keväisin. Pissiminen kompostipyttyyn muuten kiihdyttää kompostia melkoisesti, todellinen vanhan kansan konsti.
On muuten totta, että ainakin maatiaiset ovat tosi innokkaita pöyhimään sieltä puruista kaikki kauran- ja ohranjyvät, hyvää askartelua ja virikettä talviajaksi.
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Noihin PET-pulloautomaatteihin käy myös 2 litran limupullot..Ja jos kovin on iso porukka niin mä olen laittanut kaksi automaattia. Ne saa kätevästi verkko-oveen kiinni ja pullon voi laittaa siihen ulkoapäin.Sopii myös kaneille.
Vaquera

Viesti Kirjoittaja Vaquera »

Mistä noita tollasia automaatteja saa? Kolusin eilen illalla pitkän aikaa netti kauppoja, mutta en löytänyt.
Vastaa Viestiin