Skuukkeli kirjoitti:Nyt vaan yritä saada se kissaeläin itseteosta kiinni (mahdotonta, tiedän) ja annat sille sellaiset lähdöt, että tietää käyneensä teidän tontilla.
Suututtaa tuollaiset ihmiset jotka pitävät vapaana (varsinkin nyt keväällä, kun on pesintäaika) noita lemmikkejään, eivätkä välitä katsoa niiden perään.
Niin ja voithan mainita naapurillesi, että pitää kissansa pois teidän pihalta (jos naapurisopu sen huomautuksen kestää).
No sitähän minä tässä valvoskelen ja välillä teen yllätyshyökkäyksiä pihalle koirien kanssa että saataisiin syyllinen kiinni. Toistaiseksi saldona vain yksi julmettua räksytystä säikähtänyt siili, joka sekin oli väärällä puolella aitaa, naapurin pihalla...
Kyllä minusta maallaa saa kissat vaikka vapaana kulkeakin hiirikissan hommissa mutta täällä taajamassa on jo vähän vaarallista niille itselleenkin. Meillä on nyt piha joiltain osin ihan hienoa hiekkaa kun on kaivuuhommia tehty ja tämähän on siis ihan yleinen kissojen käymälä! Eikä ne edes korvaansa lotkauta vaikka välillä hakkaan ikkunaa pää punasena, pitää vissiin käydä ostamassa joku hullun tehokas vesipyssy.
On niistä kateista sanottu mutta tässä kylällä on jo yhdessä talossa parisenkymmentä kissaa (plus pennut ja kaikki leikkaamatta tietysti) ja vähän siellä sun täällä muualla se kissa tai pari, taitaa olla aika toivoton tehtävä saada kaikki kuriin. Omat kissat pällistelee näitä kulkijoita ikkunasta, ne kun saavat ulkoilla vain valjaissa.
Vesipyssy ja vesipyssy maksaa 100e tehokas laita 200lisää niin saat 22lr lyijy pyssyn ja äänärin sekä läjän lippaiita sekä kiikarin
Jos uutta häkkiä suunnittelet, kannattaisi ostaa ns jyrsijäverkkoa, teräsrakenteinen, ei ruostu ja silmäkoko on niin pieni, ettei verkon silmistä edes lumikko pääse läpi. Aika hyvä suoja petoja vastaan ja kestää melko isonkin eläimen väkivaltaista käsittelyä.
PieniHopea kirjoitti:Miten teidän kissat suhtautuvat viiruihin? Onko se aina paisti niille? Nyt alkoikin huolettaa että miten tuo meidän tallikissa...
Viiru on varmasti koostaan ja käytöksestään johtuen kissan mielestä paljon kiinnostavampi kuin esim. kana. Viiruhan kyyristelee ja puikkii matalana, hyppii mielellään ilmaan ja lähtee lentoon kuin pyssyn suusta ja heittäytyy nopsasti alas. Just sillai, että herättää laiskankin kissan metsästysvietin. En kyllä jättäisi kissaa ilman tiukkaa vartiointia viirujen lähelle. Viiriäinen kun ei edes pelkää kissaa, jos on niihin tottunut. Ja jos säikähtää, niin pomppaa ilmaan ja taas on pää verillä jos on huonon korkuinen häkki... Moilasen ehdottama kunnollinen häkkiverkko on hyvä hankinta!
Eivät nuo viirut tosiaan älyä kissoja pelätä.
Eilen seurattiin näytelmää.
Kissa leikki viiriäishäkin pinnoissa roikkuvalla kuminauhalla.
Viiriäiset kävivät aina välillä nokkimassa kissan tassukarvoja tai jopa kissan nenää/viiksiä, jos erehtyi työntämään karvansa tarpeeksi lähelle häkinpinnoja.
Kissa oli hämmästyneen näköinen.
Viiriäisillä voitti uteliaisuus. Kaikkea pitää maistaa, myös kissaa. Eihän sitä maistamatta tiedä olisiko kissa vaikka jotain syötävää
Onko jyrsijäverkko sama kuin minkkiverkko? Sellaisesta meillä on yksi iso ulkohäkki.
Alkoi muhia päässä ajatus viirujen asunnoksi meillä, pitää suostutella isäntä muuttamaan työkalunsa ym. röjät muualle kun just siihen kohdalle voisi rakentaa asumuksen.
Korkeudesta vielä, ei nyt meinaa ymmärtää tämä täällä... eli kun se tekee sen helikopterinousun niin voiko käydä myös niin että ehtii jossain vähän korkeammalla (esim 1m?) saavuttaa isomman nopeuden ja loukkaa päänsä ennemmin kuin matalassa?
Jyrsijäverkko on huimasti tiheämpää kuin minkkiverkko. "Puolitettu minkkiverkko" on silmäkooltaan lähimpänä jyrsijäverkkoa.
Minkkiverkko on paljon vahvempaa, vaikeampaa taivutella/leikata. Myös kalliimpaa.
Mä oon ajatellut asian niin, että jos häkki on jotain 60 cm korkea, niin viiru ei hyppäämällä lyö päätään (40 cm korkeassa jo 3-viikkoinen kopsahtaa kattoon lentoharjoituksien huumassa) eikä ehkä ole niin innokas nousemaan lentoon kuin korkeammassa. Jos taas häkki on yli 2 metriä korkea, niin viiru ei todennäköisesti pörähdä ihan kattoon asti. Joidenkin mielestä iso häkki on aina vaarallinen, koska lintu pääsee siinä hyvään lentovauhtiin.
Viiriäisen lentoonlähtö on voimakas, sillä on hyvät rintalihakset, joiden voimalla se pyrähtää nopeasti ilmaan. Siinä (ja monessa muussakin) se muistuttaa peltopyytä, joka myös tarvii matalan/tosi korkean häkin ettei tapa itseään säikähtäessään. Kumpikin lähtee liikkeelle vaaran uhatessa vasta aivan viime hetkellä ja yllättävä lähtö on niiden pelastautumiskeino.
Umpikattoinen häkki hillitsee myös lentoinnostusta, verkkokattoinen ei niinkään.
Viiriäisistä mulla ei vielä kauheasti kokemusta ole, mutta peltopyiden kanssa on tullut oppia kantapään kautta senkin edestä... kokeneemmat voi oikoa, jos mun käsitykset ovat pahasti pielessä.
Ihan on käsitykset minusta kohdallaan. Mulla oli viimekesänä/keväällä vielä viirut kettuhäkeissä pihalla. Mutta muuttivat äkkiä korkeaan tarhaan. Viereisellä pelolla isäntä mennä pörräsi jollain monitoimimöyhääjällä,kauheella ryminällä ja ryskeellä. Viirut pommasi kaikki kattoon tuhoisin seurauksin.
Yhdellä täräyksellä 20 vainaata.
Tuo kettuhäkki oli justiin pahin mahdollinen korkeudeltaan. Matalampaan ei vauhtia olisi tullut noin reilusti, ja korkeamassa ei sitten enään lentelyt haitanneet. Mulla oli niissä riepumatot päällä, vielä varjostamassa, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta pelästyneeseen lintuun.
Tuo lähtö taitaa olla niin refleksi ettei siinä paljon katella.
Tuli mieleen, että tuossa isossa häkissä lentelyn vaarallisuuteen saattaa vaikuttaa myös linnun tottuneisuus tilaan ja lentämiseen ylipäätään. Itse ainakin olen huomannut, että kun esim. undulaatin laskee häkistään lentämään uuteen tilaan ensimmäistä kertaa, niin päin seiniähän se lentelee. Vasta kun se oppii hahmottamaan tilan ja parhaat lentoreitit, alkaa hallittu laskeutuminenkin onnistumaan. Miksi viiriäisellä ei pätis sama juttu, ainakin jossain mittakaavassa? Jos lintu on tottunut suureen häkkiinsä, se osaa lentääkin siellä taatusti turvallisemmin kun sellainen joka on ikänsä istunut pienessä kopissa.
Mutta toki siis, viiriäisellä tuon loukkaantumisriskin tekee juuri se luontainen tapa pelästyessä ponnahtaa vauhdilla suoraan ylöspäin. Siinä pelästymisherkkyydessä taas on lintu/kantakohtaista eroa, toiset pelästyy aina ja iänkaikkisesti tuttuakin hoitajaa, toiset vaatii jotain poikkeavaa todella pelästyäkseen.
Minäkin kuvittelin, ettei nämä mulla enään säiky mitään. Mutta ...
Alkuun tosiaan tapahtuu hieman seinääpäin lentämistä isossa tilassa. Mutta vauhti ei päätä huimaa ja niissä selviää tupsahduksella