Kestopehku ja ruuan tähteet?
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
kanatar
Kestopehku ja ruuan tähteet?
Meillä on kanoja nyt ensimmäistä talvea ja kestopehku opetteluttaa. Pohjalla on siis turve ja sitten päälle olen laittanut kuivaa heinää. Joulukuun puoleen väliin saakka vaihdoin heinät kerran viikossa, jolloin pohja pysyikin oikein hyvänä. Kovien pakkasten iskettyä en ole uskaltanut vaihdella heiniä, vaan olemme lisänneet kerran turvetta uuden kerroksen ja sitten heinää päälle. Jostain luin, että kakat pitäisi pystyä keräämään pois, mutta en ainakaan minä kyllä pysty niitä sieltä keräämään, sen verran sekoittaavat päivän aikana pohjan. Keräättekö te?
Noh, periaatteessa näyttää siltä, että kanat itse silppuavat heinät ja kuopiivat ne turpeen kanssa sopivan sekaiseksi. Selkeät liat tietysti poistetaan.
Ongelmaksi ovat muodostuneet nyt vain ruuantähteet, joita kanat kuopivat pehkuun. Viikon päästä ne kuopivat ne esille ja - yöks! - syövät, vaikka ne olisivatkin menneet jo pahaksi. Kääpiökanalla oli viime viikolla ripulia, ja luulen, että se johtui juuri tästä, sillä sitten bongasin, että olivat löytäneet jostain viime viikkoisia perunoita. Astiassa ruuan tarjoileminen ei auta, sillä hetken päästä ne on levitelty siitä pois. Kuinka tarjoatte ruuantähteet kanoille, niin etteivät ne pääse sotkemaan niitä pehkuun, ja onko tästä tullut teille ongelmia?
Sama ongelma on vesiautomaatin kanssa. Se on ollut nyt pakko tyhjentää kokonaan päivittäin, kuin rouvat pöyhiivät pohjaa niin innokkaasti, että se on ihan täynnä turvetta. Laitoin yhdessä vaiheessa alustankin, mutta siitä ei ollut apua, ilmeisesti turpeen lentomatka on niin pitkä. Sen voi periaatteessa ripustaa kattoon, joten se on seuraava vaihe.
Olen ihan tyytyväinen siihen, että kanalassa ei haise, ts. ilmeisesti pehku on kuitenkin suhteellisen onnistunut, kunhan nyt saa säädettyä homman näiltä yksityiskohdiltaan toimimaan.
Noh, periaatteessa näyttää siltä, että kanat itse silppuavat heinät ja kuopiivat ne turpeen kanssa sopivan sekaiseksi. Selkeät liat tietysti poistetaan.
Ongelmaksi ovat muodostuneet nyt vain ruuantähteet, joita kanat kuopivat pehkuun. Viikon päästä ne kuopivat ne esille ja - yöks! - syövät, vaikka ne olisivatkin menneet jo pahaksi. Kääpiökanalla oli viime viikolla ripulia, ja luulen, että se johtui juuri tästä, sillä sitten bongasin, että olivat löytäneet jostain viime viikkoisia perunoita. Astiassa ruuan tarjoileminen ei auta, sillä hetken päästä ne on levitelty siitä pois. Kuinka tarjoatte ruuantähteet kanoille, niin etteivät ne pääse sotkemaan niitä pehkuun, ja onko tästä tullut teille ongelmia?
Sama ongelma on vesiautomaatin kanssa. Se on ollut nyt pakko tyhjentää kokonaan päivittäin, kuin rouvat pöyhiivät pohjaa niin innokkaasti, että se on ihan täynnä turvetta. Laitoin yhdessä vaiheessa alustankin, mutta siitä ei ollut apua, ilmeisesti turpeen lentomatka on niin pitkä. Sen voi periaatteessa ripustaa kattoon, joten se on seuraava vaihe.
Olen ihan tyytyväinen siihen, että kanalassa ei haise, ts. ilmeisesti pehku on kuitenkin suhteellisen onnistunut, kunhan nyt saa säädettyä homman näiltä yksityiskohdiltaan toimimaan.
-
mapekor
-
kanatar
Re: Kestopehku ja ruuan tähteet?
Kiitos vastauksesta. Meillä ei oikeastaan ole hyvää seinäpaikkaa, mutta verkkoseinään voisi laittaa. Pitääkin miettiä jos vaikka nippusiteillä virittäisi kipon siihen kiinni.
-
harrastaja
Mulla on yks astia tuollaisen leipälaatikon päällä niin pysyy vesi puhtaana.Toinen vaik on telineessä et pysyy suorassa sen sotkevat....
-
mapekor
Kerran viikossa otan irti seinästä pesen kunnolla harjan kanssa ja laitan uudet vedet. Lisää muulloin tarvittaessa. Kerran viikossa teen muunkin siivouksen. Vaihdan kokonaan lattialla olevan höylä ja sahalastun uuteen. Siivouksen jälkeen tuoksuu pihkalta koko lintutilakanatar kirjoitti:Miten usein vaihdat vedet seinäkiposta?
-
kuutamofoxi
Kanat kuopivat, ainakin meillä, valosta poispäin. Mieti siis vesikipon paikka sille seinälle, jonka suunnasta valo tulee kanoille. On pienemmässä vaarassa sotkeentua, kun on kuopsuttelijoiden pään puolella eikä pyllyn takana 
-
Moilanen
Miksi muuten et tee kanoille "ruokapöytää"? Meillä on 60cm korkealla pöytä, 60x100cm, siellä on juoma-automaatti, perusruoat, yläpuolella roikkuu kaalinpää sitten on tupla-automaatti gritille ja simpukkarouheelle/kuumennetuille ja murskatuille munankuorille. Systeemi toimii, on toiminut jo vuosia. Viljan heittelen lattialle kuivikkeiden sekaan. Minulla ei ole kestopehku vaan kutterinlastu/silputtu olkipatja. Pysyy talven ajan kuivana kun orsien alla on kakkalaudat.
-
kanatar
Hiemanko hyvä idea tuo ruokapöytä!! Samoin nuo kakkalaudat. Pitääkin viritellä viikonloppuna...
Kuvia jos on, niin olis kiva nähdä...
Kuvia jos on, niin olis kiva nähdä...
-
ataalto
Kuulisin mielelläni tähän lisää kommentteja. Meillä kanat tuntuvat pitävän pehkusta esiin kaivamaansa kauraa herkkuna. Olen tarkoituksella heitellyt kauraa sinne tänne pehkuun, että kanat kääntäisivät pehkua ja ilmaisivat sitä ja kääntäisivät kakat pehkuun, ettei pehkun pintaan synny kosteaa ja mattomaista kerrosta. Meillä pehkussa on liian paljon ja liian pitkää olkea, joka siis tamppautuu matoksi josta kakka ei oikein joudu pehkun pohjille. Olen lisäksi käsittänyt, että homeet ja sienet pehkussa ovat hyvä asia, koska ne hillitsevät haitallisten bakteerien määrää. Ja homeita ja sieniä taas ei muodostu, jollei pehkuun pääse kakan mukana kosteutta ja typpeä, joka saa pehkun lahoamaan.kanatar kirjoitti:Ongelmaksi ovat muodostuneet nyt vain ruuantähteet, joita kanat kuopivat pehkuun. Viikon päästä ne kuopivat ne esille ja - yöks! - syövät, vaikka ne olisivatkin menneet jo pahaksi. Kääpiökanalla oli viime viikolla ripulia, ja luulen, että se johtui juuri tästä, sillä sitten bongasin, että olivat löytäneet jostain viime viikkoisia perunoita. Astiassa ruuan tarjoileminen ei auta, sillä hetken päästä ne on levitelty siitä pois. Kuinka tarjoatte ruuantähteet kanoille, niin etteivät ne pääse sotkemaan niitä pehkuun, ja onko tästä tullut teille ongelmia?
-
Suvianne
Meille kun tulivat kanat niin heidän mielipaikkansa oli parivuotta aktiivisessa kääytössä ollut huonosti hoidettu komposti.
Ne nokkivat vahoja ruuantähteitä ja öttiäisiä sieltä.
Kukaan ei kesän aikana sairastunut, joten minä en sen jälkeen ole välittänyt vanhan syömisestä.
Koirakin hautaa luunsa ja oikeasti se niitä kaivaa esille ja syö vanhana...
Kaippa se on niille ruokaa?
Eli minä heittelen kaikki jämät pehkuihin ja sieltä ne niitä syö sillonku syö.
Ripulia on minusta tullut vain silloin kun saavat jotain uutta mihin eivät ole tottuneet.
Ja äkkiä sitten menee ohi. Ne peppu höyhenet ovat vain pitkään sotkuiset jos on ollut ripulia.
Nyt oli kaksi päivää yhdellä uudella kukolla kun se rupesi syömään säilöheinää. Kakat ovat taas kiinteitä, mutyta pikkusen on höyhenet vielä sotkussa.
Ne nokkivat vahoja ruuantähteitä ja öttiäisiä sieltä.
Kukaan ei kesän aikana sairastunut, joten minä en sen jälkeen ole välittänyt vanhan syömisestä.
Koirakin hautaa luunsa ja oikeasti se niitä kaivaa esille ja syö vanhana...
Kaippa se on niille ruokaa?
Eli minä heittelen kaikki jämät pehkuihin ja sieltä ne niitä syö sillonku syö.
Ripulia on minusta tullut vain silloin kun saavat jotain uutta mihin eivät ole tottuneet.
Ja äkkiä sitten menee ohi. Ne peppu höyhenet ovat vain pitkään sotkuiset jos on ollut ripulia.
Nyt oli kaksi päivää yhdellä uudella kukolla kun se rupesi syömään säilöheinää. Kakat ovat taas kiinteitä, mutyta pikkusen on höyhenet vielä sotkussa.
-
kanamummo
Hiukkasen niinkun olen samoilla linjoilla kun Suviannekin. Taitaa kanasilla olla erilaiset ruuansulatusbakteerit kun ihmisillä, ja luotan aikas pitkälle kanojen omaan arvostelukykyyn mitä syödä ja mitä ei 
-
Moilanen
Niin ne homeet, varsinkin. En kyllä haluaisi kanalaani sieniä ja muitakaan homeita.
Siitä ulkotunkiosta/kompostista, se lienee aika erilainen asia. Sanoisinko kanalan lattiapehkuun verrattuna selvästikkin, miten sen nyt ilmaisisi, luonnollisempi ja samat havainnot minullakin, todellinen herkkuaitta.
Olen vuosia pitänyt kanalassani lattiamateriaalina silputtua olkea ja kutterinpurua, mielestäni kuiva ja hyvä yhdistelmä, paksuus noin 30cm, lautalattian päällä. Pitkä olki ei todellakaan ole hyväksi, sen kompostointikin keväällä on hidasta.
Olkihomma meillä on ratkaistu olkisilppurilla, tuottaa no 25-30mm pitkää silppua. Hyvä laite ja väittäisin, että melko harvinainen nyky-Suomessa.
Se on siis laite, jossa on 65cm halkaisijaltaan oleva kehäpyörä, jossa kampi, syöttöruuhessa olkinippu etenee kahden hammaspyörän kautta kolmelle kehäpyörässä olevalle terälle, jälki on moitteetonta tasalaatuista silppua ja laite on siis käsikäyttöinen ja valmistusvuosikin on 1935 sepän tekemien meistausten mukaisesti.
Niitä sähkökäyttöisiä olkisilppureita kyllä löytyy mutta näitä pieniä ei enää moniakaan.
Siitä ulkotunkiosta/kompostista, se lienee aika erilainen asia. Sanoisinko kanalan lattiapehkuun verrattuna selvästikkin, miten sen nyt ilmaisisi, luonnollisempi ja samat havainnot minullakin, todellinen herkkuaitta.
Olen vuosia pitänyt kanalassani lattiamateriaalina silputtua olkea ja kutterinpurua, mielestäni kuiva ja hyvä yhdistelmä, paksuus noin 30cm, lautalattian päällä. Pitkä olki ei todellakaan ole hyväksi, sen kompostointikin keväällä on hidasta.
Olkihomma meillä on ratkaistu olkisilppurilla, tuottaa no 25-30mm pitkää silppua. Hyvä laite ja väittäisin, että melko harvinainen nyky-Suomessa.
Se on siis laite, jossa on 65cm halkaisijaltaan oleva kehäpyörä, jossa kampi, syöttöruuhessa olkinippu etenee kahden hammaspyörän kautta kolmelle kehäpyörässä olevalle terälle, jälki on moitteetonta tasalaatuista silppua ja laite on siis käsikäyttöinen ja valmistusvuosikin on 1935 sepän tekemien meistausten mukaisesti.
Niitä sähkökäyttöisiä olkisilppureita kyllä löytyy mutta näitä pieniä ei enää moniakaan.
-
Muusa
Mun täytyy tunnustaa etten oo ikinä kompostoinut enkä laittanut palavaa kestopehkua niin en osaa oikein mitään sanoa muuta kuin että meillä lantalassa lanta kyllä palaa iloisesti ja siellä kasvaa erilaisia sieniä, jotkut ilmeisesti home-sellaisia kun on semmoista höttöä lantakakkaroitten päällä.
Nuo Moilasen olkisilppurit on aika harvinaisia mutta paljon yleisempi on giljotiininmallinen silppuri jossa puista kourua pitkin työnnetään olkituppoa giljotiininterälle. Mua joskus nuorena flikkana toiset tallitytöt huijasikin (tai ehkä itsekin uskoivat niin), kun tallin vanhassa kanalassa oli moinen laite, että se on kanojen lopetusväline. No, kaipa siihen kouruun voisi työntää kanankin...
Nuo Moilasen olkisilppurit on aika harvinaisia mutta paljon yleisempi on giljotiininmallinen silppuri jossa puista kourua pitkin työnnetään olkituppoa giljotiininterälle. Mua joskus nuorena flikkana toiset tallitytöt huijasikin (tai ehkä itsekin uskoivat niin), kun tallin vanhassa kanalassa oli moinen laite, että se on kanojen lopetusväline. No, kaipa siihen kouruun voisi työntää kanankin...
-
Moilanen