Luomusopimus ja säilyttäjäohjelma

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Hilma.Jokinen

Luomusopimus ja säilyttäjäohjelma

Viesti Kirjoittaja Hilma.Jokinen »

Löytyykö muniksesta luomuviljelijöitä, jotka kuuluvat maatiaiskanojen säilytysohjelmaan? Pidetäänkö luomu- ja säilyttäjäasiat erillisinä? ELI pitääkö kanojen rehut olla luomua, mitataanko rehut ja jätökset gramman tarkkuudella ja pitääkö kirjaukset/tarkastukset tehdä luomuviljelyn mukaisesti?

Tuttavaperheelläni olisi kova into lähteä säilyttäjäksi. Kokemusta kanoista on ja tilat ovat asianmukaiset. Eivät kuitenkaan ole valmiita muuttamaan luomusopimusta nykyisestään --Auttakaa, jos joku tietää :smt017
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Re: Luomusopimus ja säilyttäjäohjelma

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Luomusopimuksista en tiedä kyllä mitään, joten vastaan vain tuohon säilytyskotkojen ruokintaan...Niitä saa ruokkia kukin oman mieltymyksensä ja tilanteensa mukaan. Säilytysohjelmassa ei "määrätä", että pitäisi ruokkia luomuruualla eli pelkkää tehdasmuonaakin syövät kanat "kelpaavat" säilytykseen :smt005
Heidigee

Viesti Kirjoittaja Heidigee »

Suoran ja varman vastauksen antaa paikallinen luomuneuvoja. Itse viljelin luomuna 15 vuotta (vain kasveja, ei elukoita), mutta nyt on tullut oltua jo nelisen vuotta muissa hommissa, eikä siksi ole tullut seurattua jatkuvasti eläviä ja muuttuvia säädöksiä.
Perusperiaate luomussa oli ja on varmasti vieläkin se, että jos tilalla syystä tai toisesta säilytetään ja käsitellään rinnakkain sekä tavanomaisesti, että luomusti tuotettua (esim. kanoille "tavallista" kauraa ja omana satona luomukauraa), niin silloin tietenkin on pidettävä tarkka kirjanpito siitä, miten mikäkin jyvä on käytetty. Rinnakkaistuotanto (että itse viljelisi) ei samasta tuotteesta edes ole mielestäni sallittua (en nyt jaksa penkoa pykäliä).
Ainakin ennen oli sallittua pitää kotieläintuotanto erillään peltoviljelystä, jolloin esim. munat/maito ei ole luomua, vaikka vilja olisi.
Sinällään maatiaiset ja säilytys sopisivat varmasti erinomaisesti luomuun, sillä ei kai kukaan oikeasti menisi ostamaan viljaa tilan ulkopuolelta, jos sitä itse luomuna tuottaa? Ja jos viljelykiertoon ei kuulu vilja, niin itse ainakin ruokkisin kanat ostetulla luomuviljalla, jotta munatkin saisi toripöydälle luomuina, eikä vain luomutilan tavanomaisina. Ainakin ennen oli lisäksi tukia, joilla viljelijöitä kannustetaan maatiaistemme hoitoon, kasvattamiseen ja suosimiseen.

Kavereittesi kannattaa perehtyä asiaan. Tuoltakin löytyy lisätietoa:
http://www.luomu.fi/linkit/
http://luomu.ruokatieto.fi/Suomeksi/Tietoa_luomusta
hellu

Viesti Kirjoittaja hellu »

Juu eli näin se menee.
Peltoja voi viljellä luomuna vaikka munan tai maidon tuotanto ei luomua olisikaan, eli eläimet ruokitaan tavanomaisilla rehuilla.
Eläimille on olemassa erikseen ostettavat luomu väkirehut, Tai vastaavasti kahden vuoden kuluttua (siirtymäkausi) luomu viljelyyn ryhtymisestä, saa omasta maasta luomuruokaa luomu kanoille.
Sitä en tiedä onko kanoilleolemassa tilojen puolesta luomu säädökset. Varmaankin on mutta ne täytyy tarkistaa evirasta.
Hilma.Jokinen

Perhe on viljelytuotannossa. Eläimet (3 suomenvuohta + kymmenkunta kanaa + muutama eläkeläishevonen) on aikoinaan hävitetty sen vuoksi, kun kirjanpito oli liian monimutkaista muutaman eläimen takia. Vain paperityön määrä on tällä hetkellä ratkaisevaa. Lähinnä kysymys siisi siitä, että lasketaanko säilytysohjelmassa olevat kanat "lannoitetuotannoksi", jolloin vaatii ylimääräistä tarkkailua?
hellu

Viesti Kirjoittaja hellu »

Mun käsittääkseni ei lasketa jos sitä kanankakkaa ei vuodessa enempää kuin peruna-, kasvimaa ja kukkapenkki tarpeisiin. Sitten tietysti lasketaan jos sitä tulee pelloille asti levitettäväksi.
vanttu

Viesti Kirjoittaja vanttu »

Ymmärtääkseni kasvinviljelytilalla ei ole mitään ongelmaa kanojen pidossa. Kanojen ei tarvitse olla luomutuotannossa. Jos tilalla olisi muita eläimiä, niin samaa lajia ei saa pitää luomuna ja tavanomaisena. Luomu- ja tavanomaiset rehut pidettävä erillään ja siitä kirjanpito, mutta jos itse viljellään viljaa, niin tuskinpa kanoille ostettaisiin ei-luomu viljaa?
Hilma.Jokinen

Kiitos vastauksista kaikille :smt006 . Pitää kysellä vielä luomuneuvojalta, jos on tilakohtaisia tms. rajoituksia / ohjeita :smt017
Vastaa Viestiin