Kana kulkee varpaillaan

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
ataalto

Kana kulkee varpaillaan

Viesti Kirjoittaja ataalto »

Osaisiko kukaan neuvoa mikä kanaa voi vaivata, kun yksi näyttää kävelevän varpaillaan ja etukumarassa? Kana ottaa pieniä askelia molemmilla jaloilla yhtälailla. Otin sen syliin, eivätkä jalat ihan tavanomaisesti kantaneet, kun päästin sylistä. Tämä kana on noin kaksivuotias. Haistelin hengistystä, jos nyt parina päivänä annetut kauranidut olisivat laittaneet kuvun sekaisin, mutten huomannut pahaa hajua. (Täytyy haistella lisää, kun haistoin aika huonosti nyt mitään.)
ataalto

Re: Kana kulkee varpaillaan

Korjaisin sen verran tuota "kävelyä", eli kana lähinnä lyllertää. Kana on siis jaloillaan, en ole nähnyt makaavan. Liikkuu kuitenkin jonkun verran. Kupu tuntuu ryynimäiseltä, niin kuin kai pitääkin. Voiko muna juuttua kanan sisään ja näkyä tällä tavalla? Mistä sen tietää, jos muna on jäänyt jumiin?
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Olen kerran nähnyt munan juuttumisen ja se oli semmoista, että kana selvästi ponnisteli saadakseen ylisuuren tuotoksensa ulos. Seisoi pystyasennossa kuten pingviini ja uikutti surkeasti. Eli ei vaikuta tältä vaivalta sinun kanasi vaiva.
Katsoitko jalkapohjat, ettei niissä ole mitään erityistä? Tunnustele myös jalkojen luut ja kokeile, että tarttuuko molempien jalkojen varpailla esim. sormen ympärille.
ataalto

Katsoin kyllä jalkapohjat, enkä löytänyt niistä mitään erityistä. Kokeilen tuota sormiin tarttumista vielä. Katsotaan missä kunnossa kana on aamulla.
ataalto

Katselin aamulla, ja tämä kana tarttuu kyllä sormiin. Kana hyppäsi nyt myös itse pois sylistä ja oli vähän pirteämmän oloinen kuin illalla. Huomasin että joku kanoista on kakkinut yön aikana melko vihertävää mutta kiinteää kakkaa, josta löytyy lähes kokonaisia kalkkirakeita. On kai tämän sairaalta vaikuttavan kanan jätöksiä. Tarjoilen kanoille sitä karkeaa kanakalkkia. Kalkkia hävisi myös tarjoilupaikalta yön aikana paljon tavallista enemmän. Soraa on myös tarjolla ja olen nähnyt useamman kanan sitä nokkivan nyt sisäkauden aikana.
ataalto

Näyttäisi että kana alkaa voida paremmin. Asento ei ole enää niin etunojainen ja kana kävelee reippaammin. Kakat ovat olleet vihreänsävyisiä ja seasta on löytynyt muutamia sulamattomia akanoita ja kivensiru.

Olisikohan kana voinut saada vaivan juomavedestä, kun olen laittanut veden kanoille sellaisena kädenlämpöisenä, missä kai bakteerit lisääntyvät herkästi? Kuinka lämpimänä annatte kanoillenne veden pakkasilla, kun kanalan lämpötila on siellä nollan kieppeillä? Entä voiko veteen lisätä jotain (tuhkaa? etikkaa?) bakteerien kasvua hidastamaan? Ajattelin antaa kanoille lopputalven ajan kanssa heinää.

Kanaparvessa on parikuukautisia tipuja, joista yhdellä on ollut enemmän tai vähemmän kakkainen takapuoli useita viikkoja. Olen miettinyt pitäisikö tipu tappaa, kun sen takapuoli ei tunnu ajan kansa kunnolla tokenevan, ja kun kanat ja tiput ovat nyt talvella niin paljon keskenään sisällä. Pähkäilin levittääkö tipu veden ja kakkojensa kautta muihin kanoihin jotain bakteereja? Tipu on kasvanut kyllä muiden vauhdilla ja on aktiivinen. Tipun kakat eivät ole mitään kuraa, mutta ovat sen verran usein sen verran löysiä, että takapuoli pysyy jatkuvasti enemmän tai vähemmän sotkuisena. Muut tiput eivät elämänsä alun kakkapyllyjen jälkeen ole oireilleet.
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

Näitä ohjeita sain kun meillä oli erinäisiä ongelmia kanasilla:
Veteen valkospulia (murskaan vähän tai halkaisen kynnen).
Koivuntuhkaa kylpypaikkaan, ihan palasinakin osa, niin nokkivat sen mitä tarvitsevat itse.
Maitohappobakteereita (jogurttia, piimää, yms, ostin itse jotain koirille ja kissoille tarkoitettua tehobactia, jota ripottelen silloin tällöin rehuihin sekaan).
Matolääkekuuri (axiluria oli meillä)

Vien vedet kyllä edelleen lämpöisinä, kanatkin juovat mielummin haaleaa kuin jäitä kalisevaa vettä. Tuskin pääsee mitään eliökuntaa niin kovasti kasvamaan nolla-asteisessa kanalassa, että haittaisi. Kunhan eivät pääse kakkimaan juomaveteen tai ruokaan, niin en usko että pilaantuu parissakaan päivässä.

Jos kakkapyrstötipu on pirteä, niin itse en pistäisi päätä poikki vain sen takia. Kokeile nyt ainakin ensin kaikki keinot :smt001

Toivotaan kenotuskanalle hyviä vointeja, kiva että parempi jo.
ataalto

Kiitoksia noista vinkeistä ann75! Noita hapanmaitojuttuja aion ainakin kokeilla, ja ajattelin laittaa toisen vesiastian jossa olisi sitten valkosipulia, niin kanat saa valita ja näyttää mikä maistuu.

Tämä etunojainen kana voi tosiaan paremmin, vaikka ei ihan tavanomaisen pirteä vielä olekaan. Kana käy yhdellä matalalla orrella, eli pyrähtelee ylös ja uskaltaa hypätä alas, ja munii taas. Vihertäviä kakkoja ei eilen eikä tänä aamuna enää näkynyt.

Annetaan sen kakkapyllyisen tipun sitten kasvaa, jos kenellekään ei tule mieleen että pitäisi välttämättä lopettaa. Tipu on rengastettu ja paistiksi se kyllä joutuu ennen kuin munien hautominen ja tipujen tekeminen ensi keväänä/kesänä alkaa, kun en halua tätä mahavaivaisuutta rohkaista.
Hilma.Jokinen

Viesti Kirjoittaja Hilma.Jokinen »

Kannattaa ehkä katsoa millainen kukko / kana siitä kakkapuosta tulee. Jos on kana ja hyvä munija tai hautoja voi olla hyvä jättää eloon, vaikkei sukua päästäisikään jatkamaan :smt017
Vastaa Viestiin