Hölmä kana hautoo-ei muni toinenkaan, mitä nyt?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

kite

Hölmä kana hautoo-ei muni toinenkaan, mitä nyt?

Viesti Kirjoittaja kite »

En siis saa tuota hautovaa pois pesästä edes sen vertaa, että näkisin onko alla edes munaa, vai hautooko tyhjää pesää :(

Pitääkö ny vaan olla raaka ja nostaa se sieltä pois? Ei olis tämmöiseen vuodenaikaan tarvinnut hautomista aloittaa :(

Eikä nyt muni sitten toinenkaan -elääkö se empatian vuoksi munimatta, vai onko tämä ihan yleistä?

Mitäs noille pitäis tehdä? Neuvokaa ystävät!!
ann75

Re: Hölmä kana hautoo-ei muni toinenkaan, mitä nyt?

Viesti Kirjoittaja ann75 »

jos et halua hautojaa, niin pois pesästä vaan muiden sekaan. Jos sitten ei mikään auta, niin loppupeleissä helpommalla pääset kun laitat parit munat alle, että menee kuume ohi. ainakin käppänöillä on mun huiman yhden kesän kokemuksella niin vahva hautomisvietti, että ei mene ohi muuten kuin hautomalla.
Meillä ainakin tarjotaan vähän nokkaa pesästä, jos siellä kovin tomerana haudotaan, mutta ei sen kummempaa.
Onnea yritykseen :smt003
Ehtoo-onni

Viesti Kirjoittaja Ehtoo-onni »

Minä juuri kyselin hautomisen estämisestä tuolla "Hautominen ja tipujen hoito" alueella. Neuvoksi sain eristämisen ja se tepsi.
maatiaiskukko
sussex
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

jos et halua antaa hautoa niin eihän siinä muu auta kun nostaa pois. Munatilanteen voit tarkastaa kun nostat sitä sen verran, että näet alle. Äkäisempi hautoja saattaa nokkaista hieman.

Tässä tämä toinen ketju samasta aiheesta http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=9&t=6504
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
kite

Juuh, sieltä tuli sen verran terävästi nokkaa kun yritin kurkistaa, että ainakin hanskat on laitettava.

Tää nyt kävi vähän sattumien summana, tämä alkaminen, kun jouduin venymään muutamana iltana ylipitkään töissä, enkä saanut munaa sitten myöhällä enää haettua. On nyt köllinyt siellä pesässä jo 5:ttä päivää, joten hautokoon nyt sitten... Harmittaa vaan jos hautoo tyhjää (siis jos ei ymmärrä ollenkaan lakata :O) ja kun toinenkaan kana ei muni nyt :(

Pitää ensi kerralla muistaa tuo eristäminen.. :smt012
maatiaiskukko
sussex
Viesti:

Ota yksi kerrallaan munat pois ja läpivalaise ne kirkkaalla taskulampulla tms. Jos ei mitään näy vielä 5 vuorokauden haudonnalla, ne on tyhjiä. Jos näkyy verisuonia niin anna olla. Jos munissa ei ole lähtenyt mitään kehittymään, etkä saa mistään munia haudottavaksi niin sitten se kannattaa eristää, jolloin se kyllä viimeistään muutaman päivän pesästä pois pitämisen jälkeen lopettaa haudonnan.
kite

Kokeilenpa kurkata sinne puoli väkisin *nyyh* illalla kunhan kotiin pääsen. Tietäis ainakin et onko siellä mitään :O
kite

Milläs mä sen toisen saan taas munimaan??? Eikai kahta kanaa tarvita hautomiseen yhtäaikaa??? Varsinkaan kun toinen ei edes "muninta pesään" pääse -kun se toinen hautoo siellä ... :O
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Kanan munintaan vaikuttaa valon määrä. Valoa pitäisi olla vähintään 12 tuntia vuorokaudessa. Meillä on täsmälleen se määrä ja meillä se on riittänyt, mutta voishan sitä laittaa esim 13-14 tuntia.
Jos sillä on ollut justiinsa sulkasato, kana pitää yleensä taukoa muutaman viikon sen jälkeen.
Kana änkee usein samaan paikkaan munimaan, missä toinen hautoo. Sen vuoksi kannattaa merkata munat, että tietää ottaa myöhemmin tulleet munat pois. Saisitko sä laitettua toisen pesän sinne? Mä olen käyttänyt ihan pahvilaatikoita ja kanat tykkää niistä kovasti. Taittaa vaan alareunaa niin, että pehkut pysyy sisällä.
kite

"Rikoin" pesän ja siirsin munat toiseen ns. pesään. Kana etsi ja kotkotti koko illan.. :(

Yritin niitä valaista, enkä nähnyt minkään sortin verisuonia :( Jätin ne sinne kuitenkin. Mutta nälkä oli rouvalla.. :O

Katsotaan nyt miten käy.

Valot niillä on päällä koko ajan. Päivällä kirkas ja yöksi laitan "punaisen katteen", eli ovat yön hämärämmässä valossa.
mapekor

Viesti Kirjoittaja mapekor »

Kuulin eräältä vanhalta mieheltä, millä hän on saanut talvella kanan hautomishalut loppumaan. Oli laittanut kanan korvoon ja korvo ylösalaisin pelkälle kylmälle sementtilattialle kolmeksi vuorokaudeksi. Lyhyempi aika ei kuuleman mukaan riitä. Loppuu hautomishalut talvella :smt009
Jotenkin kuulosti vähän hurjalta :smt009 Itse en kuitenkaan tekisi näin, vaan annan hautoa jos hautomishaluja on. Nytkin on samassa pesässä molemmat jätit kilvan hautomassa. Olkoot :smt003 Ostampahan munia jos niitä tarvitsen ruokaa laittaessani :smt003
maatiaiskukko
sussex
Viesti:

Tätä juuri olen käyttänyt. Ei se lattia tarvitse olla kylmä betonilattiakaan. Kunhan on pimeässä rauhassaan. Ja olen päästänyt kerran vuorokaudessa syömään ja juomaan sekä samalla seurannut vieläkö on hautomaintoa. Kanasta ja hautomisen vaiheesta riippuen voi jo yksikin vuorokausi riittää.
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Miks ne pitäis lopettaa haudonnan? Mulla on jo siel niistä juhannustipuista Netta joka istuu iltapäivät pesässä ja on niin hiton vihanen ku otan munat pois. Mutta se on sen vuoro seuraavaksi kökötttää
maatiaiskukko
sussex
Viesti:

harrastaja kirjoitti:Miks ne pitäis lopettaa haudonnan? Mulla on jo siel niistä juhannustipuista Netta joka istuu iltapäivät pesässä ja on niin hiton vihanen ku otan munat pois. Mutta se on sen vuoro seuraavaksi kökötttää
Koska tila saattaa loppua kesken. Mulla olis nyt 7-8 emolla tipuja jos noiden olis antanut hautoa. :smt005
kite

Ei meillä tilasta kyse, vaan siitä, että tiput syntyisivät vuoden kylmimpään aikaan kylmään talliin... :(

Mielelläni soisin, että nillä olisi ihan luonnonlämpöäkin lämmittimien lisäksi elämänsä alkuvaiheessa.
t."kukkahattukanatäti" ;)
Vastaa Viestiin