Kukolla nykivä pää
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Kukolla nykivä pää
Jokohan on lähdön aika meidän 8v Ralf-kukollamme? Olen ollut pohjoisessa sukuloimassa, ukkokulta on pitänyt tästä katraasta huolta poissaollessani. Kanoille on käynyt aamulla antamassa ruuat ja vedet, illalla töistä tultuaan vain tarkistanut, että kaikki ovat orsilla ja hommat ok. Eli ei siis ole juurikaan ehtinyt niitä seurailemaan.
Eilen istuskelin sitten pitkästä aikaa kanalassa, ja katselin kanasia. Yhtäkkiä Ralf horjahti vähän, ja sen pää nytkähti. Sen askeleet oli osin haparoivia ja pää teki ihmeellisiä "kierroksia". Hitto kun on vaikea kuvailla liikettä, mutta ihan selkeästi nyki puolelta toiselle. Nämä tulivat kohtauksenomaisesti, ei nykinyt koko aikaa. Syö kumminkin hyvin, juo, kuopsuttelee ja nököttää orrella. Ihan yhtä terävä se ei tunnu olevan, kuin mitä on ollut. Esim. kun koirat reuhasivat kanalan ulkopuolella, varoitti kaikki muut kukot "vaarasta", mutta Ralf vaan jatkoi kuopsutteluaan, ja oli jollain tapaa hölmistyneen oloinen.
Eilen istuskelin sitten pitkästä aikaa kanalassa, ja katselin kanasia. Yhtäkkiä Ralf horjahti vähän, ja sen pää nytkähti. Sen askeleet oli osin haparoivia ja pää teki ihmeellisiä "kierroksia". Hitto kun on vaikea kuvailla liikettä, mutta ihan selkeästi nyki puolelta toiselle. Nämä tulivat kohtauksenomaisesti, ei nykinyt koko aikaa. Syö kumminkin hyvin, juo, kuopsuttelee ja nököttää orrella. Ihan yhtä terävä se ei tunnu olevan, kuin mitä on ollut. Esim. kun koirat reuhasivat kanalan ulkopuolella, varoitti kaikki muut kukot "vaarasta", mutta Ralf vaan jatkoi kuopsutteluaan, ja oli jollain tapaa hölmistyneen oloinen.
Re: Kukolla nykivä pää
Ihan vain villi veikkaus
sisäkorvantulehdus: Tasapaino vaikeuksia, pään heiluttelua, alentunut kuulo. 

Mitenköhän sitä hoidetaan?!
Eihän se olis ollenkaan poissuljettua, kun oli ne saakutin pakkasetkin poissaollessani.

Antibiooteilla, mutta en yhtään tiedä millä antibiooteilla ja millä annostuksella.
Voikohan kanoilla olla vanhemmiten dementiaa..? Ainakin ihmisillä dementia aiheuttaa myös tasapainohäiriöitä.
Mä olen saanu antibioottireseptin mun eläinlääkäriltä. Jos kiinnostaa Mar-jatta, ni soita mulle, mä voin antaa sen mun eläinlääkärin numeron. Jospa se antais puhelinreseptin.
Kiitos Tiina tarjouksesta. Minä kokeilen mun vakieläinlääkäriä, jossa käytän aina koirat ja kissat. On sen verran tuttu mies, että josko se luottais ja laittais puhelinreseptin. Mutta jos ei, niin soitan.
Mitä antibioottia sait Tiina, ja mihin vaivaan? Mietin vaan, kun mulla on jotain vanhaa antibioottia (koiralle) jäljellä. Mutsi on kyllä apteekissa töissä, voishan siltäkin kysellä noista antibiooteista, mutta en usko että kovin suuri tietämys on kukon sisäkorvatulehduksen hoidossa... Mutta eikösse ole sisäkorva kuin sisäkorva, ihmisellä ja kukolla?!
Eikö ole muita nykiviä, kun meidän Ralf? Kohtalotovereita, diagnoosia, mitä vaan? Dementiasta tuli mieleen, että jotenkin tuli mun altzhaimeria kärsivä pappani mieleen, kun Ralfia katselin.
Tuossa iltapäivällä se kyllä varotteli kanojaan, kun kuuli outoja ääniä kanalan ulkopuolelta ja oli ehkä ihan vähän skarpimpi, mutta pää teki kierroksia edelleen. Eikä se varsinaisesti nyi, vaan pää tekee ihmeellisen puoliympyrän sivulla.
Mitä antibioottia sait Tiina, ja mihin vaivaan? Mietin vaan, kun mulla on jotain vanhaa antibioottia (koiralle) jäljellä. Mutsi on kyllä apteekissa töissä, voishan siltäkin kysellä noista antibiooteista, mutta en usko että kovin suuri tietämys on kukon sisäkorvatulehduksen hoidossa... Mutta eikösse ole sisäkorva kuin sisäkorva, ihmisellä ja kukolla?!

Eikö ole muita nykiviä, kun meidän Ralf? Kohtalotovereita, diagnoosia, mitä vaan? Dementiasta tuli mieleen, että jotenkin tuli mun altzhaimeria kärsivä pappani mieleen, kun Ralfia katselin.
Tuossa iltapäivällä se kyllä varotteli kanojaan, kun kuuli outoja ääniä kanalan ulkopuolelta ja oli ehkä ihan vähän skarpimpi, mutta pää teki kierroksia edelleen. Eikä se varsinaisesti nyi, vaan pää tekee ihmeellisen puoliympyrän sivulla.
Arvaa vaan muistanko enää
Mikähän se oli
Olisko ollu joku aalla alkava...joku Antivet tai sinnepäin. Harmi ku en oo laittanu mihinkään ylös sitä nimeä. Mä annoin sitä, kun kana oli nuupallaan, kaikki marekin oireet, mutta kokeilin silti. Siin kävi vielä sillai, että sain sen dropattua sillä kertaa kuntoon, eli vielä vuoden verran, mutta sitten iski samat oireet uudestaan ja paljon pahemmin.
Se oli semmosta nestemäistä, joka apteekissa sekoitettiin, avaamisen jälkeen ei enää montaa viikkoa säily. Mulla on jotenki semmonen hatara muistikuva, että se ois ainoa linnuille käytettävä...saatan muistaa kyllä väärinkin. Noh tästä mun muistelusta ei ny tainnu paljoo apua olla.
Muistinpas!!! Se oli semmonen ku Amovet ja nimenomaan oraaliliuoksena.

Se oli semmosta nestemäistä, joka apteekissa sekoitettiin, avaamisen jälkeen ei enää montaa viikkoa säily. Mulla on jotenki semmonen hatara muistikuva, että se ois ainoa linnuille käytettävä...saatan muistaa kyllä väärinkin. Noh tästä mun muistelusta ei ny tainnu paljoo apua olla.
Muistinpas!!! Se oli semmonen ku Amovet ja nimenomaan oraaliliuoksena.
Kiitti Tiina.
Tällä kertaa vissiin selvitään kumminkin ilman antibiootteja. Istuin tänään kanalassa vaikka kuin, mutta ei se enää nykinyt.
Askel on vähän haparoiva, mutta sitä inhottavaa päänkiepautusta ei enää ollut. Mikähän ihme se oli? Luin kyllä netistä tuosta välikorvan tulehduksesta, ja oireet täsmäis kyllä tosi hyvin Ralfiin. Ilmeisesti semmonen voi parantua itselläänkin. Mikä tietty sekin sopis tuohon, mutta ihmetyttää silti.

miten mä en aikaisemmin tätä ketjua huomannut?! mulla oli TISMALLEEN samat oireet kukolla tuossa kuukausi sitten! tämä kukko vaan on ihan nuori, jotain 10 kk, joten ei se nyt vanhuuden höperyyttä voi olla. parina päivänä kukko kiemurteli päätään, pysyi tosi huonosti tasapainossa eikä yhtenä iltana päässyt orrelle. ihan kuin olisi ollut ympäripäissään! sen käytös muuttui myös agressiivisemmaksi, tai ainakin se oli koko ajan tappelemassa kahden muun kukon kanssa, joitten kanssa se yleensä elää ihan sopuisasti. voihan olla, että kukon erikoinen käytös laukaisi kahdessa muussa kukossa tappeluhalun, kun eivät ymmärtäneet että mitä tuo tuossa seilaa. meinasin jo lopettaa kukon, mutta sitten se yht äkkiä normalisoitui, ei enää mitään hortoilua eikä pään vääntelyä. nyt se on ollut ihan normaali jo pitkään. yhtenä iltana sen oli vähän vaikea päästä orrelle, horjahteli jotenkin, mutta pääsi kuitenkin. tai en tiedä oliko se ihan tavallista orrella heilumista, ehkä sitä nyt syynää tarkemmin kun sillä oli se kohtaus silloin.
mutta että mitä IHMETTÄ tuo sitten on?
kukko on madotettu viime syksynä. ulkoloisia ei näy. muuten se on terveyden perikuva, höyhenpeitekin kiiltää niin että. voisikohan niillä olla jotain aivoissa vikaa? siis tyyliin epilepsian tapaista, että ei aina sähköt mee ihan oikein?
mutta että mitä IHMETTÄ tuo sitten on?
kukko on madotettu viime syksynä. ulkoloisia ei näy. muuten se on terveyden perikuva, höyhenpeitekin kiiltää niin että. voisikohan niillä olla jotain aivoissa vikaa? siis tyyliin epilepsian tapaista, että ei aina sähköt mee ihan oikein?
Meillä meni Ralfilla tuo tyystin ohitse. Jotenkin ajattelisin sen liittyvän pakkasiin, oireet ilmantui just samoihin aikoihin kun tuli ne ekat kunnon pakkaset.
Meillä oli joskus araucana, jolla oli epileptisiä kohtauksia, joten on sekin mahdollista.
Välillä sillä oli oikein kouristuskohtauksia, toisinaan poissaoloja. Kohtaukset meni nopeasti ohi. Niin nopeasti, että kana oli melkein ennallaan, ennenkuin saatiin pyöveli (isäntä tai poika) paikalle. Kohtauksen jälkeen kana oli hiukan pökkyräinen ja sillä oli kova jano.
Välillä sillä oli oikein kouristuskohtauksia, toisinaan poissaoloja. Kohtaukset meni nopeasti ohi. Niin nopeasti, että kana oli melkein ennallaan, ennenkuin saatiin pyöveli (isäntä tai poika) paikalle. Kohtauksen jälkeen kana oli hiukan pökkyräinen ja sillä oli kova jano.