Riikkien kylmänkestävyys

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
milkkis]

Riikkien kylmänkestävyys

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Vakuutelkaa nyt vielä kokematonta että riikit kestää hyvin kylmää. Jotenkin nyt näiden pakkasten myötä usko alkanut horjua että pärjääkö ne nyt todella tuolla omassa mökissään :smt009
Ulla

Re: Riikkien kylmänkestävyys

Viesti Kirjoittaja Ulla »

Mulla on osa riikeistä siätiloissa ja osa ihan ulkona. Ulkona asustelijoilla on toki katto päällä ja muovit ympärillä. Ruuastahan ulkona asuvien pakkasen kestävyys riippuu. Täytyy olla energiapitoista ruokaa saatavilla.
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Vakuutellaan, että hyvin pärjäävät! :smt045
Usko pois ja ole huoleti. Kun mökissä on kuivaa ja vedotonta ja ruokaa piisaa, niin kyllä pärjäävät.

Itse olenkin oikein hyvä vakuuttelija, kun eilen huoletti pörröllään vilustava Lempi-kuttu, mutta olihan se jo aamuksi toentunut.
Oli vaan vissiin tullut päivän aikan vilu ulkoillessa ja vähän piti pörhistellä ja täristä lämpöä takaisin.

Mutta kyllä ne meilläkin on kaikki pakkastiloissa elelevät elikot näyttäneet ylen tyytyväisiltä ja puuhakkailta ja ennen kaikkea terveiltä! Olis sitten ollut kyse linnuista tai nelijakaisista.
annemari

Viesti Kirjoittaja annemari »

Minä en ala ketään vakuuttelemaan, mutta voin kertoa miten meillä tehdään. Riikit ovat nyt ensimmäistä talvea meillä, ja en kertakaikkiaan raski pitää niitä pakkasessa. Ne nukkuivat ulkona pari yötä, n. -3 asteessa omasta halustaan. Sen jälkeen laitoin sisäkopin (pysyy nollassa) valaistuksen ajastimelle, ja ne menivät itse lämpimään, kun illan hämärtyessä huomasivat kopissa valon.

Sen jälkeen ne ovat menneet sisälle yöksi, ja nyt kovemien pakkasten aikan eivät edes ole ulos pyrkimässä. Nyt laitoin riikikoppiin vielä patterinkin päälle, siellä on lämpö nyt +2 - +3 astetta, ja minun silmääni näyttävät oikein iloisilta ja vilkkilta. Pari päivää sitten ajoin ne siivouksen ajaksi ulos, ja tulivat kyllä äkkiä sisälle lämpimään kun van päästin.

Se on varmaan niin, että ne ovat niin kuin tottuvat, mutta minun sieluuni sattuu kun ajattelen niiden olevan pakkasessa. Kukin tehköön tyylillään.
Ulla

Aivan, kukin tehköön tavallaan :smt001 . Mutta kumpikin tyyli sopii riikin kasvatukseen. Kyllähän siellä Intiassa on erilaisia ilmasto-olosuhteita, mistä sininen on lähtöisin.
Olen huomannut, että väreissä on eroja. Viimekesäiset siniset pärjäävät hyvin ulkona. Viimekesäiset mustasiivet taasen eivät, vaikkakin ovat vaan hybridejä. Ovat sisällä. Valkoisetkaan eivät tykkää ihan näin kylmästä. Ainahan se lämmin on parempi kuin kylmä.
milkkis]

Kiitos vakuutteluista :smt006
Eiköhän ne siellä pärjää kun vaan tosiaan ruokaa on kokoajan saatavilla :smt001
milkkis]

Meillä kävi nyt niin että riikit muutti talliin.
Kävin n klo 5 katsomassa että kaikki riikit on orrella ja kaikki on hyvin. Ei ollut kaikki hyvin :smt009 Aleksanteri kökötti lattialla sulat pörhöllään aikas "vetelän" oloisena. Hetken mietein että voi helvata mitäs nyt :smt017
Sitten talliin ja raivaamaan pikkusiskon kanssa ainutta tyhjänä olevaa karsinaa. Puput joutui nyt pienempiin häkkeihin ja tallin käytävä on täynnä rojua mutta siivoilen vasta huomenna. Verkotettiin karsinan seinien yläosat ja laitoin hätäpäissäni yhden orren sinne. Purua ja pahnaa pohjaksi.
Kannettiin riikit yksitellen karsinaan, Aleksanteri kökötti vaisuna karsinan nurkassa kun muut tutkivat paikkoja.
Mutta kappas ihmettä reilu tunti meni niin Aleksanteri lennähti orrelle :smt041
Saavat nyt kylmimmät kuukaudet olla tallin puolella ja muuttavat sitten takaisin mökkiinsä :smt001
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Mä en oo päästäny riikkejä näin kylmällä ulkoilemaan, vaikka olenkin kuullut ja lukenut että niin voisi tehdä. Viime talven ne oli kokonaan sisällä, nyt tänä talvena pääsevät tarhaan päiväksi silloin kun ei ole hirveä pakkanen. Nyt en uskalla, täällä on noin -20.

Milkkis, kuinka kylmä teillä oli silloin kun riikille kävi noin? Ja olipa onni että huomasit ja sait tilaa sisälle pikaisesti!
milkkis]

Pakkanen oli laskenut alle -10 riikkien tilassa :smt009
Kellään muulla noista ei näyttänyt olevan mitään hätää vain Aleksanterilla. Mutta en viitsinyt ottaa sitä yksin sisälle joten siirsin kaikki. Tuli mieleen että selitys voi olla niinkin yksinkertainen että Nikolai joka on the big boss olis kurmuuttanut Aleksanteria ja se ei olis päässy syömään :smt011 Tarvii seurata niitä nyt tuolla sisällä että jaanko ne kahteen ryhmään.
Kävin katsomassa ja kaikki olivat edelleen orrella :smt001
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Ulla, ei mustahartiariikinkukko sentään hybridi ole! Sitä pidettiin alkuun jopa omana alalajinaan, nigripennis, kunnes geenitutkimuksen myötä selvisi sen olevan geenimutaatio sinisestä kuten myös valkoinen muoto. Ei pidä puuroja ja vellejä sekoittaa, vaikka joulu onkin jo tulossa.
Ulla

:smt005 . No sitähän mää yritin tarkoittaa, mutta en ole ihan järjenjättiläinen näissä kirjoitushommissa.
annemari

Viesti Kirjoittaja annemari »

Mitenkäs teidän riikinkukot nyt pärjäilee kun on tuota pakkasta enempi ?

Meillä oli tänä aamuna -1 riikkilässä, hädissäni isonsin lämpöjä, niin oli jo +7 iltapäivällä. Olen pyrkinyt pitämään lämmöt n. +2 asteessa, lattianrajassa on kyllä varmaan nollassa koko ajan. Onneksi on lämmitettävä vesikuppi, niin ei ole sitä huolta. Komeasti ovat kyllä Heikki ja Kaija kasvaneet, Heikillä on jo komea laahuksenalku. Ruoka maittaa, ja lihoneet ovat kovasti.
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Meitillä noi riikit on ihan tuolla navetan puolella.. Siellä on ollu näin kovimmilla pakkasilla just plussan puolella.
Komiasti on laahukset kasvanu ja linnut ollu terveitä, mutta mutta silti mua himottais laittaa ne ihan vallan kylmiin tiloihin.. Jotenkin tuntuu, etä viime talvena kun ne oli mulla ihan perin kylmässä niin olivat eloisampia :smt017 Tiedä ny sitte.. Vaa eipä meillä taida niitä kylmiä tiloja edes olla mihin niitä laittais...
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Jamppa, avaa ovi pihalle ja laske tirpat sinne vähän juoksentelemaan, siellä taitaa olla nyt aika rapsakan raikasta :smt003
haahkaherra
isa brown

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Oletteko katsoneet jos riikinkukot ovat saanneet itse valita, ollakko ulkona vai sisällä, niin pakkasennätys, paljonko enimmillään ollut? Viherriikinkukko ja afrikkalainen kongonriikinkukko ovat kylmänarkoja eli eivät kestä talvipakkasia, johan sen kertoo niiden alkuperäinen elinalue, mutta kertoessanne pakkaslukeman kertokaa myös mikä värivariaatio tai kenties laji niin saadaanpa tietoa jaettua taas toisillekkin, KIITTÄEN!
Vastaa Viestiin