paleltuneet heltat

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Heidigee

paleltuneet heltat

Viesti Kirjoittaja Heidigee »

Älkää hyvät immeiset rohkaisko uusia harrastajia sanomalla, että kyllä kanaset -10 asteessakin pärjäävät, kunhan saavat lämmintä vettä... tämä kärjistettynä ja varmasti sellaisiakin kanoja löytyy, jotka pärjäävät. Eivät kuitenkaan kaikki ja kauhistukseni oli suuri, kun aamulla kanalaan mennessä kahdella (ehkä kolmannellakin...) rouvalla oli heltta valkeana ja ilmeisen paleltuneena. Tähän asti kanalaan mennessä on vastaan tullut aina lämmin hönkäys, kiitos kuuden butin ja kohtuullisten pakkasten.
Tänä aamuna vastaan hönki pelkkä pakkanen. Viikonloppuna buttien pääluku puolittui, eikä pakkanenkaan enää ollut kohtuullinen - siinä varmaankin syy. Kanat ovat miulla toista talvea ja olihan vesi viime talvenakin silloin tällöin aamulla riitteessä. Vaikka tila on aiempaa suurempi, en osannut olla illalla huolissani, kun vielä takaraivossa kummitteli se rohkaisu: "kyllä ne kylmässäkin pärjää...".

No, eivät näytä kärsivän (ainakaan vielä). Mitähän heidän kanssaan on odotettavissa...? (muuta kuin helttojen putoilua :smt010 ) Nyt on puhaltimet + patteri ja lämpö reilusti plussan puolella. Pitääkin ruveta heti joutessaan järjestämään niille pienempää lämpökoppia, ettei tarvihe koko navettaa lämmittää.
Suvianne

Re: paleltuneet heltat

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Joo ehkä pitäisi selventää.
Minun mielestä ne nimenomaan selviää kun saavat itse päättää mennäkkö ulos vai ei.
Mutta kyllä öisin on turvattava se lämpö ja + asteet.
Meillä voi öisin kivuta helpoti pakkanen illan 0 asteesta -20.
Joten olen aina turvannu kanalan lämmön.

Jos minun jutuista on saanut sen käsityksen, että kanat elelee -10 vuorokaudet läpeensä, niin pyydän anteeksi.
Kyllä se lämmin paikka on oltava minne ne pääsee halutessa.

Mutta koska vahinko on jo tapahtunut, niin elä kauheesti ole huolissaan. varmasti toipuvat.
Nämä paleltuneet vaan paleltuvat todennäköisemmin helposti uudelleen.

Sen verta kokemusta, että vetokoirqalla paleltu korvat kilpailussa. Kun hän ravisti, niin kalina vaan kävi kun korvat oli niin jäässä.
Ne turposi myöhemmin, mutta toipuivat ihan normaaleiksi. mutta siitä lähtien oli oltava pipo päässä kun vedettiin pakkasella.
Suvianne

Re: paleltuneet heltat

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Ainiin!! Tuli mieleen tuo ripuli.
Moni elukka saa ripulin paleltuessaan? Tää voi olla mutua, mutta niin on käyny mulle tipujen kohalla ainakin ja olen kuullu jossain muussakin yhteydessä.
Eli seuraa niitä ny tarkemmin.
Mutta luulen, että pääset vaan harjan paleltumisella.
Heidigee

Re: paleltuneet heltat

Viesti Kirjoittaja Heidigee »

Kiitos lohdutuksesta. Pitääpä seurata yleisvointia. Sen jo huomasin, että koko porukka oli äkeällä päällä, kun vilutti. Olin aikonut säästää pienimmän kalkkunan torstain lahtauksesta elon omaksi, mutta kun se tänään niin topakasti nokkaili kanoja, niin saa luvan muuttua paistiksi sekin. Ei tuonne enää lisästressejä elukoille kaivata.

En tarkoittanut mitenkään erityisesti ketään nimettyä neuvonantajaa, vaan tarkoitus oli varoittaa yleisesti. Olen nimittäin kuullut tuosta pakkasenkestävyydestä useammaltakin taholta ja sen perusteella sitä tietenkin mielikuvansa ja oman "totuutensa" luo. Ennen kuin oppii kantapään kautta... Ja mikä pahinta, olen samaa mantraa jo toistanut naapurillekin. Onneksi hän vasta suunnittelee kanojen ottamista kaneilta tyhjäksi jääneeseen kanilaan. Pitää oikaista väärä tieto pikimmiten :oops: .
Suvianne

Re: paleltuneet heltat

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Aivan. No luulen, että säikähyksellä selviit.
Minä säikähin tänään kun menin tipulaa kattoon ja ei paistanu valo...
Onneksi olen minäkin oppinu(kantapään kautta tieten!!)
Että parempi olla aina kaksi.
Olivat kerääntyneet pikku lampun ääreen. mutta onneksi ei hätää ollu.
Nyt palaa isompikin lamppu.
Vastaa Viestiin