Kana käy kähveltämässä munia hautojan alta

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
ann75

Kana käy kähveltämässä munia hautojan alta

Viesti Kirjoittaja ann75 »

Siis täh, mä sanoin kun ihmettelin mitä meidän käppänätyttö vieläkin roikkuu pesässä, jossa toinen hautoo. Uudet munat olen kerännyt pois päivittäin/joka toinen päivä ja haudottavat merkattu (läpivalaisin ja 8:sta seitsemässä oli muuta kuin ihan tyhjää, kahdeksannen nakkasin mäkeen, viikko haudontaa takana). Mut siis tää käppänä meni vaan kylmän rauhallisesti ja työns päänsä hautojan vällyihin ja vieritteli sieltä itselleen munan allensa. Ihmettelin aikani ja se meni tunkemaan uudelle ryöstöreissulle :-s

Eli käykös muut hakemassa munia hautojan alta? Saas nähdä tuleeko näistä mitään, kun noin ahkerasti pyöritellään kanan alta toiselle :smt017
Mimmi

Re: Kana käy kähveltämässä munia hautojan alta

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Joo, se meinaa alkaa kaveriksi hautomaan. Mä varmaan laittelisin sille oman pesän ja omat munat haudottavaksi - tosin eipä ne välttämättä kelpaa. Noista kimppahaudoinnoista joskus tulee ihan hyvä, joskus täys katastrofi! Omalle kohdalle kertyneellä kokemuksella erottaisin ne keinolla millä hyvänsä niin, että hautoja saa hautoa rauhassa. :smt045
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

:smt005 Voi eih! Mahtaa olla kyllä näky tää toimenpide. Yleensä käy kyllä niinpäin, että tuuppaavat lisää munia pesään.
Kyllä minäkin laittaisin molemmille omat pesät. Kun siinä on aina olemassa vaara että toinen teiloo toisen poikaset, sitten kun piiperöiset alkaa kuoriutumaan.
Mulla ensimmäiset kanani teki mokomat näin. Kun ei kukaan ollu neuvomassa, niin siinä itkin ja kiroilin kuolleet tiput kourassa. Yks pikkuinen jäi henkiin, oli kai niin säikky ettei ollut uskaltanut emon alta pois. ( Kostoksi hoidin sen ihan itse :smt019 , siitäpäs saivat ilkiöt)
Mar-jatta

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Mulla oli kolme kanaa hautomassa kimpassa munia viime kesänä. Ne aina vieritteli toistensa alta itelleen muutaman munan. Näitä munia sitten hävis mystisesti (kanalaa muuttaessani löysin erittäin ison ja kuolleen rotan seinän välistä), kunnes lopulta vain yks tipu selvis hengissä. Sillä oli sitten kolme emoa, jotka herkeämättä kulkivat sen perässä.
Kyllä minäkin nykyään (jo vähän kokeneempana kanankäsittelijänä... :smt002 :smt003 ) laittaisin hautoville molemmille omat munat ja omat pesät. Eli komppaan edellisiä kirjoittajia siis.
ann75

Kiitos neuvoista!

Tää meidän munarohmuhan ei jää pesään sen kummemmin hautomaan, lietsussa oli lopun päivää, oli näköjään käynyt vaan munimassa ja tietty alkuperäinen oli vieritellyt munan allensa lopuksi.

Jos ne on niin häiriköitä toistensa pesimisessä, niin riittäisköhän, että laitan lähempänä kuoriutumisaikaa verkkoa eteen? Sitten ei tarttis vesiä ja ruokaa laitella ihan vielä erikseen ja asioilleenkin pääsee vapaasti vielä illan pimetessä..
Voi kun jännittävää, vielä kaksi pitkää viikkoa odotettavana.
ann75

No nyt siirretty hautoja omaan yksiöönsä, tänään oli yksi muna kylmänä hautojan takana eli varastettu eikä tää ollut äkännyt sitä kun koomaa niin pesässään :smt015

Yritetääns nyt sit näin. Muutto näytti sujuvan hyvin, kun näki munat, niin tykkäst et sama kait se missä hautuu niitä :smt003
Marika

Viesti Kirjoittaja Marika »

Meillä kävi sellanen tapaus että ensin oli Olga hautomassa ja viereen änkäytyi Scarlett. Luulin, että Scarlett meni vain munimaan viereiseen pesään. Nyt näyttääkin siltä, että Scarlett jatkaa Olgan haudontaa ja itse Olga näyttää olevan orrella muiden kanssa illalla. Onko tämä ihan normaalia? Haudonta on jo aika loppusuoralla..
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Meillä vaihtui viimeksi hautoja ja hyvin sujui. Tämä tosin tapahtui ihan alkuvaiheessa.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Luulen, että jos se orrella istuva on alempiarvonen, niin ne vaan luoovuttaa joskus.
Luonne kysymys.
Meidän siskoksista ylempi otti kaikki munat alleen ja toisella meni kuume sitten ohi parissa päivässä.

Ja nokkimajärjesdtyksen alin on tapellut harja veressä munistaan!!?
Normaalist on tyytynyt asemaansa..
milkkis]

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Meillä hautoi kesällä samassa pesässä sillkikana ja kääpiöristeytys. Se oli sikäli hassua että nämä kaksi kanaa eivät tulleet yhtään toimeen ennen sitä. Munia oli alla 15 ja tipuja tuli 12. Kierittelivät myös tuollalailla munia toistensa alta mutta hienostihan se yhteishaudonta meillä ainakin sujui. Tipujen tullessa olivat muutaman päivän verkolla eristettynä "yksiössään" ja sielläkin mammat sulassa sovussa tipujaan hoitelivat. Välillä toisen perässä kulki vaan pari ja loput toisella ja sit toisena päivänä toisinpäin :smt001 Oli kyllä hupaisia katseltavia :smt001
Vastaa Viestiin