Taas kerran kanahaukka

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Moilanen

Taas kerran kanahaukka

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Ollessani viikonlopun markkinoilla Vaasassa, soitteli sunnuntai-iltapäivällä meidän hallintoneuvoston puheenjohtaja. Suora lainaus;" kuulin katolta klo 11.30 hirmuisen jysäyksen ja kun katoin ikkunasta ulos, melkoinen pilvi höyheniä leijaili ikkunan edessä. Juoksin ulos ja näin seinustalla kanahaukan kyyhky kynsissään; haukka lähti pois ja kyyhky oli siinä seinustalla verissään ja toinen silmä riippui ulkona. Minulla oli kiire kaupunkiin, joten oli pakkao lähteä.
Iltasella kuudentoista aikaan kun palasin, kyyhky oli vielä seinustalla mutta kun yritin kiinni se pakeni, en voinut oikeastaan tehdä mitään."
No, kun tulin puolenyön aikaan kotiin, lähdin oitis etsimään lintua. En löytänyt.
Aamusella tarkastin kaikki lakat, ei havaintoja.
Tänään sitten kuudentoista aikaan kun aloin ruokkia lintuja, näkymä oli seuraava:
Kuva
"Sankariselviytyjä lakassa", silmä menetetty.
Toinen puoli onneksi tallella.
Kuva
Ei ihan huonossa kunnossa, se silmä kuitenkin.
Kuva
Puoliso "lohduttelemassa sankariselviytyjää".
On se muuten melkoinen ihme tuo kyyhkyjen selviytyminen melko rankoistakin tilanteista. Silmä, joka roikkui kudosten varassa, on nyt jo "paikallaan", toimineekohan koskaan.
Tämmöistä meidän kyyhkyillä tänään.
Suvianne

Re: Taas kerran kanahaukka

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

No huh huh!! Hirvee juttu..
vetehinen

Viesti Kirjoittaja vetehinen »

Voi sentään, kyyhky parka :smt009 . Onneksi näyttää selviävän kuitenkin.
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Oliko se oikea silmä? Linnut-lehdessä oli tuosta lintujen suunnistuskyvystä ja siinä jutussa sanottiin, että se suunnistusmekanismi (toinen niistä) sijaitsee nimenomaan oikeassa silmässä. Voi olla ettei tuosta linnusta tule pitkän matkan lentäjää enää?

Mulla on varmaan se lehti jossain tallessa :smt017 pitäis ihan varmaan kerrata mitä kaikkea siinä sanottiin. Tän vuoden numero se oli.
Moilanen

Joo, pikapäätös oli heti, että matkalennolle ei enää tällä linnulla ole asiaa. On muuten yksi huippulinnuistani.
Viestikyyhkyn suunnistusmekanismi perustuu niin moneen komponenttiin; valo, maan magneettikenttä, muistikuvat, opittuina, hajuaisti, jne, että mitään kovin kattavia kartoituksia ei linnun lentomahdollisuuksista voine vielä tehdä. Tämäkin lintu on lentänyt harjoituksia ja kilpailuja tuhansia kilometrejä elämänsä aikana. No, pikapäätökseni kuitenkin oli heti kun linnun näin, että koti-isä tästä nyt sitten tulee. Tarvitaanhan sitä pesänlämmittäjääkin jos rouva lentelee maata ristiin rastiin.
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mä ymmärsin siitä lehtijutusta, että siellä silmässä sijaitsee toinen linnun kompasseista nimenomaan. Toinen oli kai sitten siinä nokan tyvessä :smt017 Joka tapauksessa, toista lintu käyttää suunnan määrittämiseen ja toisella se määrittää sijaintiaan leveyspiireillä. En muista kumpi oli kumpi. Mutta että, kompasseja on kaksi, joista toinen on oikeassa silmässä. Ja sellainen löytyy muuten kanaltakin :smt002 , itse asiassa joka lintulajilta jolta vaan asiaa on tutkittu, on löytynyt nämä kompassit! Kyyhkyllä ne varmaan vaan on kehittyneet ihan omaan luokkaansa!
Moilanen

Aika vaikea sanoa, pari kuukautta sitten esitetty enlantilais-italialainen dokumentti esitti viestikyyhkyn suunnistustaidosta melkoisesti uutta aineistoa; osa sellaista, jota esim itse olin uskonut olevan, osa täysin uutta.
No, aika ikävää, että haukan kynsiin joutui paras lintu, mikä minulla on koskaan ollut, taitamattomampi lintu olisi joutunut haukan proteiinilähteeksi.
Kun kuitenkin näin tapahtui, olen siltikin tyytyväinen, että lintu selvisi, vaikkakin kohtuu suurin vaurioin. Lintu on -07 kuoriutunut ja omaa meriittejä melko mukavasti.
Nyt jää jäljelle ainoastaan, miten lintu sopeutuu uuteen tilanteeseen ja jaksaisin uskoa, että kohtuullisen hyvin.
No, on minulla noita haukkahyökkäysten "veteraaneja" ennestäänkin. Kokonaan sokea oma kasvatti, siipiluunsa katkaissut puolalainen ja nyt sitten tämä puolisokea huippulintu.
Minun lakassani niille kaikille löytyy paikkansa, elämänsä sankareita kukin.
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

No voi sentään :smt010 Onpa ollut rankka päivä kyyhkyllä. Saamarin haukat, pirullisia otuksia, mutta minkäs nekään luonnollensa voi. Silti ottaa päähän niiden pihassa piipahtelu. Meillä ei ole enää parin kuukauteen näkynyt haukkoja, minne lie menneet.
Moilanen

Tämä lämmin sää ja huono myyrävuosi saa nuo nuoret kanahaukat viipymään yllättävän kauan ennenkuin muuttavat etelän asutuskeskuksien lähiställe.
Meillä tämä reviiriään pitävä kanahaukkapariskunta kyllä lentelee melko korkealta ohitse saalistusmatkoillaan. Minä olen jonkinverran opettanut, että tämä meidän ilmatila ei ole aivan turvallinen.
Kanahaukka on viisas lintuja pysyttelee loitolla, jos on epämieluisia kokemuksia jonkin alueen lähistöllä.
Vastaa Viestiin