Järkytys oli suuri kun eilen illalla menin ruokkimaan koirat ja samalla kurkkasin kanat kuten aina, ja Kaikkonen makasi kuolleena lattialla Aamulla se oli vielä kiekunut ihan normaalisti ja kaikki oli ok. Mistä mä nyt löydän aikuisen Plymouth Rock-kukon noille mun kanoille??? Itku, Kaikkonen oli mun ehdoton lemppari-kukko, oikein sellanen kainalokaveri
Mitä ihmettä??
Olihan sillä jo ikää, mut luulis kuitenkin, et olis ollu jotain merkkejä...
Mulla nyt tuli ekaks mieleen lintupunkit... Nehän saattavat imeä verta yön aikana niin paljon, että lintu kuolee verenhukkaan Onko orsissa päivällä nähtävissä öttiäisiä?
Toki kanat on loppujen lpuks aika heikko sytämmisiä, et onhan se voinut olla vaikka sydäri
Juornaalla olis melkein aikuisia kukkoja vapaana tuolla Gizzmolassa siis
Kyllä ne ensin kalpenee, laihtuu ja muuttuu väsyneiksi. Mulla ei kuollut yksikään kana ja punkkeja oli miljoonia useamman viikon. Kyllä sydäri on ainoo mikä vie terveen kanan yhessä yössä.
Pakko nyt sanoa eriävä mielipide!
Mullahan oli joskus aikoinaan punkkeja. Silloin kun niitä oli eiten, ennenkun edes tajusin niiden olemassaolon, niin kanoja vaan tipahti orsilta yön aikana. Nuoria, vanhoja ihan minkälaisia vaan. Toki heltat ja harjat saattoivat vaalentua, mutta etenkin kääpiökokoiset tippuivat ihan tuosta noin. Kyselin silloin eläinlääkäriltä ja oli sitä mieltä, että voi kuolla ihan siihen tervekin lintu!
Juu, minusta Jamppa on oikeassa. Nimenomaan nämä orsilla elelevät punkit tappaa tuollain.
Ja tän olen lukenu kanakirjasta.
Niitä punkkeja ei päivällä ole kanassa vaan ne tulee yöllä.
Niitä saa hävitettyä kuumentamalla kanalan yli 60 asteen (en muista aikaa)
Ja sellanen kikka, että orsien päissä, seinän ja orren välissä on metalli laatta.
Ne käppäilee päiväksi seiniin ja orsiin ja siellä elelee ja lisääntyy ja marssivat öisin kanoihin imeskeleen.
Suvianne kirjoitti:Juu, minusta Jamppa on oikeassa. Nimenomaan nämä orsilla elelevät punkit tappaa tuollain.
Ja tän olen lukenu kanakirjasta.
Niitä punkkeja ei päivällä ole kanassa vaan ne tulee yöllä.
Niitä saa hävitettyä kuumentamalla kanalan yli 60 asteen (en muista aikaa)
Ja sellanen kikka, että orsien päissä, seinän ja orren välissä on metalli laatta.
Ne käppäilee päiväksi seiniin ja orsiin ja siellä elelee ja lisääntyy ja marssivat öisin kanoihin imeskeleen.
Ja niinkuin mä en tietäis kanapunkista mitään kaks kuukautta niitä vastaan taisteltuani. Saneerasin vit... kanalan kahteen kertaan myrkytin kanat neljään kertaan, maalasin puu rakenteet ja yms ym s toimen piteitä. Sain punkit hävitettyä ilman että yksikään kana kuoli, seassa oli myös ihan tipuja. Ainoot kanat mitä multa on kuollu on menny marekkiin tai sydäriin ja tipuja kokkidioosiin.
Ps: Jamppa mulla oli myös käppänöitä siellä punkkikanalassa eikä yhtään kuollu.
Osanotot Maximovesille ja flaillekin...Ikävä tapaus
mirri jo kyselikin noista limakalvojen ja harjan/helttojen väreistä. Niistä kenties voisi jotain päätellä...Sydänperäisissä kuolinsyissä ja myös tukehtumistapauksissa väri olisi sinertävä ja anemiassa tai verenvähyydessä (vaikkapa noista kanapunkeista johtuen) huomattavan vaalea/haalistunut.
Mulla meinasi kerran kukko tukehtua ns. käsiin, kun pääsi nappaamaan kanien ruuasta semmoisen ison, pyöreän pelletin. Harjan ja helttojen väri muuttui hetkessä hyvinkin siniseksi. Kukko selvisi 'sen takia/siitä huolimatta', kun/että roikuttelin sitä ylösalaisin ja hieroin varovasti kaulaa.
Meillä kuoli kerran yksi nuori kana ykskaks yllättäen. Olin nähnyt sen puoli tuntia sitten elävien kirjoissa. Silloin täällä *arvon raati* päätyi marekin aiheuttamaan äkilliseen sydänpysähdykseen.
Minnimanni: Mä tein ihan samaa melkein vuoden...
Poltin kaiken mahdolisen kanalasta, kalkitsin seinät, myrkyttelin kanoja ja tämän tein moneen kertaan!
Ja tosiaan vuoden! Siinä ajassa punkit ehtii imeä verta aikasta paljon!
Niinkuin Hilta tuossa mainitsi, harjat menee vaaleaksi jos on veren hukkaa. Anemia alkaa vaivaamaan ensin ja sit ne vaan luovuttaa ja kupsahtaa!
Silloin otin asiasta aikalailla selvää ja soitin moneen lääkefirmaan ja lääkäreille ja vastaus oli sama joka puolella; Ne voi kuolla niihin!