Elävät hautomakoneet töissä

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

maatiaiskukko
sussex
Viesti:

Elävät hautomakoneet töissä

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Viime viikolla alkoi minunkin Alhoilla innostus haudontahommiin. Pari viikkoa on nuo nuoremmat munineet ja jo alkoi 3 kanaa viihtyä lähes yötä päivä pesässä. Kaksi ei tainnut olla oikein tosissaan, joten on saanut häädön, mutta luotettavin näistä pääsi omaan yksiöönsä töihin, kun ei enää jättänyt pesäänsä.

Laitoin viime viikonloppuna 10 plymarin munaa alle. Tänään läpivalaisin munat ja siellä oli kuudessa munassa elämä alkanut. :smt041
Neljä tyhjää keitin viiriäistipujen ruuaksi. :smt003

On muuten melko sitkeää sorttia tuo hautoja. Se on pienehkössä kopissa, jossa pääsee käymään syömässä ja juomassa halutessaan omilla ruoka-astioilla, mutta ei ole nyt kolmeen päivään noussut pesästä syödäkseen/juodakseen/ulostaakseen. Vaikka eväät on siinä pesän vieressä, niin ensimmäisen vuorokauden jälkeisen suolentyhjennyksen jälkeen ei ole ruoka- ja juomakuppien pinta alentunut. :smt017
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Suvianne

Re: Elävä hautomakone töissä

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Eikö ole kamalaa seurattavaa.
Ja vielä enemmän surettaa jos kaikki tuo ja epäonnistuu.
Hyvä kun eristit. Minäkin tästä lähtien eristän.
maatiaiskukko
sussex
Viesti:

No, toivotaan, että saa tipuja hoidettavakseen palkaksi.
Ei mulla ollut tarkoitus nyt alkaa hautomaan tipuja vielä, mutta ajattelin, että jos kerran mamma haluaa tipuja hautoa, niin antaa sen kokeilla. :smt002
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Huh! Onpas siellä Sitkeä Sissi asialla! Mä oon niin pehmo, että nostan hautojan kerran tai parikin kertaa päivässä pois pesästä, jos se ei älyä itse nousta :smt003 Näin siitäkin huolimatta, että eristän vasta ihan viimeisinä haudontapäivinä ja voi hyvinkin olla, että hautoja käy tankilla ja tyhjennyksellä salaa minulta. Meidän ensimmäisessä haudonnassa kana paskoi munansa ja se kakkakurssi riitti mulle. No, sen vielä lisään, että meillä ovat niin kesyjä ja käsittelyyn tottuneita, etteivät mun nosteluista ole moksiskaan.

Onnea tulevalle kanamammalle! On aivan ihanaa seurata kuinka emo opettaa tipuja!
maatiaiskukko
sussex
Viesti:

Nyt näyttää menevän jo hullutteluksi. Kana ei ole käynyt kohta viikkoon syömässä eikä juomassa omassa pikkukopissaan olevista kupeista. Eikä ole ollut näin ollen tarvetta ulostaakaan. Eli pesäkin on pysynyt siistinä. :smt009

Kai se nyt sentään juo ja syö ennen nääntymistään? :smt017
En muista, että mulla olis noin vähillä eväillä hautonut kanat, ettei olis edes juonut haudonnan aikana. Mutta edellisestä kanan hautomisesta onkin aikaa pitkästi toistakymmentä vuotta.
Suvianne

Minä juotan monasti siihen viereen. Eli laitan siksi aikaa kun touhuilen kupin ihan viereen. Siitä se sitten juo *hulluna*
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kai hautojalle on tullut jo nälkä ja jano?
maatiaiskukko
sussex
Viesti:

Kyllä se viimein huomasi, että kannattaa välillä syödä ja on parina päivänä käynyt sohimassa jyväkuppia. :smt023

Tänään luulin, että oli rikkonut munan, kun oli velliä pesän vieressä, mutta ilmeisesti tuo paasto on pistänyt elimistön vain kuralle. Oli paskonut vetelät siihen pesän viereen.
maatiaiskukko
sussex
Viesti:

Tänään aamulla emo halusi lennähtää muiden sekaan jaloittelemaan ja suolta tyhjentämään. Kävi vähän aikaa syömässä ja kerkesi ottaa yhteen parin muun kanan kanssa. Jaloittelun jälkeen nostin pesään takaisin jatkamaan kesken jäänyttä urakkaa.

Olipa huvittava näky kun punnersi vuoren kokoisen sontaläjän. Kukko meni ihmettelemään läjää ja "nuuhkaistuaan" perääntyä puoli metriä taaksepäin harjaa heilutellen. :smt005

Nyt olisi pari seuraavaa lättyä pesissä... Mitähän noille keksisi, kun juuri möin kaikki ylimääräiset munat syöntimuniksi. :smt017
maatiaiskukko
sussex
Viesti:

Tämä hautoja on nyt joka aamu halunnut käydä nyttemmin syömässä ja jaloittelemassa muiden seurassa, joten olen sen päästänyt omasta kopistaan käymään pois aamuisin. Tyytyväisenä palaa lyhyen jaloittelun ja evästauon jälkeen hautomaan.

Pari muuta uutta hautojaa sai myös eilen kumpikin 7 munaa haudottavaksi. Katsotaan miten niillä onnistuu, kun hautovat tuolla munintapesissä muiden seassa. Otan päivittäin sieltä ylimääräiset muiden munimat pois.
maatiaiskukko
sussex
Viesti:

Re: Elävät hautomakoneet töissä

No niin. Tänään oli sitten toinen näistä vasta haudonnan aloittaneista palannut jaloittelureissultaan väärään pesään hautomaan tuoreempia munia. Oikeassa pesässäkin tosin munat vielä oli hieman lämpöisiä, joten ei ole tainnut vielä vahinkoa tulla. Laitoin nyt kuitenkin molemmille "oven kiinni" ja päästän ne vain nyt sitten valvottuna välillä jaloittelemaan.
Suvianne

Jep tuo on vaarana.
Miten oli munamäärä?
Oliko enemmän, vähemmän vai sama määrä?
Kiinnostaa, koska ehkä sattumalta minun on vaihtanut kahdesti isompaan muna määrään.
Eli onkos ollu sattumaa vai houkuttiko sullakin täysi munapesä??
maatiaiskukko
sussex
Viesti:

Oikeassa pesässä oli 7 ja väärässä 3. Luulisin, että toinen on ängennyt munimaan sillä aikaa kun on ollut jaloittelemassa ja emo on mennyt sitten toiseksi houkuttelevimpaan pesään jatkamaan. :)

Pitää läpivalaista loppuviikolla niin näkee ehtikö munat kylmentyä liikaa.
Suvianne

Ahaa, niin varmaan onkin käyny.
Se on kumma, että ne haluaa sinne hautovan tykö munimaan.
Vissiin se ihana munien määrä mitä mennä käänteleen ja olla äiti edes hetken.

Mun vanha harmaa, jolla ei paljo vaistoja ole. Kääntelee kuitenkin kaikki munat kun menee munimaan ja rullailee karanneet alleen.
Se kurisee heti, että *My Precious*kun menee lähelle..
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

My Precious... reps :smt044 :smt044 :smt044
Vastaa Viestiin