Mitä ensiavuksi 'jalattomalle' kanalle?
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Mitä ensiavuksi 'jalattomalle' kanalle?
Yksi Highliner hybrideistä löytyi tänään nököttämästä maasta kävelykyvyttömänä. Se on kyllä muuten pirteän oloinen ja syö ja juo. Mutta jalat ei kanna ja höyhenpuku on vähän 'sekainen'. Ulkoisesti ei löytynyt mitään vaurioita, eikä loisia. Ei myöskään ripulista takapuolta.
Mitä tehdä? Antakaa neuvoja.
Nyt emme osanneet tehdä muuta kuin tehdä kanan olon mukavaksi. Laitoimme olkipedin tipulle ja ruokaa ja juomaa nokan ulottuville.
Ai niin, laitoimme tarjolle vitaminoitua, öljyistä hevosen mysliä, johon sekoitimme kalkkia. Luin muniksesta, että kalkin puute voi aiheuttaa 'jalattomuutta'.
Mitä tehdä? Antakaa neuvoja.
Nyt emme osanneet tehdä muuta kuin tehdä kanan olon mukavaksi. Laitoimme olkipedin tipulle ja ruokaa ja juomaa nokan ulottuville.
Ai niin, laitoimme tarjolle vitaminoitua, öljyistä hevosen mysliä, johon sekoitimme kalkkia. Luin muniksesta, että kalkin puute voi aiheuttaa 'jalattomuutta'.
Re: Mitä ensiavuksi 'jalattomalle' kanalle?
Siis en tiiä, mutta tuli mieleen joku James Herriotin poikimishalvaus lehmillä, kun sanoit ton kalkin puutteen. Sillonhan annettin kalsiumia lehmille.
Eli jos se olis sitä niin ehkä seesaminsiemeniä ja d-vitamiinia, että imeytyykin??
Leivinjauheessakin on paljon kalsiumia, vaan ei taida olla hyvää syömistä..
Eli jos se olis sitä niin ehkä seesaminsiemeniä ja d-vitamiinia, että imeytyykin??
Leivinjauheessakin on paljon kalsiumia, vaan ei taida olla hyvää syömistä..
No tuosta johtui mieleen, että onkohan jotakin estettä sille, että laittaisi kanan appeen sekaan lehmän Kalsigeliä?? Siis just sitä poikimahalvauslääkettä.
Siis mitään en tiedä, mutta käsittääkseni se on just vaan kalsiumia??
Joten ei luulis olevan haittaa.
Mutta liika kalsiumi on haitaksi ainakin ihmisellä...
Joten miten sen tietää mikä on liikaa...
Minä tarjonnu maitotuotteita ja välillä ne maistuu ja välillä ei. Joten kaippa niillä ei ole kalsiumista vajausta.
Joten ei luulis olevan haittaa.
Mutta liika kalsiumi on haitaksi ainakin ihmisellä...
Joten miten sen tietää mikä on liikaa...
Minä tarjonnu maitotuotteita ja välillä ne maistuu ja välillä ei. Joten kaippa niillä ei ole kalsiumista vajausta.
Mahtaako lehmän Kalsigeeli olla kanoille liian tujua?
Se on tehty siten, et kalsium imeytyis elimistöön mahd. nopeesti. Kana on kuitenkin jonniin verran pienempi kuin lehmä.
Annostelu voi olla vaikeeta.
Liika kalsium voi aiheuttaa lihaskramppeja, jolloin sydänlihaskin kramppaa ikävin seurauksin. Lehmillä voi niin käydä, kun kalkkia annetaan tipalla suoneen poikimahalvauksen yhteydessä.
Kun kanat jo saa kalsiumilla terästettyä mysliä, antaisin ehkä lisäksi magnesiumia, joka tehostaa kalsiumin imeytymistä.

Liika kalsium voi aiheuttaa lihaskramppeja, jolloin sydänlihaskin kramppaa ikävin seurauksin. Lehmillä voi niin käydä, kun kalkkia annetaan tipalla suoneen poikimahalvauksen yhteydessä.
Kun kanat jo saa kalsiumilla terästettyä mysliä, antaisin ehkä lisäksi magnesiumia, joka tehostaa kalsiumin imeytymistä.

Tuo magnesuim oli mulle uusi. D-vitamiinista yleensä vaan puhutaan..
Kävin taas finellissä, niin mineraalisuolassa, ja sokeroimattomassa kaakaossa ja vehnäleseessä ja pellavansiemenssä ja auringonkukansiemenissä on magnesiumia
Itse ainakin saan tota kaakaossa
Pellava on siis tämänkin takia ihan hyvä lisä kanoilla
Kävin taas finellissä, niin mineraalisuolassa, ja sokeroimattomassa kaakaossa ja vehnäleseessä ja pellavansiemenssä ja auringonkukansiemenissä on magnesiumia
Itse ainakin saan tota kaakaossa

Pellava on siis tämänkin takia ihan hyvä lisä kanoilla
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Hyvä ensiapu siellä on annettu! Jotain lisävinkkejä yritän minäkin raapia kasaan: eli eristä kana muista, jos muut rupeavat sitä kiusaamaan ja jos kanalassa on kovin viileää, niin siirrä kotko lämpimänpään paikkaan tai viritä sille lämpölamppu.
Mulle tulee myös marek mieleen jalottomuuden syynä...
Onkos tursian kanat tulleet tuotanto- vai kotikanalasta? Jos ovat tuotantotilalta, niin silloinhan ne on rokotettu. Tosin rokotuskaan ei välttämättä suojaa marekilta.
Mulle tulee myös marek mieleen jalottomuuden syynä...
Onkos tursian kanat tulleet tuotanto- vai kotikanalasta? Jos ovat tuotantotilalta, niin silloinhan ne on rokotettu. Tosin rokotuskaan ei välttämättä suojaa marekilta.
Pitkän linjan kanaharrastajalta ovat tulleet. Eli tuskin rokotettuja. Kana oli tänäänkin ihan hyväkuntoinen ja virkeä, syö ja juo edelleen hyvin. Eivät näy muut sitä kiusaavan ovat olleet nuo tehotytöt sen verran tiukkoja tätejä, että taitaavat nauttia erityistä kunnioitusta. En tuonut sitä sisälle, kun pelkäsin sen järkyttyvän paikan muutoksesta enemmän kuin jalattomuudesta.
Jos tässä nyt ihan rehellinen on, niin ei kai tässä oikeasti ole muuta armollista tehtävissä kuin kirves.
Harmittaa ja surettaa, kun meillä on ollut juuri viiden kanan tappiot (oman) irti päässeen koiran vuoksi. Sitten meni kissanpentuja kaksi reilu kuukausi sitten (vasta syntyneenä), samoin kokonainen kanipoikue, jonka emo hylkäsi heti alkuunsa. Yritettiin ruokkia käsin, mutta kuolivat käsiin...
Sen lisäksi en aluksi tykännyt koko tehomunijoista, kun olivat niin agressiivisia, että pistivät kanalan ihmisvierailijat ja kukot poikineen ojennukseen. Mutta sitten ne luikerteli mun sydämeen kesyydellään. Kun ne ensin olivat kaikkea vastustaneet, niin olivatkin tutuksi tultuaan kaikkien puolella.
Voi muna!
Kanojen pito on yhtä huolta, mutta kivaa silti. 
Jos tässä nyt ihan rehellinen on, niin ei kai tässä oikeasti ole muuta armollista tehtävissä kuin kirves.
Harmittaa ja surettaa, kun meillä on ollut juuri viiden kanan tappiot (oman) irti päässeen koiran vuoksi. Sitten meni kissanpentuja kaksi reilu kuukausi sitten (vasta syntyneenä), samoin kokonainen kanipoikue, jonka emo hylkäsi heti alkuunsa. Yritettiin ruokkia käsin, mutta kuolivat käsiin...
Sen lisäksi en aluksi tykännyt koko tehomunijoista, kun olivat niin agressiivisia, että pistivät kanalan ihmisvierailijat ja kukot poikineen ojennukseen. Mutta sitten ne luikerteli mun sydämeen kesyydellään. Kun ne ensin olivat kaikkea vastustaneet, niin olivatkin tutuksi tultuaan kaikkien puolella.
Voi muna!

On kyllä harmi.
Minulla on tällä kerralla ollu säkä. *koputtaa puuta*
Ei ole ollut ihme sairauksia.
Minusta on paljon mukavempi antaa kirveen heilua hyvän kesän jälkeen terveillä kanoilla. Entä lopettaa sairaita.
Voisi luulla, että toisinpäin...
Mutta jotenki se sairastuminen, kun sitä ensin odotellaan ja toivotaan ja hoidetaan ja sitten ku toinen kärsii, niin on pakko.
Ei ole mukavaa...
Minulla on tällä kerralla ollu säkä. *koputtaa puuta*
Ei ole ollut ihme sairauksia.
Minusta on paljon mukavempi antaa kirveen heilua hyvän kesän jälkeen terveillä kanoilla. Entä lopettaa sairaita.
Voisi luulla, että toisinpäin...
Mutta jotenki se sairastuminen, kun sitä ensin odotellaan ja toivotaan ja hoidetaan ja sitten ku toinen kärsii, niin on pakko.
Ei ole mukavaa...
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Osanotot tursialle
On teillä ollut kestämistä jo ihan tarpeeksi...huoh!
Eipä sitä jalatonta kanaa kovin pitkään raski katsella eli parempi on päästää paremmille matomaille, jos ei yhtään näytä parenemisen merkkejä. Jos oikean diagnoosin haluat sen sairaudesta, niin lähetä tutkittavaksi Eviraan.

Eipä sitä jalatonta kanaa kovin pitkään raski katsella eli parempi on päästää paremmille matomaille, jos ei yhtään näytä parenemisen merkkejä. Jos oikean diagnoosin haluat sen sairaudesta, niin lähetä tutkittavaksi Eviraan.
Nyt on kyllä ihme tapahtunut.
Se tehopimu jolta olin kaulaa katkaisemassa on jalkeilla. Ei ihan kunnolla, mutta selkeästi toipunut parempaan päin.
Tänään sen alta pyörähti jopa muna!
Kaulankatkaisu on viivästynyt ja tipu on saanut lisäaikaa, koska tyttäreni on tällä viikolla synnyttänyt potran pojan, eikä siinä hötäkässä ole kaulakatkaisijaa etinyt etsiä. (Minusta ei ole siihen.
)
Niinpä tehotyttö saa edelleen hevosen vitaminoitua mysliä, kalkki ei ole sen ekan satsin jälkeen enää sille maistunut. Toivon vaan, että yöt eivät olisi kovin kylmiä, ettei reppana saa kylmää lattialla. En edelleenkään raski erottaa sitä porukasta, suuren järkytyksen pelossa. Olkipedin käyn sille vielä tekemässä ennen kuin valot sammuu.
Mutta tyttö saa nyt sitten vielä lisää armonaikaa. Odotellaan....
Se tehopimu jolta olin kaulaa katkaisemassa on jalkeilla. Ei ihan kunnolla, mutta selkeästi toipunut parempaan päin.
Tänään sen alta pyörähti jopa muna!

Kaulankatkaisu on viivästynyt ja tipu on saanut lisäaikaa, koska tyttäreni on tällä viikolla synnyttänyt potran pojan, eikä siinä hötäkässä ole kaulakatkaisijaa etinyt etsiä. (Minusta ei ole siihen.

Niinpä tehotyttö saa edelleen hevosen vitaminoitua mysliä, kalkki ei ole sen ekan satsin jälkeen enää sille maistunut. Toivon vaan, että yöt eivät olisi kovin kylmiä, ettei reppana saa kylmää lattialla. En edelleenkään raski erottaa sitä porukasta, suuren järkytyksen pelossa. Olkipedin käyn sille vielä tekemässä ennen kuin valot sammuu.
Mutta tyttö saa nyt sitten vielä lisää armonaikaa. Odotellaan....
Ompas jännä!? Olikohan se sitten joku vitamiini/kivennäispuute??
Jos sillä oli sikaflunssa, kerta ei ollut rokotettu
Hienoa että tyttö selvisi henkiin !!!

Hienoa että tyttö selvisi henkiin !!!
Voisko kanaselle lisätä sinne missä onkin, lämpölampun?
Kyllä mullekkin nyt tulee mieleen että jotain puutosta on tyttöselle tullut. Kun ovat ihan munahulluja, kanoja. Minä antaisin kanssa kanan lepäillä, ja katsoisin vielä. Kun jos se syö hyvällä halulla eikai se silloin voi olla marekia, eikös siinä ollut se ruokahaluttomuuskin?