Kana ontui eilen ja tänään kuoli...

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
SannaT

Kana ontui eilen ja tänään kuoli...

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Ei kai vaan Marekia meillä!? Eilen yksi kanoista ontui, eikä tykännyt liikkua. Tänään sitten aamupäivällä kun menin katsomaan vointia, se makasi maassa. Luulin että oli kuollut, kun oli niin eloton, mutta oli hengissä. Toinen silmä oli kiinni ja toinen auki. Oli ilmeisesti maannut lattialla pehkuilla ulkoluukun edessä jo pitkään. Otin kanan lämpimään ja hetken kuluttua oli vähän pirteämpi (jaksoi nostaa päätään). Ei kuitenkaan muuten liikkunut yhtään, eikä juonut. Nyt äsken kävin katsomassa, niin oli kuollut :smt010

Meille on kaikki kanat itse haudottu. Kesällä käväisi 3 vierasta kanaa, jotka annettiin kuitenkin pois kun ei sopinut parveen. Kanojen omistaja vakuutti, että kanansa ovat olleet aina terveitä.

Mistä se marek voi tulla?

Ja kuulostaako tuo marekilta?

Jalassa ei mitään ulkoista vikaa.

Kesällä meillä oli kyllä 2 ontuvaa kukkoa, joiden jaloissa ei näkynyt mitään vikaa vaikka niihin ei varanneet. Seisoskelivat ja kulkivat yhdellä jalalla (niistä on topikkikin täällä, 2 kukkoa ontuu otsikolla) Ne päätyivät kuitenkin pölkylle kun kukkoja vähennettiin, joten niistä en enempää tiedä olisiko eläneet vielä pitkään vai kuolleet.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Re: Kana ontui eilen ja tänään kuoli...

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Voi surku kanaa :smt010 Kuitenkin se hyvä, että kuoli nopeasti eikä kauan kärsinyt... Huomasitko siinä aiemmin mitään oireita, jotka sopisivat marekiin? Tosin oireiden perusteella ei voi tehdä satavarmaa diagnoosia, ainut varma keino on lähettää Eviraan tutkittavaksi.

Kuitenkin oletetaan, että lähes kaikissa harrastekanaloissa, joissa tipuja ei yleensä rokoteta marekia vastaan, kyseinen virus on olemassa. Se nimittäin tarttuu äärettömän helposti ja elää sitkeästi (jopa vuosia neljässä plusasteessa). Tarttuu mm. pölyn välityksellä eli voi kulkea esim. siitosmunien pinnalla tai niiden pakkauksissa. Jostain enkkusivuilta ollaan tavailtu, että voisi tarttua jopa alle viisikuisiin poikasiin, vaikka yleensähän sen sanotaan tarttuvan vain muutaman viikon ikäisiin poikasiin.
reetta

Viesti Kirjoittaja reetta »

kannattaa lähettää eviraan niin selviää mihin se kuoli. mulla kuoli yksi kana samalla tavalla pari viikkoa sitten, vastausta evirasta odottelen vielä. ei vissiin ollut mitään tarttuvaa kuitenkaan kun muut touhottaa edelleen pirteinä.
SannaT

Juu, olisin sen lopettanutkin iltaan mennessä, jos ei olisi ollut yhtään sen parempi. Nyt vaan ei tarvinnut sitä tehdä, vaan lähti ite.
Tosi äkkiä kyllä kuoli. Luulen että oli ollut maassa yön yli ja saanut kylmää... Tyhmä kun en käynyt vielä illalla tarkistamassa että kaikki on orrella :smt021

Jos on Marekia, niin onko meillä kohta puoliin enempikin kuolleita kanoja? Miten sitten tulevaisuudessa suunnitteilla olevien poikueiden kanssa käy?
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Toivottavasti ei tule enää lisää kuolemia. Marekkuolleisuudessa on iso haitari eli klassisessa muodossa 5-10% ja akuutissa muodossa 20-70%. Jos teillä olisi marekia, niin sen voisi nyt 'toivoa' olevan tuota klassista muotoa, kun siihen sopisivat nuo hermostolliset, halvauksen tyyppiset oireet.

Poikasille se toki tarttuu, lähes jokaikiselle, mutta hetikään kaikki eivät siihen ikinä sairastu. Rokottaminen tietenkin kannattaisi, mutta se on käytännössä aika vaikea toteuttaa. Pienin rokote-erä on 200:lle tipulle ja pitää antaa yhden vrk:n ikäisille. Lisäksi tiput pitäisi kasvattaa erillään marekia sisältävistä tiloista kaksi viikkoa, koska rokote saavuttaa vasta sitten tehonsa. Mutta jos haudonta tapahtuu kanan alla, niin mitenkäpä niitä raskii erottaa...
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Mun mielestä taas rokottaminen ei kannata. Mä rokotin muistaakseni parikin poikuetta ja yks poikasista kuoli rokotukseen. Sitäpaitsi mä uskon kyllä siihen, että marek karsii sitä huonoa ainesta pois ja jäljelle jää ne vahvat. Mullahan oli riesaa kanaharrastuksen alussa marekista, mutta vuoden kuluttua oli jo aivan toista. Nyt on tilanne semmonen, että esim kaikista multa lähteneistä poikasista ( poikueita on noin 25) vain kaksi kanaa on sairastunut marekkiin, toinen niistä varmalla diagnoosilla ja toinen pelkkä epäily. Mun emokanat ovat kaikki olleet jo vuosia terveitä.
Marekista löytyy pitkä keskusteluketju haulla. Mun mielipide muuttuu siinä keskustelun edetessä, joten älä takerru kaikkeen sanomisiini siinä ekassa viestissä, vaan lue hieman eteenpäin :smt003
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Voi olla marekia ja voi olla olematta. On myös muita sairauksia, jotka aiheuttavat hyvin saman tyylisiä oireita ja nopeankin kuoleman. Marek varmistuu tosiaan vain kuolinsyytutkimukseen lähettämällä.

Mä ajattelen samoin kuin Tiina: marek on (lähes?) joka harrastekanalassa (Evirankin mukaan) eikä siltä oikein voi välttyä, jos aikoo saada parveensa uutta vertakin välillä. Tauti vie heikoimmat, jonka myötä sukua jatkava kanta vain vahvistuu ja saa hyvän vastustuskyvyn. Jospa se on vain osa luonnon suurta suunnitelmaa siitä, että heikot yksilöt eivät todellakaan pääse jatkamaan sukua.

Mulla on kolmen vuoden aikana yksi kana kuollut marekiin (ja mulla on noin 40 kanaa tällä hetkellä). Toinen marekepäily olikin sitten äkillinen anemia, eli itsekseni olisin tehnyt väärän diagnoosin. Myös esim. listeria aiheuttaa samantyylisiä oireita ja nopean kuoleman.
SannaT

Kiitos paljon vastauksista. Täytyy vähän tutkiskella enempi noita sairauksia. Toiset kanat ja kukot onneksi mennä potpottaa tällä hetkellä niin kuin ennenkin. nyt vaan toivotaan, ettei enemmän menetyksiä tule. Muutenkin saisi olla muutama kana enemmän... mutta mahtuu sitten tipuja keväällä enemmän :smt003
reetta

Viesti Kirjoittaja reetta »

meidän samanlainen tapaus oli marekia, eilen tuli evirasta vihdoin vastaus. tutkimustodistuksessa muuten sanottiin silmämääräisen tutkimuksen kohdalla, että "höyhenpeite erittäin kaunis" :) ja maatiaisethan ON kauniita!
toiset kanat elelevät hyvinvoivina niin kuin ennekin. ilmeisesti tähän marekin verotukseen pitää vaan tottua, että joku kana menee silloin tällöin.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Mimmi ja vissiin muillekkin tullut tuo höyhen kommentti! Varmaan ihana lukea se paperilta vaikka itse sen tietääkin :smt001
Ei vain väri vaan varmaan kunto ja paksuus on ihan eri luokkaa kuin häkkikanoilla.
Vähän kuin olis koinsyömä vanha takki vastaan hienoin räätälipuku
Vastaa Viestiin