Matolääkitys kaiken varalta?

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
erkku

Matolääkitys kaiken varalta?

Viesti Kirjoittaja erkku »

Elikkäs ootteko lääkinneet ennalta ehkäisevästi meinaan nuita kanoja ja niinku matojen takia?? :smt017 Ku miun "tytöt" on kyl virkeitä ja syövät eikä mittään ylmiärästä näy / kuulu eikä tuu ja ollaan muutennii vähä niinku omissa oloissamme niin lääkitsenkö ennalta (turhaanko ? :smt019 ) vai sitten vasta , kun jotakin oiretta ilmaantuu ? Ja sit vielä vinkkejä mitä kanalan lääkekaapissa tulis olla tai mihin kaikkeen ootte itte varautuneet luonnonkatastrohvit poislukien ? :smt003
tiina

Re: Matolääkitys kaiken varalta?

Viesti Kirjoittaja tiina »

Kaiketi madottamista varmuuden vuoksi ei suositella. Mutta. Mä olen madottanut käytännössä semmosen kolmisen kertaa vuodessa. Jos huomaan, että paskan väri vaihtuu tai tulee löysäksi, silloin olen antanut matolääkekuurin. Tietty aina seurailen ensin muutaman päivän tilannetta, siis että voisko se paskan löystyminen johtua jostain tilapäisestä häiriöstä.

Lääkekaapissa mulla on aina lääkettä väiveisiin, pääasiassa olen käyttänyt Coopersektiä, se on vaan sen verran stydiä tavaraa, että jos oon joutunut ihan pieniä droppaamaan, olen käyttänyt Moilaselta saatavaa suihkuteltavaa ainetta.
Tehobactia on ripuliin ja sitten Flubenoilia matoihin.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mä madotan vain kerran vuoteen, syksyllä sen jälkeen, kun kanat ovat kokonaan sisällä ja maa umpijäässä, ettei sitten kulkeutuisi enää ulkoa mitään ylimääräistä. Axiluria käytän, kun Flubenol-jauhetta saa vain niin isoissa päniköissä ja meidän ell:llä ei sitä olekaan muuten kuin tilaamalla. (Flubenol-jauhe on kai ainut siipikarjalle rekisteröity matolääke...samaa vaikuttavaa ainetta on myös Flubenol-pastassa ja -purutabletissa, mutten ole saanut niiden annostusta selville kanojen suhteen.)

Ulkoloisiin meillä on Antiwerminiä ja nyt jemmassa myös Ectospray Oropharma A:ta, mutta sitä en ole vielä "päässyt" testaamaan, kun ei ole ylimääräisiä vipeltäjiä näkynyt. Tuo tiinan maininta Coopersectistä on totta! Laitoin sitä kerran yhdelle kukolla ja sille tuli sen verran outoja oireita, etten toista kertaa ole uskaltanut laittaa.

tiina: mitä annostusta käytät Tehobaktissa?
tiina

Tehobaktissa käytän annostusta 'reilusti'. Elikkäs jos olen antanut kaikille, niin varmaan semmonen kolme mitallista niille mun noin viidelletoista siivelliselle. Olen antanut itseni ymmärtäää,että kun se on semmosta maitohappobakteeria, siinä ei olis yliannostuksen vaaraa :smt017 Sillälailla sitä on saanu aika helposti tarjoiltua, että olen ripsuttanut sitä kostutettuun leipää ja sitten tarjoillut jokaiselle erikseen. Toiset saattavat saada siinä enemmän ku toiset, mutta mulla se on kyllä toiminut ihan hyvin.
Oon muuten sitä joskus itsekkin ottanut, ku vatsa on ollu ruikulla, eikä viksumpaa roppia ole löytynyt juuri sillä kertaa kaapista. Ihan järkyttävän pahan makusta, mutta auttoi :smt003
Joo se Coopersektin vaikutus saattaa olla hurjan näkostä, kanat saattaa 'lyllertää' jonkun aikaa. Ihan ku jaloista olis voimat poissa, mutta eläinlääkärin mukaan se ei ole mitään vaarallista ja se meneekin aika nopeasti ohi.
gallia

Viesti Kirjoittaja gallia »

Joo, Tehobakt on maitohappobakteeria. Jos on ripulia, voi alkuun antaa 2 x annosta. Suurin haitta yliannostuksesta taitaa olla, et ainetta kuluu liikaa ja tulee kalliiks.
Ripuliin on hyvää lääkettä myös puhtaat hiilet.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Annetaanhan sitä kissoille ja koirillekkin ennaltaehkäsevästi joten miksi ei kanoille.
Tuo maan jäätymis juttu oli hyvä vinkki.
Taidan odottaa itsekkin siihen ja annan vasta sitten.
Toivottavasti se ny jöäätyy edes jouluksi :smt017

Minullakin on tuota suihkutettavaa ulkolois lääkettä. Vielä en ole tarvinnu.
Muuta mulla ei kyllä ole..

Eikäkö, lamppuöljyä kalkkijalkaoireisiin
Paulikki

Viesti Kirjoittaja Paulikki »

[quote="tiina"]Kaiketi madottamista varmuuden vuoksi ei suositella.
Samaa mieltä kuin Tiina, sama pätee myös kissoihin ja koiriin. Lisäksi lääkettä tulisi vaihdella, sillä toiset laajakirjoisempia kuin toiset ja tottumistakin tapahtuu näihinkin troppein, eli vaikutus heikkenee, sama vaara varmuudeksi madottamisella ja sillä ettei kerta annos ole esim. riittävä. Sisäkissan madotusohjehan on eri kuin ulkokissan. Lisäsi matolääkitys on rankkajuttu eläimelle kuin eläimelle.
Suvianne

Siis Hä? Tämä on ihan uutta. mulle on aina sanottu, että pitää madottaa varmuudeksi.
On madotukset ennen rokotusta jne.
Kaksi kertaa elämässäni olen nähnyt ulosteessa loisia. (en suosittele näkyä kellekkään)
Muuten on madotukset aina hoidettu vaan varmuudeksi.
Apteekissa vaan neuvovat vaihtelemaan lääkettä..

Siis onko tämä joku uusi suunta vai olenko ollu aina väärässä?
Paulikki

Viesti Kirjoittaja Paulikki »

Madotusta ennen rokotuksia suositellaan, madottomaan rokotuksen teho parempi. Madotus myös ennen nukutusta vaativia leikkauksia olisi hyvä, nukutusaine tehoaa eritavalla matoseen elukkaan. (nukahtaa nopeammmin). Madottaminen: koirat x2 /v," ulkokissat" 3-4 x/v Kantavat nartut ja pennut käytetyn aineen ohjeen mukaan, sillä pennut saavat matoja jo emältään ennen syntymää, runsaassa matotilanteessa madot siirtyvät keuhkoihin. Madot vaikeasti havaittavia. Mielestäni nämä kerrat ovat perusteltuja, eivät varmuuden vuoksi. Tai näin itse ainakin teen, sillä tuskin löytyy madotonta elukkaa, jos ulkona touhuaa.
Suvianne

Niin siis madotetaan koirat pari kertaa vuodessa?
Aivan, olen sen ymmärtänyt niinku varmuuden vuoksi. en madota useampaa kuin tuo.
Kissan olen näköjään madottanu kerran liian vähän.
tiina

Sehän on itseasiassa aika vaikeaa madottaa vain tarpeeseen. Tarkotan siis sitä, että eihän sitä ole varma niistä madoista kun vaan jos ne näkee tai jos lähettää paskan tutkittavaksi. Eli jos mä madotan silloin, kun paska on oudon näköistä tai jos madotetaan ennen sisäkautta, niin sehän on just sitä varmuuden vuoksi madottamista :smt003
Suvianne

Mun kokemuksella sillon kun kakassa näkyy ihan matoja on jo pahasti asiat..
Naapurin koiralla oli jo keuhkoissa, eikä silti näkyny silmämääräisesti mitään kakassa.

Ja mun dobberilla oli lapamato joka tuli kakan mukana...
Se oli jo noin KOLME METRIÄ pitkä...

Se oli siis madotettu normaalisti mutta eipä ollu kaveri välittäny tavan lääkkeistä.
Piti sitte ostaa ihmiselle tarkotettua lapamatolääkettä.

Sen jälkeen se paskansi yhtäpitkän taas...

Mulla on sitte jääny hirveet traumat siitä lapamadosta... Näin kerran hauessa sellasen kun perkkasin ja en ole sen jälkeen haukeen koskenu pitkällä tikullakaan...
tiina

Voi yökötyksen yökötys :pukeright: Lapamatojahan on ollu joskus maailman aikaan ihmisilläkin, ei edes kovin montaa kymmentä vuotta sitten, eikä ole edes ollu mitenkään harvinaista. Tai onhan niitä varmaan tietty vieläkin, mutta harvemmin.

Mä olen kyllä silloin tällöin nähnyt kanan paskassa matoja, kissan pepustakin niitä joskus tulee. Kissa meillä madotetaankin siinä kolmen kuukauden välein, pitemmällä välillä alkaa matoja näkymään. Niin no tietty koirat samalla kertaa.
Suvianne

Minäpä tunnen yhen jolla oli lapamato tuossa noin 15 sitte...
Kyllä sitä on kiusattu.. jojosta ja vaikka mistä. Pelkkä ajatuskin puistattaa...
Vastaa Viestiin