Riikinkukoista
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
Riikinkukoista
Olen kahlannut foorumia läpi, ja etsinyt vastauksia minua askarruttaviin kysymyksiin, tuloksetta. Siis auttaaa te, joilla on tietoa tahi kokemusta riikinkukoista.
Olen ostanut pariskunnan, joka on tänä keväänä syntynyt. Voinko laittaa ne ensi talven ajaksi lämpöeristettyyn tilaan, joka on kooltaan vain 2,3 x 1,5 m, eli n. 3,5 m2 ?? Sopisiko tämä tila keskenkasvuisille linnuille yhdeksi talveksi ? tilassa on öljypatteri ja ikkuna, ja se on n. 170 cm korkea.
Niillä on mahdollisuus ulkoilla koko talvi tilassa, joka on n. 10 m2 ja n. 3 m korkea. Tämän tilan olen ajatellut eristää, ja jättää siihen maalattian, joka tulisi ensi (vuoden päästä) talvena riikkien käyttöön. Tämä tila on katos, joka on sateen- ja tuulenpitävä. Tästä tilasta on pääsy tuohon pienempään tilaan, jossa siis ihan lämmityskin.
Tästä isommasta tilasta on käynti ulkotarhaan, joka on n. 70 m2.
Asun siis sotkamossa, täällä on talvi kylmä ja kova, pakkasta saattaa olla kolmekin viikkoa 15 - 25 astetta putkeen. Olen lukenut että eteläsuomessa riikkejä pidetään ympärivuoden ulkona, mutta hirvittää ajatella että tuollaisessakin pakkasessa ??? Voisinko ajatella niin, että ne olisivat tuossa 10 m2 tilassa lauhemmat kelit, ja laittaisin ne tuonne pienempään tulipalopakkasilla ??? Mutta ne pakkaset voivat kestää tammikuullakin tosiaan viikkoja. Nykyään on kyllä tosi leutoja talvia, mutta ei sen varaan voi laskea.
Mikä teillä on riikeillä kylmin lämpötila, missä ne ovat olleet, ja kuinka pitkän aikaa ne ovat sietäneet sitä ? Voiko tähän pakkasenkestoon vaikuttaa ruokinnalla ?
Pitäisikö siis vaan ajaa rautakauppaan ostamaan styroksia ja villoja ja vähän filmivaneria ja eristää tuo isompi tila suosiolla ??
Olen kiitollinen kaikista vinkeistä ja vastauksista !!!!!!!!
Olen ostanut pariskunnan, joka on tänä keväänä syntynyt. Voinko laittaa ne ensi talven ajaksi lämpöeristettyyn tilaan, joka on kooltaan vain 2,3 x 1,5 m, eli n. 3,5 m2 ?? Sopisiko tämä tila keskenkasvuisille linnuille yhdeksi talveksi ? tilassa on öljypatteri ja ikkuna, ja se on n. 170 cm korkea.
Niillä on mahdollisuus ulkoilla koko talvi tilassa, joka on n. 10 m2 ja n. 3 m korkea. Tämän tilan olen ajatellut eristää, ja jättää siihen maalattian, joka tulisi ensi (vuoden päästä) talvena riikkien käyttöön. Tämä tila on katos, joka on sateen- ja tuulenpitävä. Tästä tilasta on pääsy tuohon pienempään tilaan, jossa siis ihan lämmityskin.
Tästä isommasta tilasta on käynti ulkotarhaan, joka on n. 70 m2.
Asun siis sotkamossa, täällä on talvi kylmä ja kova, pakkasta saattaa olla kolmekin viikkoa 15 - 25 astetta putkeen. Olen lukenut että eteläsuomessa riikkejä pidetään ympärivuoden ulkona, mutta hirvittää ajatella että tuollaisessakin pakkasessa ??? Voisinko ajatella niin, että ne olisivat tuossa 10 m2 tilassa lauhemmat kelit, ja laittaisin ne tuonne pienempään tulipalopakkasilla ??? Mutta ne pakkaset voivat kestää tammikuullakin tosiaan viikkoja. Nykyään on kyllä tosi leutoja talvia, mutta ei sen varaan voi laskea.
Mikä teillä on riikeillä kylmin lämpötila, missä ne ovat olleet, ja kuinka pitkän aikaa ne ovat sietäneet sitä ? Voiko tähän pakkasenkestoon vaikuttaa ruokinnalla ?
Pitäisikö siis vaan ajaa rautakauppaan ostamaan styroksia ja villoja ja vähän filmivaneria ja eristää tuo isompi tila suosiolla ??
Olen kiitollinen kaikista vinkeistä ja vastauksista !!!!!!!!
Re: Riikinkukoista
Pienempi tilasi riittää kyllä nuorille linnuillesi. Ne eivät ole vielä täysikokoisia, eivätkä kaipaa talvella tilaa soitimellekaan. Lintusesi voivat asustaa lämpimässä kylmillä ja jos niille on luukku toiseen tilaan, oppivat kulkemaan siitä itse ulos kun haluavat. Jos luukkua ei ole, voit lauhemmalla säällä laskea ne ulos, jos haluavat mennä. Lämmityskulut tulevat kalliiksi, jos kylmään tilaan on ovi ja sitä pitää aina auki. Luukku on melkoisen paljon edullisempi sähkölaskussa. Paukkupakkasilla ne eivät varmaankaan edes halua ulkoilla, silloin kannattaa pitää lämpö visusti sisällä. Usein sanotaan, että -20 on riikinkukoille ehdoton kylmyysraja, mutta meillä oli joskus linnut kylmässä koko talven ja oli silloin kylmempiäkin päiviä. Yritä opettaa ne nyt kulkemaan tilasta toiseen, osaavat sitten talvella käyttää tilaisuuden hyväkseen, kun kulkureitti auki. Riikinkukot ovat vahvoja lintuja, kun pääsevät vuoden ikään. Sitä ennen niiden kanssa kannattaa olla huolellinen, ovat vielä melko herkkiä aiemmin.
Riikkien ruokinta, nirsoilua
Mitä tehdä?
Olen tarjonnut riikeilleni sekoitusta, johon olen käyttänyt: poikaspunahelttaa, kauraa, ohraa, ulkolintujen rasvarouhetta, kuorittuja auringonkukansiemeniä, Undulaatin- papukaijan (2 erilaista), parakiitin ja kyyhkyn siemenseosta.
Lisäksi olen tarjonnut leipää, juuresten kuoria, keitettyä perunaa, keitettyä hirvenlihaa, keitettyä makaroonia, maissia, porkkanaa, omenaa, raejuustoa, maksalaatikkoa, ja kun muistaisikin kaikki mitä olen tarjonut. Kanakalkki aja vettä niillä on koko ajan tarjolla.
Ei kelpaa. Siemensankosta tonkiivat vain poikaspunaheltan, ja ihan vähän jotain siementä. Sitten ainoa muu mitä syövät on keräkaali.
Eikö ne ole oppineet vai mikä niitä vaivaa. Ihan virkeiltä minusta muuten näyttäävät, vähän ehkä ovat vielä ujoja. Nukkuuvat milloin missäkin orrella (3:ssa paikassa on orret) ja äänteleevät silloin jos kuuleevat kanojen ääniä.
HELP ??
Olen tarjonnut riikeilleni sekoitusta, johon olen käyttänyt: poikaspunahelttaa, kauraa, ohraa, ulkolintujen rasvarouhetta, kuorittuja auringonkukansiemeniä, Undulaatin- papukaijan (2 erilaista), parakiitin ja kyyhkyn siemenseosta.
Lisäksi olen tarjonnut leipää, juuresten kuoria, keitettyä perunaa, keitettyä hirvenlihaa, keitettyä makaroonia, maissia, porkkanaa, omenaa, raejuustoa, maksalaatikkoa, ja kun muistaisikin kaikki mitä olen tarjonut. Kanakalkki aja vettä niillä on koko ajan tarjolla.
Ei kelpaa. Siemensankosta tonkiivat vain poikaspunaheltan, ja ihan vähän jotain siementä. Sitten ainoa muu mitä syövät on keräkaali.
Eikö ne ole oppineet vai mikä niitä vaivaa. Ihan virkeiltä minusta muuten näyttäävät, vähän ehkä ovat vielä ujoja. Nukkuuvat milloin missäkin orrella (3:ssa paikassa on orret) ja äänteleevät silloin jos kuuleevat kanojen ääniä.
HELP ??

Re: Riikkien ruokinta, nirsoilua
No minusta tuntui kanssa aluksi, etteivät syöneet juuri mitään.. Oisko niillä vähän sellaista stressitaipumusta, että muuton jälkeen nirpottavat? Sittemmin ovat kyllä alkaneet mulla syödä kaikenlaista, mutta ei ne valtavan isoruokaisia ole, siis syövät minusta vähemmän kuin vaikka rokit. (No, jotka kyllä ovatkin melkoisia ahmatteja..)
Nuoret riikit ovat epäluuloisia kaikkea uutta ruokaa kohtaan, johon eivät ole tottuneet. Ensin erilaisen näköisiä suupaloja täytyy katsella useampia päiviä ja jos on todella oudon näköistä ruokaa (riikkien mielestä) esim. omena, niin sitä silmäillessä saattaa kulua viikkokin
. Jos ei ole ketään vanhempaa lintua, riikkiä tai kanaa neuvomassa nuoria riikkejä syömisissä, niin kaikkea uutta kannattaa antaa pikkuhiljaa. Lähtöpaikan ruokintaan voi lisätä yhden ruokalajin kerrallaan, siten että riikit oppivat sitä ensin syömään ja sitten lisätään seuraava ruokalaji. Vanhemmat riikit syövät mitä vaan, kunhan ovat kaikkeen pikkuhiljaa tottuneet.

Kiitos vastauksisa. kun pelottaa että kuoleevat
Oikeesti kun ihan uusia tuttavuuksia. ovat jo maistelleet leipää, ja syövät jo enempi siemeniä. Lempipaikaksi on osoittautunut ulkotilassa oleva orsi n. 2 metrin korkeudessa. Ovat jo paljon rohkeamia, seurallisempiakin. Aivan ihania otuksia, joiden olemassaoloa appeni ei uskonut ennenkuin näki itse omilla pikku silmillään !!!

Oikeesti kun ihan uusia tuttavuuksia. ovat jo maistelleet leipää, ja syövät jo enempi siemeniä. Lempipaikaksi on osoittautunut ulkotilassa oleva orsi n. 2 metrin korkeudessa. Ovat jo paljon rohkeamia, seurallisempiakin. Aivan ihania otuksia, joiden olemassaoloa appeni ei uskonut ennenkuin näki itse omilla pikku silmillään !!!
Re: Riikinkukoista
Onneksi olkoon riikinkukoistasi, annemari.
Olen varannut itselleni myös riikkipariskunnan ensi kevääksi, en ehkä edes uskaltaisi ottaa niitä talven alle, voivat olla hiukan konstikkaita hoidettavia meikäläiselle.Sinullahan oli siellä uutuuttaan hohtavassa kanalassasi tilaa vaikka riikkiarmeijalle,hiukan vain kateellisena muistelen..?
Kerrothan sitten myöhemmin miten lapsukaisesi jakselevat , ja kuvia myös , kiitos.
Onneksi olkoon riikinkukoistasi, annemari.

Kerrothan sitten myöhemmin miten lapsukaisesi jakselevat , ja kuvia myös , kiitos.