Mitä kanani kertoo?
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Mitä kanani kertoo?
Öljysin tässä aamulla kanojen jalkoja kalkkijalkaa hoitaakseni kun ykköskana yritti kertoa jotain, enkä toistaiseksi ole hoksannut että mitä. Ajattelin sepustaa jutusta lyhyesti, jos vaikka osaisitte antaa jotain vinkkejä.
Yleensä kanat eivät tule kovin innokkaasti syliin jalkojen öljyämistä varten, vaan lähinnä odottavat vuoroaan porukassa, josta sitten nostan yhden hoidettavaksi. Kun jalat on öljytty, kanat eivät myöskään jää ihan viereen oleilemaan, vaan palaavat sinne porukkaan tai syömään ruoka-astiasta. Tämä ykköskana ja pari muuta yhden tipun huoltajaa katsovat kyllä läheltä ja tarkkaan kun öljyän tipun jalkoja, mutta muuten pysyvät vähän loitompana niin kuin muutkin.
Tänään ihan alusta asti se ykköskana katseli meikäläistä metrin päästä ja taisi sanoakin jotain, mutten kiinnittänyt sen tarkempaa huomiota sen juttuihin. Sitten se näytti hetken kaivelevan parin muun kanssa pehkusta syötävää, ja taas tuli katselemaan. Sain hoidot tehtyä ja avasin luukun ulos, jolloin kaikki muut paitsi tämä ykkönen lähtivät ulos. Ykkönen kaivoi yhdestä vähäpehkuisesta kulmasta pehkun auki lattiaan asti ja nokki pehkua/lattiaa/jotain ja kurlutteli ja katseli minuun päin, eikä näyttänyt lähtevän mihinkään. Puolisoni ohjasi kanan hetken päästä ulos. Kana lähti hitaasti ja katseli meitä ja kurlutteli vielä mennessään, sellaisia "epätavallisia" ja tärkeän kuuloisia kurlutuksia, joita yleensä kuulee vain sivusta kun kanat kurluttelevat toisilleen. Tuntuu ihan selvältä, että ykkösellä oli hommana kertoa joku juttu minulle koko porukalta. Ajattelin ensin että pehkussa on jotain vikaa, ja lisäsin olkia ja heittelin kauraa sekaan. Mietin myös, että olisivatko halunneet tuhkaa, kun on ollut pari päivää sateista ja kosteaa ulkona. Tai liittyisikö jotenkin kalkkijalkaan ja pehkuun? Harmittaa kun joutuu tällä tavalla arvailemaan, kun ei tajua mitä toinen sanoo.
Yleensä kanat eivät tule kovin innokkaasti syliin jalkojen öljyämistä varten, vaan lähinnä odottavat vuoroaan porukassa, josta sitten nostan yhden hoidettavaksi. Kun jalat on öljytty, kanat eivät myöskään jää ihan viereen oleilemaan, vaan palaavat sinne porukkaan tai syömään ruoka-astiasta. Tämä ykköskana ja pari muuta yhden tipun huoltajaa katsovat kyllä läheltä ja tarkkaan kun öljyän tipun jalkoja, mutta muuten pysyvät vähän loitompana niin kuin muutkin.
Tänään ihan alusta asti se ykköskana katseli meikäläistä metrin päästä ja taisi sanoakin jotain, mutten kiinnittänyt sen tarkempaa huomiota sen juttuihin. Sitten se näytti hetken kaivelevan parin muun kanssa pehkusta syötävää, ja taas tuli katselemaan. Sain hoidot tehtyä ja avasin luukun ulos, jolloin kaikki muut paitsi tämä ykkönen lähtivät ulos. Ykkönen kaivoi yhdestä vähäpehkuisesta kulmasta pehkun auki lattiaan asti ja nokki pehkua/lattiaa/jotain ja kurlutteli ja katseli minuun päin, eikä näyttänyt lähtevän mihinkään. Puolisoni ohjasi kanan hetken päästä ulos. Kana lähti hitaasti ja katseli meitä ja kurlutteli vielä mennessään, sellaisia "epätavallisia" ja tärkeän kuuloisia kurlutuksia, joita yleensä kuulee vain sivusta kun kanat kurluttelevat toisilleen. Tuntuu ihan selvältä, että ykkösellä oli hommana kertoa joku juttu minulle koko porukalta. Ajattelin ensin että pehkussa on jotain vikaa, ja lisäsin olkia ja heittelin kauraa sekaan. Mietin myös, että olisivatko halunneet tuhkaa, kun on ollut pari päivää sateista ja kosteaa ulkona. Tai liittyisikö jotenkin kalkkijalkaan ja pehkuun? Harmittaa kun joutuu tällä tavalla arvailemaan, kun ei tajua mitä toinen sanoo.
Re: Mitä kanani kertoo?
Ei sitten tullut mieleesi mennä katsomaan oliko siellä pehkuissa jotain epätavallista? Tai lattiassa? Tuli mieleeni jotenkin se kerta kun meillä kotona hevonen yritti kertoa, että aidan vieressä olevaan vanhaan perunakuopaan oli pudonnut hieho. Kuopat oli kyllä aidalla eristetty (vanha puuaita), mutta oli hieho loikannut yli ja perunakuopan katto oli pettänyt hiehon alla. Hieho kyllä löytyi monen tunnin etsinnän jälkeen ja oli muutamaa naarmua lukuun ottamatta ihan kunnossa. Hevonen tönäisi turvalla ja käveli aidan viereen ja katsoi kuopan suuntaan ja hörisi. Mutta ku ei tajuttu niin ei tajuttu. Ihmeteltiin vaan hevosen outoa käytöstä. Jälkeen päin kyllä tajuttiin, mutta olis säästytty monen tunnin turhalta etsinnältä.
Katselin kyllä sitä olkipehkua, enkä huomannut muuta kuin että se oli paikoitellen vähän turhan kostean oloista, pehkun/kanalan hajukin vaikutti nenään ihan asialliselta ("hajuttomalta"). Käänsin pehkua parista kohdasta, ja lattian tuntumassa oljet alkoivat olla hajonneita ja pehku jonkun verran ammoniakinhajuista. Pitäisikö pehkusta löytyä ötököitä tai muuta kanoja kiinnostavaa, kun en oikein löytänyt? Olen vähän miettinyt kanaverkolla eristetyn matokompostin tekoa kanalan nurkkaan, että olisi kanoille ötököitä syötäväksi talvellakin. Kauraa tulee kyllä pehkusta vastaan, kun kaivaa. Nyt on ollut niin lämminkin, ettei kylmänkään pitäisi vaivata, vaikkei pehku oikein vielä lämmitä. Hiirten ja sensellaisten pääsy pehkuun viemäriä pitkin on kanssa estetty putkeen laitetulla verkolla. Ehkä se oli se kosteus, tai sitten halusivat jotain herkkuja kaivettavaksi. Katsotaan mitä kanat parina seuraavana aamuna sanovat.... Tai jospa ne halusivatkin perunoita! Lupasin pari päivää sitten perunoita palkaksi, kun ovat nätisti jalkojen rasvauksessa, ja ihan nätisti ovat olleet. En kyllä tiedä, ulos olen kyllä tarjoillut perunoita, mutten kovin paljon kanalaan, kun olen ajatellut etteivät ne oikein tykkää syödä niitä siellä niin paljon kuin vasta ulkona. Täytyypä käydä kysäisemässä!
Musta tuntuu ,että se tahtoo uudestaan syliin tai että se on vaan seurallinen. Minulla ovat nuo vanhemmat kanat just tuommoisia.
Eilen kun oli lämmintä ulkona , mökin ovet auki ja turasin jotain pannuhuoneessa , kuulin eteisestä kummaa ääntä. Menin katsomaan ja kolme kanaa + kukkohan siellä oli tullut moikkaamaan ja matkalla jo yläkertaan. Kissat katseli silmät pyöreenä. Ja koira veteli hirsiä eteisen lattialla.
Eilen kun oli lämmintä ulkona , mökin ovet auki ja turasin jotain pannuhuoneessa , kuulin eteisestä kummaa ääntä. Menin katsomaan ja kolme kanaa + kukkohan siellä oli tullut moikkaamaan ja matkalla jo yläkertaan. Kissat katseli silmät pyöreenä. Ja koira veteli hirsiä eteisen lattialla.

Niin ja tuo kutsuva ääni. sitähän ne tekee toisilleen kun löytävät herkkupalan. Selvästi halusi kontaktia ja tai se on adoptoinut sinut eikä toisinpäin 
Eli suhtautuu kömpelöön lentokyvyttömään ihmiseen hyvin äidillisesti

Eli suhtautuu kömpelöön lentokyvyttömään ihmiseen hyvin äidillisesti

Kyllä se kana taisi lähinnä tuttavuutta tehdä, niin kuin ehdotitte
Eilen kanat tulivat jo porukalla morjestamaan minua ja tipuja, kun olin navetassa rakentelupuuhissa. Tuntuu aika pahuksen kivalta, kun kanat tulevat itse moikkaamaan
Sujui se tipuihin tutustuminenkin sillain rauhallisen varovaisesti ja hyvin, kun saivat kanat itse määrätä sen tahdin. Kaipa ne tulevat joku päivä taas uudestaan metsän puolelta pihalle tervehtimään.

Minullakin on muutama kana ja yksi kukko jotka haluaa omaa huomiota kun menen sisälle kanalaan
Niillä on ihan erilainen "kurlutus" ääni kun tulevat viereen ja haluavat syliin sekä kukko samalla tanssii minun ympärillä kuin kanoillekin ja tahtoo näin syliin istumaan haluten samalla juttelua paijausta
.
Sissi taitaa olla mammanpoika ja sen sisko Sohvi nokkii saappaita sekä housun lahkeita että ota syliin ja rapsuta.
Ulkona kun ovat niin aina ne pyörii jaloissa ja kulkevat mukana jos olen lähettyvillä. Muutamat vieraat on naureskelleet kun nämä tulevat lennossa kun niitä kutsuu ja tulisivat varmaan sisällekin jos ovet olisi auki.
Minustakin on mukava kun tulevat morjestamaan ja siitähän se luottamus tulee puolin ja toisin.
Ihan muutama kana on vaan arka eikä tule lähelle vaikka jään hetkeksi siihen istuskelemaan ja kumminkin olleet jo vuoden päivät sekä tottuneet minun liikkumisiin. Olisiko rodulla tässä jotain tekemistä.
On ne vaan niin ihaniiiii

Niillä on ihan erilainen "kurlutus" ääni kun tulevat viereen ja haluavat syliin sekä kukko samalla tanssii minun ympärillä kuin kanoillekin ja tahtoo näin syliin istumaan haluten samalla juttelua paijausta

Sissi taitaa olla mammanpoika ja sen sisko Sohvi nokkii saappaita sekä housun lahkeita että ota syliin ja rapsuta.
Ulkona kun ovat niin aina ne pyörii jaloissa ja kulkevat mukana jos olen lähettyvillä. Muutamat vieraat on naureskelleet kun nämä tulevat lennossa kun niitä kutsuu ja tulisivat varmaan sisällekin jos ovet olisi auki.
Minustakin on mukava kun tulevat morjestamaan ja siitähän se luottamus tulee puolin ja toisin.

Ihan muutama kana on vaan arka eikä tule lähelle vaikka jään hetkeksi siihen istuskelemaan ja kumminkin olleet jo vuoden päivät sekä tottuneet minun liikkumisiin. Olisiko rodulla tässä jotain tekemistä.
On ne vaan niin ihaniiiii

mummo ja kanaset