Orpingtonista

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
vetehinen

Re: Orpingtonista

Viesti Kirjoittaja vetehinen »

Kiitos vastauksista, Smari! Mä kyllä oikein odotan, että koska meillä haudotaan. Ne tiput on niin ihania... Mutta parasta malttaa nyt kun rouvat on vielä niin nuoria. Olikos toi mustan värin geeni dominoiva, eli jos on sininen (hiukan ruskeankirjava) isä ja musta äiti, niin tuleeko pelkästään mustia kakaroita?
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Tässä näitä värien periytymisiä mustista, sinisistä ja splasheistä:

musta x musta = 100% musta

musta X sininen = 50% musta, 50% sininen

musta X splash = 100% sininen

sininen X sininen = 25% musta, 25% splash, 50% sininen

sininen X splash = 50% sininen, 50% splash

splash X splash = 100 %splash

Meiltä lähteneillä näiltä väreiltä on ollut vähän värit ruosteessa, eli esim niitä kultaisia sulkia kaulalla yksivärisillä ja onpa jokunen hyvinkin kirjavan värinen on tullut. Niitä ei kuuluisi yksivärisillä olla, vaikka ne kauniita onkin ja niitten periytymisestä en vielä paljoa osaa sanoa kun en edes tiedä mikä geeni on kyseessä. Tuntuu kuitenkin olevan sukupuoleen sidottu (tai sitten ei).
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Ihanasta hoitavat tipuja. Mulla tämä orppi on se buff. Eikä tosiaan nouse korkealla. Lattialla olevaan olkikasaan se munii, ja nukkuu paalienpäällä. Ajattelin vaan että pitääkö oikein jo huolestua. Onko se lellitty pilalle, et oottaako että nostan orrelle? :smt003
vetehinen

Meilläkin musta rouva munii lattialle olkikasaan. Olen vaikka minkälaista pesää tarjonnut, eipä kelpaa. Nyt kaivoin pehkuun ison sangon siten, että on reilusti reunoja "seininä". Saapa nähdä, kelpaako rouvalle. Pelkään, että oppivat syömään munia, kun ne köllöttää lattialle.
dumblonde

Viesti Kirjoittaja dumblonde »

Tuleekos buff värisille vanhemmille vain buff värisiä jälkeläisiä? vai voiko tulla muutakin väriä?
smari

Joo, buffit tekee vain buffeja. Ja jos buffin laittaa mustan kanssa, tulee sekavärisiä. Esim ne kultakauluksiset mustat on juuri jäänne siitä että jossain vaiheessa on käytetty mustien kasvatukseen buffia, se näkyy monta sukupolvea. Muistaakseni jollain (Jampalla?) kuoriutuikin niitä väriristeytyksiä ja oli tosi kauniita vaikka ne ei ole mitään "oikeaa" väriä.
jaanahi

Viesti Kirjoittaja jaanahi »

Joku iso rotu on mulla ollu mietinnässä, ja kyllä se nyt alkaa näihin orppeihin kallistumaan aika pahasti :smt002
Joten innolla jään odottamaan ensi kevään poikueita teiltä arvoisat kasvattajat!
Mikä ettei se talvellakin onnistuisi, tilat on kutakuinkin valmiit, että ilmoitelkaa jos teillä on poikasia myynnissä.
Siitosmunatkin onnistuu hautoa täällä tarvittaessa :smt006
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Minunkin kukollani (sininen) on muuten muutama kultakärkinen niskasulka. Niitä oli minusta jossain vaiheessa enemmän, nyt ovat vähentyneet kun äijä on kasvanut. Eipä ne minua haittaa, nättejähän ne vaan on. Musta kana on ihan musta upealla vihreällä kiillolla, mutta splashilla on hassusti yksi ruskeampi pilkku selässä :smt017 Tai sitten siinä on vaan joku kestotahra!
smari

:smt005 kestotahra :smt005 Ei taida pesu auttaa. :smt002

Mulla on splashejä kasvamassa pikkuparvi, ovat lähes aikuisia. Niissä on lähes kaikissa myös vähän keltaista, vaikka yhdessäkään äitikanassa ei ole yhtään. Nuorissa on ne keltaiset semmoisina epämääräisinä pikkuläntteinä, hirveän hauskan näköisiä, periytynyt varmaan kukoilta joilla kultaa kauluksissa. Yhdellä on jopa niin hassusti, että on siis vaaleasininen pohjaväri, tummansinisiä pilkkuja ja toisen puolen pisin siipisulka päästään räikyvän keltainen. Tuo värinimitys, splash, tuntuu olevan aika hankala suomalaiseen suuhun, moni välttää selvästi sen sanomista. Suomeksi se on lähinnä roiske. Ja siltähän ne näyttääkin, kuin olisi joku roiskinut jotain ylimääräistä maalia päälle. Mitä olette mieltä pitäisikö lanseerata suomennos käyttöön ja alkaa kutsumaan noita roiskeiksi? Vai hankaloittaako tai sekavoittaako suomennetun nimen käyttö?
ivi

Viesti Kirjoittaja ivi »

Minulle kyllä sana splash kelpaa :smt023
Niin Smari, muuten, siitä minun sinisestä kokosta on kuitenkin kehittymässä aika iso kana :) Ainakin näin luulen. Eli näköjään molemmat ovat kanoja :)
Nyt hieman harmittaa että en ottannut sillon myös sen komean nuorempan sinisen kukon.
Minkävärisiä kukkoja sulla tällä hetkellä olisi tarjoilla?
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

ei kun se väri on suomeksi splässi :smt002 :smt005 Ihan selkeetä suomea, eikös?
smari

Ivi, etkös sä ne kanoina ostanutkin? Ja pikkukukosta ei silloin vielä oltu varmoja sukupuolesta, mutta kyllä siitä kukko tuli. Mä oon tänä vuonna myyny orppeja kyllä väärinkin. Alkuun luulin että ne on samanlaisia tunnistettavia kuin muutkin mihin oon tottunut, mutta on kyllä saanut huomata että oppimista on vielä paljon. Muutamaa itsellekin jättämääni pidin tosi kauan kuknana, tuntui ikuisuudelta se aika lopulliseen sukupuolen varmistukseen. Hassua kun joistain näki niin nopeasti ja toisista ei millään. Ja kun kyselin muilta, niin jokainen veikkasi eri tavoin, niin eipä siitäkään ollut apua. Toivottavasti pikkuhiljaa kuitenkin tässä oppii... Jos ei muuta, niin ainakin sen että pitää nuoria aika kauan kotona. No, edellisvuonna mä tunnistin noista sukupuolet vielä huonommin. :smt003

Meillä orpit on munineet hyvin pesiin. Kesäkin oli helppo, yhtään puskiin munittuja munia ei tullut, rouvat meni kiltisti sisälle ja kiipesi pesiinsä. Nyt odotellaan kovasti nuorten muninnan aloitusta, toivottavasti alkavat ennenkuin vanhemmilta munat kokonaan loppuu.
vetehinen

Meidän Milda taitaa muutenkin olla vähän erikoinen kanaksi. Sillä on hassu tapa tunkea itseään Heikki-kukon siiven/mahan alle. Ei siis mitenkään naisellisesti vaan tipumaisesti. Ikään kuin se haluaisi "isän siiven alle". Nyt se on onneksi muninut ainakin yhden kerran laittamaani pönttöön...
ivi

Viesti Kirjoittaja ivi »

smari kirjoitti:Ivi, etkös sä ne kanoina ostanutkin?
Se toinen (isompi) oli kukkojen tarhassa ja silloin kun olin valitsemassa kukon huomasimme että tämä on todennäköisesti onkin kana. Mutta koska emme ollut ihan 100% varmoja onko se kana vai kukko (kun sen helta ja harja oli kuitenkin hieman suurempi kuin sillä toisella) en ottanut norempan kukkon että ei tulisi kahta kukkoa. Nyt olen jo 99% varmaa :) että tämä isompi on myös kana niin kuin epäilimme. Joten kukko-virka on avoin :)
smari

Ivi, no noinhan se olikin. Mulla ei ole yhtään kukkoa myydä, mutta tiedän mistä saat ja vieläpä ehkä juuri sen kauniin sinisen jota pienenä katsoit meillä. :smt001 Laitan yksärillä tiedot.
Vastaa Viestiin