Aina vaan haudotaan

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Klara

Aina vaan haudotaan

Viesti Kirjoittaja Klara »

Meillä Hulda ei luovuta. Nyt se on siirtynyt tyhjän pesän hautomisesta noihin munintapesiin. Eilen nostin sen pois pesästä, johon se oli naahinu alleen 5 munaa. Laskin sen lattialle ja siihen sen jäi lättänänä potpottaan ja kurnuttaan. Hyvän tovin oli siinä, sitte ihan kuin "havahtui transsista" katteli hetken hämmästyneenä ympärilleen ja alkoi nokkia kauraa pehkuista.

Varmaan se on sielä pesässä taas kökkimässä, kun seuraavan kerran meen kattomaan. Voi jos mulla oliskin isompi kanala ja tilaa kunnolla erotella emot ja lapset niin mä varmaan luovuttaisin ja antaisin hautoa, kun toinen kerta niin kauhiasti haluaa. Vaan kun ei ole niin ei ole, joten keväällä vasta kun saa muita enempi pihalle.

Mun tätyy vähän järkyttää noitten maailmaa ja kaivaa ne alapesät pois sielä yläpesien alta. Ne uhkaa hautautua pehkuun kokonaan, joten otan ne pois, niin saavat käyttää nyt vaan yläpesiä, kun vihdoinkin hoksasivat että niihinkin voi munia...
Klara

Ja aina vaan haudottais :smt005 Tää alkaa jo olla ihan surkuhupaisaa kun akka vääntää kotkojen kans tehäänkö talvella tipuja vai ei :smt005

Hulda luovutti niin ujopiimä alotti.. Siis se näit mein vanhempia akkoja vähä nuorempi tapaus joka tuli yhtä aikaa tummasilmän ja Allun kanssa. Kauankohan se jaksaa väitellä mun kanssa :smt016
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Eikä mulla ykskään oo vielä meinannukkaan :smt005
Yks kyllä piti sellasta hupsua purpatesta melkeen kun tipulle juttelis, voi olla että sen hormoonit alkaa hyrrätä!
Villiina

Viesti Kirjoittaja Villiina »

Mulla, tai siis kanoillani, on kans tota haudonta hulluutta ollu ilmassa jo useita kuukausia! :smt009 Mua oikeesti ihan hirvittää yks harmaa vanhempi kana kuin huonoon kuntoon se on menny! Ushvalle eilen ihmettelinki, et voiko kana kuolla tohon hautomis hulluuteensa! Milli lopetti hautomisen joku viikko sitte ja nyt näyttäs et tää harmaakin on luovuttanu tai ainakin se on ollu paljo useemmin lattialla muitten mukana. Ruoka sille näyttää hyvin maistuvan, et eiköhän se siitä tokene.. Sillä vaan taitaa olla polosella sulkasatokin nyt käynnissä, kun aamulla kurkkasin sinne sen pesään niin pehmukkeina oli melkeen ainoostaan sen höyheniä ja sulkia! Pitäs ottaa siitä kuva, että ennan ja jälkeen, on se niin onnettoman näkönen.. Aamulla vielä kukkonuorikko anto sille vähä rajua lempee, niin että karvat vaan pölisi!! :smt003
Mar-jatta

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Minä olen odottanut kuin kuuta nousevaa, että joku meidän kanoista alkais hautomaan, mutta kun ei. Pitäis saada kukkopojalle oma alholauma, mielellään hyvin pian...
Tuossa oli jo vankkaa hautomista meneillään, ja siitosmunatkin melkein jo bussissa matkalla meille, mutta sitten hautominen loppui. :smt013 Siellä on nyt pesässä 8 munaa, joka päivä sinne munitaan vähintään yks lisää, mutta kukaan ei ole niin huolehtivainen, että jäisi niitä hautomaan.
Pitäiskö kokeilla vanhaa hyvää (?) konstia, että juotan ne wiinillä niin humalaan, etteivät pysty lähtemään pesästään minnekään... :smt030 :tongue3:
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Syötä niille Mar-Jatta Kyprokselta tuotuja rypäleitä! :smt003 Jospa ne muuttuu viiniksi siellä kanan "myllyssä" :smt002 Muistan nähneeni Suomessa kaupoissa kyproslaisia sultana-rypäleitä. Meillä haudotaan ja haudotaan: koko ajan on muutama pannukakkuna!
Mar-jatta

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Täytyy kokeilla! :smt003
Mitäs niitä muita ohjeistuksia oli? Antaa hampunsiemeniä, sama vaikutus kuin wiinillä. Ja se höyhenistä nypityn mahan suomiminen nokkosilla...?! Ei pysty. :smt019
Klara

Hulda luovutti, Ujopiimä luovutti niin nyt sielä pesäs makaa lättänänä.. tadaa.. HELGA.. :shock: Vastahan sen edellinen tipu, mein Celine Dion Wannabe marraskuun alussa kuoriutui.. ja nyt pitääs hautoa taas..

Mun on PAKKO saada isompi kanala ja PAKKO saada se paremmin jaoteltua osastoihin kuin tuo mökki.. Sitten kun sen saan niin hautokoon saamarit vaikka kilpaa.

Saa nähdä kuin tämän koitoksen kanssa käy - viimeks Helga vei erävoiton :smt002
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Klaran ilmajokiset vaikuttavat samanlaisilta himohautojilta kuin Mimmin alhot konsanaan :smt005

Meilläpä on muuten nyt kanssa ilmajokisia! Nooh...tosin ne ovat munia vasta, eivätkä ole itselle jäämässä, jos tipuiksi asti suoriutuvat. Meimi-brahma sai edelliset penskansa kolmikuisiksi ja ei kun taas pesään. Pakkohan sille oli munalasti tilata, kun en mä näköjään raski mitään kikkakolmosia käyttää. Eilen tuli kanamummolta paketti ja latasin elävälle hautomakoneelle 15 munaa. Melko litteenä siellä nyt lötköttää...
Maximoves

Viesti Kirjoittaja Maximoves »

Voikun munkin Alhot alkais pikku hiljaa näyttää hautomisen merkkejä....Eilen oli neljä munaa tullut, joten eiköhän tämä pikku hiljaa tästä rupea piristymään kun valon määrä lisääntyy. Tipukuumetta alkaa tulla jo kivasti, olis kiva saada omia tipuja ja tyttö odottaa tipuja kuin kuuta nousevaa. Kun sais noi hautomaan niin vois ostaa siitosmuniakin.

Onnistuin eilen tartuttamaan kanakuumeen yhdelle ihmiselle :smt003 olen ylpeä itsestäni!!!
kanamummo

Maximoves kirjoitti: Onnistuin eilen tartuttamaan kanakuumeen yhdelle ihmiselle :smt003 olen ylpeä itsestäni!!!
Eiks ookkin mehevä tunne!! :smt003
harrastaja

Re: Aina vaan haudotaan

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Onko teil kokemuksia siiitä et nyt pimeimpään aikaan kanan alla hautomisesta ...saamarin vanharouva istuu toista päivää lättynä pesäs ja nokkii ku hullu ku otan toisten munat pois pesästä? Se muutamanpäivän kökötti ja luovutti...M ut ollaanko samaamieltä kuin mä et kana täytyy huilia välillä...Alisa näet vierotti tiput 10 viikkosena muni jo erossa ollessaan siel tipujen kans 3 munaa ja sit oli pakko laskee toisten kans,. nyt on ollu kuukaudenpäivät siel seassa ja eiks mitä hän haluais taas ruveta hautomaan et eikss oilis parempi vartuu joulu ja uusvuosi ennenkuin taas alottaa tiputehtailun....Ja miten nää tehotytöt oletteko kokeilleet haudottaa niitten munia kun onhan siel ne vireät kukkopojat kaverina. voisko ajatella et niistä kuoriintuis tipuja ...eihän ne ite haudo mut jos maattarit aloittaa taas sen viimekesäsen sekavan tilanteen Et tipu joKa nurkassa kuka missäkin vaiheessa just laitetut, viikko ,2, 3 viikkoa ja sit tipuja eri-ikäsiä
Viimeksi muokannut harrastaja, 25 Marras 2009, 05:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kanamummo

Re: Aina vaan haudotaan

Anna vanhanrouvan hoitaa homma, satsi alle vaan :smt023
Vastaa Viestiin