kaksi kukkoa parvessa, tappelu?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
kanamari

kaksi kukkoa parvessa, tappelu?

Viesti Kirjoittaja kanamari »

Minulla aikomus oli jättää parveen kolme kukkoa. Teurastuspäivä pidettiin ja kolme kivointa kukkoa jäi. Ja nyt yksi otti ja kuoli. Illalla menin laittamaan kanoja nukkumaan, niin Kostaja-kukko makasi hengetönnä lattialla. Heltta ja harja aivan sinisenä. Viittaako jonkinsortin tukehtumiseen? Siis kukkoja jäi kaksi.

eräs kanankasvattaja kertoi, että jos kukkoja on kaksi, niin ne tappelee. Jos on kolme, ei tappele. Tietty tämä on yksilöllistä, mutta onko kokemuksia? Sääli jos pitää vielä teurastaa toinen näistä..
herttahelmeri

Re: kaksi kukkoa parvessa, tappelu?

Viesti Kirjoittaja herttahelmeri »

Eiköhän tämä liene mitä suurimmissa määrin yksilökysymys. Silkkikukkoja minulla oli kerran parvessaan kaksi. Kiekuivat, polkivat kanojaan ja nukkuivat vierekkäin orrella. Ei ollut mitään ongelmia. Nyt parvessani on yksi Orpington ja yksi legbar kukko(aikuisia) kasvamassa vielä pieni nuorikkokukko. Hyvin pyörii porukka. Välillä orppi herra muistuttaa asemastaan ihan vain eleillään tai pölläyttää toisen juosten karkuun. Syövät kuitenkin sulassa sovussa ja elo on rauhaisaa. Nähtäväksi jää miten talvi sujuu kun tila pienenee.
gallia

Viesti Kirjoittaja gallia »

Meillä on ollu noita kukkoja eri määriä vuosikausia, joskus ollu vaan 1, joskus 2, joskus enemmän. Tänä kesänä on kahteen paikkaan lähteny 2 kukkoa ja hyvin menee. Toinen noista kukkopareista oli aina yhdessä ja on uudessakin kodissa. Kanatkin onneks poikia kiinnostaa, vaikka ehdin jo pelätä muutakin... :smt003

Jos on alkuun 3 kukkoa ja porukan pomo kuolee, kaksi jäljelle jäänyttä voi selvitellä välejään, jollei niitten asema ole ollu aikasemmassa kokoonpanossa selvä. Jos arvojärjestyksen keskimmäinen kuolee, voi alempi yrittää haastaa pomoa, mut ei välttämättä. Riippuu siitä, miten selvä asetelma oli ennen. Jos alin kukko kuolee, mikään ei muutu...

Mun mielestä kukkojen lukumäärä (varsinkin, jos se on edes jossain suhteessa kanojen määrään) ei vaikuta niitten keskinäisiin suhteisiin. Paitsi, jos niitä on 1! Ja sittenkin se voi peilailla vaikka auton kylkeen ja tapella itsensä kanssa! :smt005
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Mulla on yleensä aina ollu kukkoja parvessa useampia eikä siitä ole syntynyt tappelua, paitsi maatiaskukoilla. Ja niilläkin on moni onnistunut saamaan sopuisia joukkoja usemman kukon kanssa. Siinä tuntuu olevan ihan hirveästi eroja että paljonko ne kukot polkee, eli tarkkana saa usean kukon kanssa olla että kanat ei ole liian kovilla. Joskus yksikin polkee liikaa ja joskus kolme kukkoa polkee vain sopivasti. Kanattomat poikamieskukkojoukot on meillä myös aina tulleet oikein hyvin toimeen keskenään.
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Mullakin on viisi aikuista kukkoa ja elo sujuu hienosti. Silkkikukot Sakari ja Seppo ovat AINA kaksistaan touhuamassa, eläkeläinen Ilmari viettää päivät mummokanojensa kanssa, Brahma Viljo pörrää pitkin poikin ja Jättikoch Viljo on se vellihousu joka ei paljoa pihamaalla vapaana kikkaile, vaan jää ulkotarhaan ja sisälle polkeen salaa kanoja, kun muut kukot heiluu muualla :smt003 Tappeluja ei ole :smt057
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

gallia kirjoitti:Paitsi, jos niitä on 1! Ja sittenkin se voi peilailla vaikka auton kylkeen ja tapella itsensä kanssa! :smt005
Mulla oli kerran peili tallin käytävällä. Suunnitelma oli laittaa se tallityttöjä varten seinälle, että saisivat kypärät päähän ilman avustajaa. No---yksi kukko ei tykännyt peilikuvastaan, vaan oli koko ajan taistelemassa sen kanssa. Peili piti sijoittaa muualle, ettei kukko hajoita sitä ja itseään.
annemari

Viesti Kirjoittaja annemari »

Mulla alkaa täällä taas jokakeväinen show noiden maatiaiskukkojen kanssa. Eilen näkyi yhdellä pikku rovo harjassa, muutama tippa verta oli tullut, muttei mitään vakavaa. Annoin kukon (2 isompaa kanojen kanssa) olla parvessa, niin tänään se oli pieksetty sitten kunnolla. Kanatkin koittivat verihaavoja nokkia. Toin kukon sisälle, pesin sen niskan ja pään ja teippasin wc-paperia sen harjaan, on se nyt näky. Ei yhtään tykännyt olla tuolla kylppärissä, niin vein sen tuonne kanalaan omaan häkkiinsä öljypatterin ja lämpölampun kanssa.'
nyt en kyllä tuota kukkoa lopeta, sille olisi ottajakin kesällä jo valmiina. Mitenkähän kun sen haavat tuosta paranee, voikohan sitä laittaa laumaan takaisin ? Jos antaisi haavojen rupeutua kunnolla, niin kokeilisko vielä ? Laumassa on nyt 1 vanha kukko ja 1 itsenäisyyspäivänä kuoriutunut. Kanoja on 15, kolmea sukupolvea. Jos asustaminen ei tule onnistumaan, kukko saa mennä riikinkukkojen seuraksi. Jos sekään ei onnistu, niin huonosti taitaa käydä.

Kumma juttu, kun silkkikukkoja minulla on 4 samassa karsinassa, ja siellä ei ole mitään sopuongelmia.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mulla on vaihteleva ja välillä hyvinkin järjetön määrä maatiaiskukkoja samassa parvessa. Esim. nyt just on siten, että alhoja on kahdessa viereisessä karsinassa, josta pääsevät halutessaan yläkautta (aika katon rajasta) vaihtamaan "joukkuetta". Vanhemmat kukot eivät ole kiinnostuneita puolen vaihdosta, vaan niitä on parvissa 2 ja 2. Sen sijaan osa nuorista kukoista kokeilevat onneaan joskus toisellakin puolella. Tänään jako näytti olevan sellainen, että toisessa parvessa oli 4 kukkoa ja 8 kanaa ja toisessa 7 kukkoa ja 8 kanaa. Eniten tarkkailen sitä, että kanat saavat olla suht rauhassa ja pysyvät ehjinä. Kukkojen väleistä olen huomannut, että silloin tällöin on joku haastanut jotakuta ja vertakin näkyy. Tarkistan kukon, mutta jos ei mitään vuotavia haavoja ole, olen jättänyt kukot parveensa: enhän mä voi heti tietää, mikä järjestys heillä nyt sitten on enkä halua vähässä kummassa sitä mennä muuttamaan. Vähän aikaa sitten tarkkailen, etteivät toiset noki tai nypi tms.

Noin kaikkinensa voisin sanoa, että kun kukot tottuvat siihen, että niitä on enenemmän eikä niiden keskinäisiin väleihin puututa ja tilaa & kanoja on riittävästi, ei ole ollut suurempia ongelmia.

(On mulla tarkoitus noita kukkoja vähentää, osa on menossa uuteen kotiin ja osa leivinuuniin.. :smt002 )
gallia

Viesti Kirjoittaja gallia »

Mulla on tuolla sekulikanalassa nyt 2 kukkoa ja alhoilla on 3.
Alhopojat on viimekesäisiä poikasia ja nuo sekulit on vanhempia kukkoja.

Viime syksynä, kun isäkukko poistui vahvuudesta, alhopojat ottivat yhteen aika näyttävästi! Niillä oli oikein ryhmätappeluja. Kaikki olivat toistensa kimpussa yhtaikaa. Laitoin valon pois ja meno rauhottui vaan jatkuakseen aamulla valon sytyttyä. :smt012 Siinä ei isoja vaurioita tullu kelleen ja nyt on sopu palannut.

Mun kokemuksen perusteella sen pieksetyn kukon voi laittaa takaisin, ainakin sit, jos se on ottanu opikseen ja väistää muita kukkoja. Mut jos se koko ajan haastaa muita ja ottaa turpaansa yhä uudelleen, ei tulevaisuus kovin valoisalta näytä.
Mä olen haavoihin sprayannu tervasuihketta tai tervasuihkelaastaria. Muut karttaa sitä hajua ihan kivasti niin, että siipeensä saanut ehtii suht rauhassa sopeutua.
kanamari

Viesti Kirjoittaja kanamari »

Nyt on kukkopari ollut laumansa kanssa n. puoli vuotta, kanalassa on rauha maassa, en ole nähnyt näiden kahden herran välillä ainuttakaan tappelua. Toinen on kasvanut huomattavasti isommaksi kuin toinen ja helttakin on puolet isompi.. Komeita on molemmat. Kanoja on heillä 9.
Moilanen

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

No minulla on tilanne vähän tuommoinen kuin Gallia kuvaili. Seitsemän kukkoa ja 14 kanaa. Kukkojen arvojärjestys on ehdottoman selvä; Moilanen..sitten ei ketään, Kakkonen ja kakkosen alapuolella Mortti ja Vertti, tasa-arvoisia keskenään, sitten Toivo, Taavi ja Tenho taas aivan tasavertaisia keskenään, nukkuvatkin porukassa.
Ainoastaan Moilanen vaatii korkeimman orren ja jos sinne joku eksyy iltasella, seuraa lyhylento-ohjelma, ei muuta. Muut kukot nukkuvat vierivieressä, mitä nyt jokin kana sattuu jäämään väliin. Kesällä vielä oli vaara talveksi jäädä yhdeksän kukkoa mutta kaksi löysi oman haaremin. Siis meillä edelleenkin sopuisaa, onko sitten kukko/kanasuhde oikea, sen voi jokainen määritellä itse. Meillä ollaan kanalassa pasifisteja, tai sitten seuraa patareissu.
Alholainen

Viesti Kirjoittaja Alholainen »

Tähän asti mennyt sopuisasti Tiinan kukon ja vanhemman kukon kanssa(alhoja), mutta yksi päivä herrat olivat ottaneet yhteen. Naamat turvoksissa ja heltat kärsineinä tappelupukarit mulkoilivat toisiaan. Ensin ajattelin, että laitan tarhan väliverkon kiinni, mutta ei sitten tarvinnutkaan. Vanhempi kukko muutti neljän jo varttuneemman rouvan kanssa toiselle puolen ja nuori kukko jäi nuorikoiden kanssa toiselle puolen. Käydessäni tänään kanalassa, nuori kukko hypähti vanhemman puolelle. Vanhus siirtyi suosiolla orrelle, eikä tappelusta merkkiäkään. Ihmettelin miksi moinen vierailu toisen reviirille, mutta sekin selvisi. Nuoren kukon kana oli siirtynyt väärälle puolelle ja se piti hakea sieltä pois.
Martta

Viesti Kirjoittaja Martta »

Mulla on maatiaisten seassa rokkikukko ja maatiaisnuorukainen. Nuorukaisella ei ole mitään jakoa ja pataan tulee jatkuvasti.
Toisessa porukassa on nyt kaksi aikuista silkkiä ja yksi nuori kukkopoika, ei ongelmia. Polkevat toistensa nokan edessä ja toinen vain katsoo tyhmänä vieressä. Kolmannessa häkissä onkin sitten yksi käppänäkukko ja kaksi milleä. Hyvin rauhaisaa on elo sielläkin.
Vastaa Viestiin