Auttakee.....riikeistä ja fasuista

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
milkkis]

Auttakee.....riikeistä ja fasuista

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Elikkästen siis, meille muutti tosiaan nyt vkl kolme riikkikukkoa ja yksi kana sekä kaksi sinikorvafasaania.
Nyt mietityttää toi niitten ruokinta. Edellisessä paikassa ovat saaneet kauraa, auringonkukansiemeniä, koiran makkaraa ja kaikkea vihreetä. Kuulostaa mun korvaani kovin vaatimattomalta toi ruokavalio??
Mitäs mä voisin lisäillä niitten ruokintaan? Kanojen perusrehua? Varmaan tarvivat myös kalkkia vaikka sitä eivät ilmeisesti ole saaneet edellisessä paikassa :smt017
Nyt kun toi talvikin on tulossa kovaa vauhtia niin haluis varmistaa että saa pidettyä ne hyvällä ravinnolla
Mimmi

Re: Auttakee.....riikeistä ja fasuista

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Riikinkukoille voi ainakin antaa Pikku-Punahelttaa tai vastaavaa rehua, kauraa, ohraa, kuorittuja auringonkukan siemeniä ja niitä jänniä talipellettejä, mitkä on pikkulinnuille tarkoitettuja, siis nyt kylmien kelien alettua.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

...ja lihaa ja kalkkunakolmosta. Meillä tykkäävät myös tosi paljon hedelmistä ja vihanneksista, paljon enemmän kuin kanat.
Mimmi

.. ja maksalaatikkoa! :smt003
milkkis]

Kiitos vastauksista
Miks muuten tarvii olla kuorittuja noitten auringonkukansiementen??
Mimmi

Että niistä on mitään hyötyä?? Muuten niiden tuottama energia taitaa mennä kuorien sulatteluun. Vaan ei niitä itse tarvi kuoria, ainakin Agri-Marketeista saapi.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Mun mielestä tuossa alkuperäisessäkin vaihtoehdossa on todennäköisesti kaikki ravintoaineet mitä riikit tarvii. Tietysti riippuen mitä se koiranmakkara ja vihreä on. Paitsi varmaan kalkkilisä on hyvästä, mutta sitäkin voi noissa olla jo tarpeeksikin jos esim vihreä on kalsiumrikasta.
Ulla

Viesti Kirjoittaja Ulla »

Kaikkien edellä mainittujen lisäksi myös: kaikenlaisia siemeniä esim. kyyhkyn, undulaatin, kanarialinnun, peipon. Maissia, hernettä, erilaisia hirssinsiemeniä, kurpitsansiemeniä, hampunsiemeniä, vihreitä mungpapuja. Kuivalihaa jos ei anna tuoretta. Omenoita, porkkanaa, aiv:tä jos on saatavilla. Kuivaheinä mutua, eli paalista varissutta lyhyttä silppua, kuivattuja kaikenlaisia kerppuja, kuivattuja pihlajanmarjoja. Kuivattuja öttiäisiä, esim. gammarus, jauhomato, murkun munia. Sillon tällöin hedelmä-öttiäis voimaruokaa.
milkkis]

Kiitoksia kovasti vastauksista
Iski vaan epävarmuus tosta ruokinta jutusta ku sain niin ympäripyöreitä vastauksia sieltä hakupaikasta. Meillä saavat siis ulkoilla läpi vuoden jos tykkäävät niin senkin takia iski huoli että saavat sit tarpeeks energiaa ym ym.
Vastaa Viestiin