Kanat sisälle!
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
Moilanen
Re: Kanat sisälle!
Rautalanka työnnetään siitä kaalin tyvestä sisään ja meillä on sellainen puunappula langan päässä, etteivät nokkiaan suoraan rautalangan päähän lyö. Sitten vain sopivaan paikkaan roikkumaan ja korkeus sellainen, että kana joutuu hieman kurottamaan, siis suorittaa kaulalihasten venytysliikettä.
-
kite
Kasvatatteko itse kanojen talvivarastot vai annatteko ihan "tuontitavaraa" kaupasta suoraan?
Mites ne lisäaineet (säilöntäaineet..) maistuvat munissa? Tai mitä aiheuttavat terveydelle?
Taidan minäkin nakata sen kaalinpään varoiksi lattialle, etteivät "hirtä" itseään mihinkään naruihin tai rautalankoihin :O
Mites ne lisäaineet (säilöntäaineet..) maistuvat munissa? Tai mitä aiheuttavat terveydelle?
Taidan minäkin nakata sen kaalinpään varoiksi lattialle, etteivät "hirtä" itseään mihinkään naruihin tai rautalankoihin :O
-
kanatar
Miten ihmeessä te olette saaneet ne kanaset sisälle? Meillä eivät halua muuttaa, eiköhän rouvia sisustus innosta, vai mikä on. On yritetty houkutella, ajaa ja suoraa toimintaa orrelta, jolloin isäntä sai kunnon vauhdit ulos kesämökistä. Eikä ajajana ollut kukko vaan pienin kana.
Boris kukko ei osaa lentää kunnolla, joten se ei osannut lentää takaisin tarhaan kun ovi oli kiinni. Boris oli tepastanut nöyränä poikana talvikanalaan ja vietää siellä nyt laatuaikaa yksin. Huomenna otan haavin aseeksi ja yritän saada ne sillä. Kai ne lopulta luovuttaa ja suostuu, jos tulee riittävän kylmä? Alkaa jo huoli olemaan, täällä oli ollut viime yönä pakkasen puolella. Kesämökki on sen verran pieni ja korkealla, että tuskin on mennyt siellä pakkaselle, mutta kohta varmasti alkaa olemaan.
-
maunu_muori
Elekää vielä pakottako tirppoja sisälle.. kyllä ne muutaman aamuyön pakkastunnin kestää.. vaikka olis pakkasta esmes 5 astetta...mie en aio pakottaa.. vapaasti menevät, kun ovi on auki, JOS haluuvat, eli eivät!
. Mun hullut kääpiöt on tosi vaikeita väkisin kiinniotettavii.. siis siinä tarvii useemman immeisen, jos niitä pitää pakottaa... ja monta haavii..ja kettumaista oveluutta
-
siimis
No minä kävin hämärissä nostelemassa, kun kaikki olivat jo orsillaan. Otsalampun valossa tihrustin ja siitä ei kuulkaa ole paljon iloa, kun patterit on niin finito. Mutta ehkä se hämäräinen valo onkin kanojen metsästyksessä hyvä, eivät suotta pelästy.
-
Xaus
Mä en uskalla yötä pitää noita ulkona, viime yönäkin kettu huusi portilla.
Ne kyllä illalla muutenkin vaeltavat kanalan suuntaan, joten ei tarvii kuin avata luukku, niin menevät jonossa sisälle. Pupujen vuoksi luukku ei ole auki koko ajan.
-
Suppis
siis mie ku aattelin että pidän noita kotkotteja niin kauan tuossa vanhassatuvassa ja tarhassa kun tuvan sisällä menee liian koleeksi.. vielä siellä on kymmenisen mittarissa ja ei tuule.
pikkaset kuus viikkoset menee yöksi emon kanssa munintakoppiin nukkumaan ja muut orrelle joka ilta itse.
Tällä hetkellä kuuden aikaan sisälle ja aamulla tulevat 7-7.30 ulos ja ovat siellä koko päivän vaikka mahkut olisi mennä sisäänkin munimassa käyvät vaan sisällä.
jos niitä paleltas tai ois epämukavaa ni eikat ne pihalla ois omasta tahdostaan??
ne pikku tipitkin ovat useita kertoja ulkona emon kanssa ..
tosin veden vien lämmänä ja munkkirasvaa olen murtanut aina ruokaan mukaan että saavat enämpi energiaa.
mielestäni noi on nyt tosi hienossa höyhenpuvussa että
pikkaset kuus viikkoset menee yöksi emon kanssa munintakoppiin nukkumaan ja muut orrelle joka ilta itse.
Tällä hetkellä kuuden aikaan sisälle ja aamulla tulevat 7-7.30 ulos ja ovat siellä koko päivän vaikka mahkut olisi mennä sisäänkin munimassa käyvät vaan sisällä.
jos niitä paleltas tai ois epämukavaa ni eikat ne pihalla ois omasta tahdostaan??
ne pikku tipitkin ovat useita kertoja ulkona emon kanssa ..
tosin veden vien lämmänä ja munkkirasvaa olen murtanut aina ruokaan mukaan että saavat enämpi energiaa.
mielestäni noi on nyt tosi hienossa höyhenpuvussa että
-
reetta
uutukaisena kananomistajana olen ihmetellyt kanojen ulkoiluintoa myös, vaikka nyt on ollu jo kahtena yönä pakkasella täällä lohjan seutuvillakin. yön kanat ovat sisätilassa, mutta heti kaheksalta kun menen laittamaan valot ollaan jonossa luukulla, että ulos! siellä ne kuuraisessa maassa vipeltävät, käyvät välillä lämmittelemässä varpaitaan sisällä ja sitten taas menoks. ihan mahotonta porukkaa. ne on niin hienoja, kun itse tietävät mitä tahtovat
!
aion kyllä luottaa niitten omaan päätäntävaltaan. kai ne lumen sataessa sitten viimestään muuttavat kokopäiväisesti sisälle. meiän koirakin on tuuhea kaveri kun se nukkuu kaiket päivät kuistilla, jotta kaipa nuo kanasetkin kasvattavat hyöheniä siihen malliin että tarkenevat.
aion kyllä luottaa niitten omaan päätäntävaltaan. kai ne lumen sataessa sitten viimestään muuttavat kokopäiväisesti sisälle. meiän koirakin on tuuhea kaveri kun se nukkuu kaiket päivät kuistilla, jotta kaipa nuo kanasetkin kasvattavat hyöheniä siihen malliin että tarkenevat.
-
outi s
^ noin mäkin sen asian oon räknäilly,väkisin niitä sisälläkään voi pitää
meillä paistaa lisäx melki koko päivän arska tohon niiden ulkotarhaan ja taas paistaa...
-
pipsa
Meillä tytöt menevät itse orelle iltasella (brahmakin tänään).
Olenkin ihmetellyt että mistä ne tietää,kun ovat kasvaneet tipusista meillä....eikä ole isompia mallia näyttämässä.
Aika hyvin tuo sisäänraennettu ohjelmointi on onnistunut
Ja sitten aamusta kun avaan ovet kaakatetaan ja vilistetään mun ohi hurjaa vauhtia ulos...
Paitsi jos satun menemään liian aikaisin aamusta, sitten huudellaan orrelta unisina.
loisto tyyppejä
Olenkin ihmetellyt että mistä ne tietää,kun ovat kasvaneet tipusista meillä....eikä ole isompia mallia näyttämässä.
Aika hyvin tuo sisäänraennettu ohjelmointi on onnistunut
Ja sitten aamusta kun avaan ovet kaakatetaan ja vilistetään mun ohi hurjaa vauhtia ulos...
Paitsi jos satun menemään liian aikaisin aamusta, sitten huudellaan orrelta unisina.
loisto tyyppejä
-
Suwitsu
Oli ihan pakko kokeilla tuota kaali roikkuu narusta-juttua. Ja on muuten hyvä keksintö! Kyllä kanat tykkää, laitoin sen sellaseen korkeuteen että vähän täytyy kurkotella. Kokeilin tuota noille silkeille jotka siis ovat sisällä, täytyy laittaa noille muillekin ainakin talveksi. Nyt saa kaaliakin kaupasta melkein ilmaiseksi..
-
tupis
Meillä on nyt kolmatta päivää kanaset sisällä, mutta meillä on se harmittava tilanne, että ulkotarha on toisessa paikassa kuin talli, joten kun ne kerran tuo sisälle, ni ei viitsi kantaa ees taas niitä
Mutta kun tuohon tallin yhteyteen ei mitenkään oo mahdollista saada ulkotarhaa tehdyksi, on niin kylätien vieressä
Mutta oikein tyytyväisiä olivat uuteen kotiinsa, jossa on tilaa temmeltää ja ikkunalautoja, joissa istuskella
Ja tietysti orsia sun muuta rekvisiittaa
Ja ison kaalinpäänkin vein sinne nokittavaksi, maahan kyllä laitoin, mutta parissa päivässä on melkein puolet jo nokittu
Joten kyllä tykkäävät siitä!
-
kukkamaa
Mulla oli viime talvena puolikas kaali roikkumassa eikä sitä syöty. Joku oli tainnut käydä maistamassa, muttei ollut kelvannu. Ei kai tuo suuri investointi olis jos ostais kokeeksi vielä uuden täksi talveksi...
Mä olen kuivattanut lehtiä mitkä nyt pihalta on haravoitu (siinä siis ruohot yms roippeet mukana) ja vien niitä niille pehkuiksi ja peuhattavaksi pitkin talvea. Voi mikä riemu siitä tuleekin kun saavat lehtiä sinne!
Mä olen kuivattanut lehtiä mitkä nyt pihalta on haravoitu (siinä siis ruohot yms roippeet mukana) ja vien niitä niille pehkuiksi ja peuhattavaksi pitkin talvea. Voi mikä riemu siitä tuleekin kun saavat lehtiä sinne!
-
ann75
Nyt muutti meillä isot tytöt ja poika sisälle.
Edelliset tiput (synt 31.8 ) sai vanhasta kaksikerroksesta viirulasta kerrostalon mammansa kanssa, toivottavasti ne nyt osaa mennä yläkertaan syömään ja juomaan. Alas ne osas ainakin mennä sujuvasti
Ja testattiin toisella käppänätytällä vielä ulkona, että siitä mahtuu, meni puol sekuntia, niin se oli jo yläkerrassa, joten eiköhän nuo pärjäile. Näillä oli koko (pieni) talvikanala temmellyskenttänä, joten aika ikävä muutos heille. Toivottavasti emo kohta vieroittaa, niin pääsevät uuteen kotiin.
Uudet tiput (synt. torstaina) on yksiössään emonsa kanssa eli heille vaan hälinää uudistuksessa.
Loput: Brahmatytön kanan-itsetunto on noussut huimasti viime päivinä, uskalsi jo kesämökilläkin mennä sisälle (lattialle tosin kun muut oli orrella) mutta nyt meni muita tyttöinä orrelle tehotytön vierelle. Aika huimapää
No tehotytöt ja Matti-kukko-käppänä nyt tulee toimeen ja rokkityttökin pitää puolensa, joten jos vaan käppänä tytöt säilyy ehjin nahoin, niin sithän meillä on toistaiseksi kaikki ojennuksessa. Huh, vähän rupes jo epäilyttämään tää harrastus, tai siis sen laajeneminen. Meillä oli kuitenkin jo kuudessa pakkanen yöllä ja vedet aika umpijäässä aamulla. Ja äkkiähän ne muuttaa takas kesämökille tarhaan, jos tulee lämmintä jaksoa.. Matkaahan on huimat ainaki viis metriä
Kylläpä helpotti mieli, jos vaan sopu säilyy. Haravoin jo vähän lehtiä, mut ei niitä oikein vielä ole tullut alas haravoitavaksi asti. Täytyy iskeä kaalinpäätä seinään huomenna ja haravoida lisää vaikka vaan ruohikkoa, niin riittää tekemistä eikä tehotytö pääse toteuttamaan huonompia puoliaan..
Edelliset tiput (synt 31.8 ) sai vanhasta kaksikerroksesta viirulasta kerrostalon mammansa kanssa, toivottavasti ne nyt osaa mennä yläkertaan syömään ja juomaan. Alas ne osas ainakin mennä sujuvasti
Uudet tiput (synt. torstaina) on yksiössään emonsa kanssa eli heille vaan hälinää uudistuksessa.
Loput: Brahmatytön kanan-itsetunto on noussut huimasti viime päivinä, uskalsi jo kesämökilläkin mennä sisälle (lattialle tosin kun muut oli orrella) mutta nyt meni muita tyttöinä orrelle tehotytön vierelle. Aika huimapää
No tehotytöt ja Matti-kukko-käppänä nyt tulee toimeen ja rokkityttökin pitää puolensa, joten jos vaan käppänä tytöt säilyy ehjin nahoin, niin sithän meillä on toistaiseksi kaikki ojennuksessa. Huh, vähän rupes jo epäilyttämään tää harrastus, tai siis sen laajeneminen. Meillä oli kuitenkin jo kuudessa pakkanen yöllä ja vedet aika umpijäässä aamulla. Ja äkkiähän ne muuttaa takas kesämökille tarhaan, jos tulee lämmintä jaksoa.. Matkaahan on huimat ainaki viis metriä
Kylläpä helpotti mieli, jos vaan sopu säilyy. Haravoin jo vähän lehtiä, mut ei niitä oikein vielä ole tullut alas haravoitavaksi asti. Täytyy iskeä kaalinpäätä seinään huomenna ja haravoida lisää vaikka vaan ruohikkoa, niin riittää tekemistä eikä tehotytö pääse toteuttamaan huonompia puoliaan..
-
maunu_muori
No niin .. nyt sitten tulee ensilumi ihan eteläänkin... onneks on ennusteteen ettei vielä oo pysyvä. Pikkaisen on vielä pihahommat vaiheessa.
meitin perhe siinä keskustelee hellästi noissta töitten priorisoinneista
onneks ei sentään