annemarin haudonnat koneella ja luomuna

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
hernande9

Re: annemarin koneen testiajot

Viesti Kirjoittaja hernande9 »

Kiitos, kiitos, mutta sitten aloin epäillä yhtä ilmajokista munaa ja tarkistin uudelleen ja taitaa olla niin, että siinä on "verirengas" lähes vaakasuorassa pituusakselin ympäri ja sitten otin toisen ilmajokisen munan vertialukohteeksi ja sitten se pirun terve muna putos sormista laittialla. Nyt sitten on enää 13 ilmajokista tervettä + 1 kuollut alkio ? ja 5 Hy-Lineä eli kato oli nopeasti suuri näillä mun sormilla (nippu ky...ä !!!!!). :smt009, mrrrrrrrrrr
annemari

Viesti Kirjoittaja annemari »

Voi että tulee munia hitaasti... vasta neljä silkin munaa koossa.

Sellaista kysyisin, että kun tuohon koneeseen menee parikymmentä munaa, niin eikai sen täynnä tartte olla ?? eli voin laittaa sinne esim 8 munaa vaan. Mites sitten, pitäiskö niiden paikkoja koneessa välillä vaihtaa ?? Tuo masiinahan on tuommoinen kantikas, niinku A3 paperiarkki vaakatasossa. Kun en haluais sellaisia munia sinne laittaa, mistä en ole varma että on puhdasrotuisia tulossa. Niinku täytteeksi. :smt003
hernande9

Ei varmaan tartte olla täynnä ja mulla nyt 8 vrk. aloituksesta mennyt ja kyllä yhtä lukuunottamatta kaikki hengissä ja en ole muuttanut paikkoja ja nyt on ollut 2 viimeistä vuorokautta 37,8 pakkasta ja 53 % sadetta. :smt005
annemari

No nyt kone on tyhjäkäynnillä, testasin munankääntötoimintoa, ja nauru kyllä pääsi ! ihanat laulut mulle luritteli soittaa !!!! :smt007 Onpahan kiva herätä yöllä pimpelipom musiikiin !!
annemari

Testasin koneen lämpöjä kuumemittarilla, koneen lukema oli 37.6 - 37.7 astetta, kuumemittari näytti 38.06 astetta. ei kamala virhe, saattaahan se kannen avauskin tilapäisesti nostattaa lämpöä kun kone yrittää tasapainottaa lämmönhukan nopeasti. Nyt viisi silkinmunaa kellarissa, lauantaina laitan munat koneeseen. =)
annemari

Virhemarginaalin syy selvisi: Hautomakoneen lämpöjä ei kannata tsekata digitaalisella kuumemittarilla :smt003 :smt005 :smt005

Elohopeamittari näytti just rikulleen samaa lämpöä kuin koneen näyttö. Piirsi muniin ruksit ja hyvin näkyy kääntyilevän ympäriinsä. silkkiriepu on alkanut nyt painostuksen alla munimaan ihan oikeasti päivittäin, ja Käppänäakka on vuoroastaan hautomakuumeessa. Laitoin 2 silkinmunaa käpiksen alle, saa nähdä tuleeko mitään. eli koneessa 6 kanan alla 2. Toivottavasti tulee edes muutama tipunen.

Jos mieheni muistaa tänään ostaa taskulamppuun paristot, niin illalla harjoittelen läpivalaistus
hommeleita !
hernande9

Digi käy myös kun ottaa huomioon mistä puhaltaa ilmaa ja onko munia paljonkin sisällä, mulla nyt viimeistä viikkoa (h-hetki 28.09) 13 ilmajokista munaa ja 5 Hy-Lineä ja yksi ilmajokinen sissi on nyt hautonut 6:tta munaa toista viikkoa kanalassa (munista ei tule mitään kun olivat jääkapissa monta päivää).

Pari päivää ennen h-hetkeä sitten otan ne 6 munaa pois Blondin alta ja kippaan sinne 8-10 hautomakoneesta ja sitten kun alkavat kuoriutuun kanan alla niin sitten loput ilmajokiset munat kanan alle niin ei tartte mun niistä huolehtia, kana hoitelee kanalassa omalla osastollaan sitten tipunsa, KIITOS NEUVOISTA KANAMUMMOLLE !
Ja Hy-Linet laitan "keinoemoon", jonka hankin Hautomakoneesta eli samasta paikasta kuin ton R com 20:n.

Tipujen isä on sitten Tolohvi Romppainen ja äitejä noi 4 ilmajokista (Kanamummon kantaa). Saas nähä mitä tulee !!
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

hernande9: Oletko läpivalaissut ne kanan alla olevat munat, kyllä jääkaapissa säilytetyistäkin munista tipuja voi saada. Ne vaan kestää kehittyä pari päivää kauemmin.Mä ainakin olen saanut.
hernande9

En ole niitä valaissut, mutta 3 niistä oli ainakin 3-4 päivää jääkaapissa ja 3 vain 3-4 tuntia. Viimemainitut varmaankin sisältävät kehittyneet alkiot, mutta ei meidän Sitkeä Sissikään jaksais hoitaa, eikä hoitais eri aikoina kuoriutuneita yhtä aikaa (7-8 päivää olisi väliä).
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Mä oon hautonut ihan onnistuneesti viime talvena kaksikin viikkoa jääkaapissa olleita munia. Ja nyt keväällä silkki-maatiais risteytys kana hoiti 19 tipua jotka oli kolmea eri ikä ryhmää, se on kanasta kiinni huoliiko se lisätipuja vai ei ja kuinka monta se pystyy hoitaan.
hernande9

Näinhän se varmaan on, mutta katellaan kun tuo Sitkeä Sissi (Blondi=hautova kana) ei ole edes 6 kuukauden ikäinen.
anssiu

Viesti Kirjoittaja anssiu »

Itse olen saanut tuolla koneella parhaimmat tulokset arvoille : Lämpötila 37.5 Kosteus 55 % Munat koneessa ilman kääntöä 1 vrk:n ajan. Kosteus kuoriutumisen aikana 80 %
annemari

Onkos sulla anssiu ollut kone kuinka täynnä ?? kun mulla ei ole kuin 6 munaa koneen keskellä.
Macce

Viesti Kirjoittaja Macce »

Eka haudonta kyseisellä koneella oli hyvä :smt002 Laitoin koneeseen ensin 9 munaa. Lämpötila 37,5 ja kosteus 55%. Osa munista oli suoraan jääkaapista ja olleet siellä jo useamman päivän. Seuraavana päivänä lisäsin kolme juuri munittua lisää. Kone huolehti kääntämisen, tosin yöksi otin käännön pois, kun se tosiaan ilmoittaa, milloin kääntää :smt003 Ajattelin, että ei noista munista mitään tule, kun kukko oli silloin niin nuori eli vajaa 4kk... Mutta toisin kävi, kaikki alkoivat kehittyä, kaksi kuoli noin viikon hautomisen jälkeen ja muut kuoriutuivat sitten ihan normaalisti 20.-21. hautomispäivän jälkeen. Kosteuden nostin, kun ensimmäiseen munaan tuli reikä. Nyt nämä tipuset ovat sitten jo kohta kuusi viikkoisia ja suurin osa niistä on kanoja. Rotuna tyrnäväläiset. Eilen sitten kuoriutui 6 kääpiökochia, laitoin koneeseen kuusi munaa ja koneen säädöt samalla tavalla, kun eka haudonnassakin ja kaikki kuoriutuivat. Kun muistelee tuota vanhalla koneella hautomista, ei haluta entiseen palata. Tämä kanaharrastus on kyllä kätevä, kun se vie koko käden. Meilläkin piti vajaaseen kymmeneen kanaan jäädä, mutta taas on koneessa 17 munaa hautumassa, no ne eivät onneksi itselle jää, vaan haudotan kaverille.
annemari

Taidan minäkin nostaa tuon kosteuden sitten 55 % nykyisestä 52%:sta. Meillä ei onneksi tuo pilipali kääntöbiisi kuulu tonne yläkertaan, niin saavat liikettä yölläkin.

Huomenna taskulampun ostoon edellinen oli ruostunut sisältä käyttökelvottomaksi, enkä valaisua ole vieläkään päässyt kokeilemaan .
Vastaa Viestiin