Ledivalot
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
smari
Re: Ledivalot
Meillä olis helppo käyttää yövalona käytävävaloa, vaihtaisi siihen vaan vähemmän tehokkaan polttimon. Mä en silti haluu, meillä on linnut yön pimeessä.
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Meillä ovat kanssa yöt pimeässä. Tosin ihan pikkutipuille olen pitänyt semmoista himmeää, sinistä, suoraan pistorasiaan tökättävää yövaloa. Sen joutuu roikan nokkaan kyllä meidän kanalassa laittamaan, kun pistorasioita ei löydy karsinoista. Sitäkään en käytä valoisina kesäöinä, mutta esim. näin syyspimeillä tuntuu jäävän päivä muuten kovin lyhyeksi.
-
tiina
Niin juu, mulla se ledi-yövalo sammuu siis sitten apaut tunnin kuluttua siitä, kun päävalo on sammunut. Se ledi on vaan sen vuoksi, että kanat näkevät mennä orrelle, jos päälamppu ehtii sammua, ennenkuin kaikki ovat orrella. Lampsuilla ledivalo on koko yön päällä. Se meidän pihatto olis muuten ihan säkkipimeä, jos siellä ei olis mitään valon hohkaa. Se sininen jouluvalo tekee siitä semmoisen mukavan hämärän hyssyn.
-
mirri
Mullakin on eslit olleet kokoajan kanalassa, eikä mielestäni mitenkään oo häirinneet. Kanat munii ja voi ihan ok. Samoissa tiloisa on ollut fassujakin, eikä nekään ole mitenkään olleet levottomanpia.
Mulla aamulla syttyy pieni, kirkas jouluvalo tuntia ennen oikeita valoja. ja illalla päin vastoin. Kanala on oikein mukavan kodikkaan näköinen, kun siellä himmeä valo näkyy iltamyöhään
Tipuilla mulla on ollut siellä punaiset lämpölamput tarvittaessa palamassa.
Eikös kana tarvitse sen pimeänkin ajan osan vuorokautta, että osaa nukkua. Kun kesällä olin huomaavinani että osa porukkaa kupsehti pihalla läpi yönkin , valoisinpaan aikaan.(No olinhan siellä minäkin )
Mulla aamulla syttyy pieni, kirkas jouluvalo tuntia ennen oikeita valoja. ja illalla päin vastoin. Kanala on oikein mukavan kodikkaan näköinen, kun siellä himmeä valo näkyy iltamyöhään
Tipuilla mulla on ollut siellä punaiset lämpölamput tarvittaessa palamassa.
Eikös kana tarvitse sen pimeänkin ajan osan vuorokautta, että osaa nukkua. Kun kesällä olin huomaavinani että osa porukkaa kupsehti pihalla läpi yönkin , valoisinpaan aikaan.(No olinhan siellä minäkin )
-
Jos sun kanat on
-
maunu_muori
Ei sillä yövalolla kanalassa oo mitään muuta merkitystä, kun jos sää haluut mennä sinne itte kolisteleen sillon kun pimeetä, niin et törmää mihinkään, kanat ei sitä tarvii yöllä.
, mut sitä varten voi ihan hyvin käytää vaikka otsalamppua. Opettaahan jotkut mukelonsakin sellaisiksi ettei ne uskalla nukkua pimeessä 
-
Mar-jatta
Meillä ei tule vielä uuteen kanalaan lainkaan sähköjä. Tässä sähkäriä odotellaan...
Tulikin sitten näitä lueskellessa mieleen, että antaisin itsekin kanojen olla luonnollisessa valaistuksessa tuonne marraskuulle asti. Mutta sitten jos on paljon töissä, niin eihän siinä ehdi nähdä kanoistaan vilaustakaan?! Paitsi silloin kun kököttävät orsillaan. Tuntuu jotenkin hullulta. Pikkuvalon kanssa vaihtaa vedet ja laittaa ruokaa, ja jättää kanaset heräilemään keskenään.
Yövaloa mullakaan ei ole kanalassa ollut. Tiinan juttu kuulostaa vaan kyllä aika järkevältä, että isojen valojen sammuttua olis vielä hetken joku pikkutuikku päällä, että ehtivät varmasti orsille. Mutta en minä kyllä viimetalvena tavannut kertaakaan yhtään siivekästä nukkumasta orren alla, että kaipa ne on sinne osanneet mennä.
Tulikin sitten näitä lueskellessa mieleen, että antaisin itsekin kanojen olla luonnollisessa valaistuksessa tuonne marraskuulle asti. Mutta sitten jos on paljon töissä, niin eihän siinä ehdi nähdä kanoistaan vilaustakaan?! Paitsi silloin kun kököttävät orsillaan. Tuntuu jotenkin hullulta. Pikkuvalon kanssa vaihtaa vedet ja laittaa ruokaa, ja jättää kanaset heräilemään keskenään.
Yövaloa mullakaan ei ole kanalassa ollut. Tiinan juttu kuulostaa vaan kyllä aika järkevältä, että isojen valojen sammuttua olis vielä hetken joku pikkutuikku päällä, että ehtivät varmasti orsille. Mutta en minä kyllä viimetalvena tavannut kertaakaan yhtään siivekästä nukkumasta orren alla, että kaipa ne on sinne osanneet mennä.
-
Heidigee
Niin sitä miullakin kanat elelevät luonnonvalon mukaan... eipäs sentään, jos tarkemmin muistelee (viime talvi oli ensimmäinen kanatalvi ja muisti on hutera). Taisin aamulla sytyttää niille hehkulampun ruokia viedessä ja iltatarkastuksella joskus 17-18 välillä sammuttaa. Mitä myöhemmin siellä kävin, sitä varmemmin olivat jo valmiiksi orrella, eli ulkoinen pimeys kuitenkin vaikuttaa näköjään vuorokausirytmiin enemmän kuin tuo vähäinen valo.
Pakko vaan kommentoida tässä vähän OT:kin tätä yövaloasiaa: toisella forumilla olen kauhistuneena lukenut tositarinoita siitä, miten hevosenomistaja (-jia?) on haastettu käräjille eläinrääkkäyksestä syytettynä, kun hummilla ei ole ollut yövaloa. Kuulemma olisi pitänyt olla niin kirkas valo, että olisi nähnyt vaikka sanomalehteä lukea. Kiesus! Miten villihevoset ikinä ovat voineet selvitä... eihän se kuukaan aina paista.
Jotenkin vaan tuntuu, että sitä onnellisempia ne ovat kanatkin, mitä luonnollisempaa vuorokausi- ja vuosirytmiä ne saavat noudattaa.
t. nimimerkki: en kyllä mitään tiedä, luulen vaan
Pakko vaan kommentoida tässä vähän OT:kin tätä yövaloasiaa: toisella forumilla olen kauhistuneena lukenut tositarinoita siitä, miten hevosenomistaja (-jia?) on haastettu käräjille eläinrääkkäyksestä syytettynä, kun hummilla ei ole ollut yövaloa. Kuulemma olisi pitänyt olla niin kirkas valo, että olisi nähnyt vaikka sanomalehteä lukea. Kiesus! Miten villihevoset ikinä ovat voineet selvitä... eihän se kuukaan aina paista.
Jotenkin vaan tuntuu, että sitä onnellisempia ne ovat kanatkin, mitä luonnollisempaa vuorokausi- ja vuosirytmiä ne saavat noudattaa.
t. nimimerkki: en kyllä mitään tiedä, luulen vaan