puhdasjalakaiset

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
emilia

puhdasjalakaiset

Viesti Kirjoittaja emilia »

huomenta kaikille
:smt006
No nyt olisin kysellyt miksi kaikki toitottavat kukkojen puhdasjalkaisuutta ???

Mikä vika on kukoissa on jos niillä on sulkia jaloissa ???

Minulla on nuorisojoukossa yksi kukko tai kana (en vielä tiedä kumpi) jolla on sulat jalassa ja joka mustanpunainen todella kauniin värinen. Ajattelin, että jos on kukko niin en sitä ainakaan lopeta. mutta nyt te puhutte puhdasjalkaisista kukoista, että niitä täytyy käyttää siitokseen MIKSI ???

Vastailkaa, että minäkin tiedän :smt023
kanamummo

Re: puhdasjalakaiset

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

No se johtuu siitä, että henkilö joka puhuu puhdasjalkaisista kukoista on maatiaiskanan säilyttäjä, eikä maattareilla suvaita rotumääritelmän mukaan sulkajalkoja. Jollet kuulu MTT:n säilytysohjelmaan tai muutenvaan omista säilytettävää maatiaiskanaa on ihan sama minkä kukon jätät. Oma maku ratkaisee silloin. :smt003
gallia

Viesti Kirjoittaja gallia »

Mitäs rotua, Emilia, sun isäkukkos on? Mistäpäin kotosin?
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mun mielestä tuo termi puhdasjalkainen on aika hassu, kun vastakohtahan ois sitten likaiset jalat :smt003 mutta toisaalta se on hyvin kuvaava, onhan jaloissa silloin jotain mitä niissä ei pitäisi olla :smt002
Mutta ei se mitään, kun puhdasjalkaisten vastakohtana yleensä on termi karvajalat - eihän linnuilla ole karvoja edes jaloissa vaan sulkia :toothy10:
emilia

hei vaan :smt006

Kiitti tiedosta, nyt minäkin tiedän oppi ja ikä :smt002

kukko ja kanat on ostettu creccalta (kirjotinkohan oikein) keski-Suomesta ja ne ei ole puhdasrotuisia.

Pelästyin, että niissä kukoissa on jotain vikaa joilla on sulat jaloissa, mutta jos kysymys vaan puhdasrotuisista, niin meillä ei ole väliä, ennenkuin saan uusia puhdasrotuisia munia keväällä ja niistä tulee puhdasrotuisia kanoja, sen jälkeen täytyy lopettaa ei puhdasrotuiset kukot

kiitti kaikille
SannaT

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Joo, ei ole karvoja ei. Mutta parikin tuttavaa on kehunut hienoja karvoja meidän kanojen ja kukkojen jaloissa :smt005
raakku

Viesti Kirjoittaja raakku »

Moi Emilia ja onnea kivasta katraasta! Mulla on samalta kasvattajalta keväällä syntynyt poppoo ja olen ihastunut kanasiini täysin. Kanat ovat toinen toistaan vinkeämmän näköisiä. Sulkajalkoja porukkaamme ei sattunut kuin Reetu-kukko. Mutta jalkojen värit vaihtelevat vihreästä keltaiseen. Ekat kääpiökokoiset munatkin on jo pesään pyöräytetty. Olen miettinyt, mitähän kaikkea roduista löytyy kun heltatkin ovat mallia korvasienestä perinteiseen :smt002 Kyllä kanat vievät mukanaan, nyt haaveilen jo kanalan lisärakennuksesta ja.. tyrnäväläisistä :smt003
gallia

Siks kyselin isäkukon alkuperää, kun meiltä on lähtenyt sinne suunnalle kukko. Tämä kukko tosin on silosääri, mutta velipojilla ja suvussa muutenkin on sulkajalkoja. Mut ei oo teillä sit meidän Viski. :smt002
Meillä on myös tuolla sekulikanalassa melko kirjavaa porukkaa. On kaikenlaisia sutipäitä ja tupsujalkoja. Alhot tuntuvatkin lähes eksoottisilta, kun on vuosikausia katsellut noita hörhelöitä. :smt003
emilia

huomenta Gallia :smt006

Teidän Viskin piti tulla takaisin omaan kotiinsa siis tänne Pilpalaan, mutta se jostain syystä jäi hakematta. Kävin muutaman kerran, että olisin ottanut kiinni, mutta ei sitä enään otettukaa noin vain kiinni. Oli villiintynyt sen verran. Käyn sen hakemassa ehkä ensi kesäksi tänne kunhan saan tuon kanalan sen verran kuntoon ettei tarvitse rahtailla kanoja talveksi säilöön muualle

Viski on edelleenkin siellä maalaistalossa minne sen vein talvea viettämään, kävin vähän aikaa sitten katomassa sitä ja se voi todella hyvin.

Nämä kanat + kukko omat nyt mun omia. Edelliset olivat vain lainassa, ainoastaan Viski oli mun oma.

Nyt tämä musta kukko jolla on sulkia jaloissa on nuori, kesäkuussa kuoriutunut (taitaa muuten olla kana) on minun mielestäni todella kaunis

terkkuja edelleenkin Viskin omistaja
gallia

No ei mun vaisto sitten ihan harhaan vienyt! :smt003 On sen verran "oma poika" mielessä! :smt047

Kiva kuulla, et Viski voi hyvin. :smt041

Kerro, Emilia, pojalle terkkuja, kun seuraavaks näet! :smt002
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Selvennökseksi (sen takia että jos tätä lukee joku joku, joka ei ole vielä kanoihin kovin perehtynyt) että jalkojen sulattomuus on toivottavaa vain niillä roduilla joilla niitä ei kuulukkaan olla. Eli ihan vain varmuuden vuoksi kirjoittelen, että ei tästä nyt kukaan saisi sitä käsitystä että aina on huono juttu jos on sulkia kintuissa. :smt003 Joillain roduilla niitä pitää olla paljon, joillain vähän ja joillain ei ollenkaan. Ja risteytyksillä ihan miten vain. :) Ja yleensä vaihtelua on, eipä kaikki yksilöt varmaan missään lajissa tai rodussa voi mitään ihan muotovalioita olla.
etna

Viesti Kirjoittaja etna »

smari kirjoitti: että jalkojen sulattomuus on toivottavaa vain niillä roduilla joilla niitä ei kuulukkaan olla.
:smt003
etna

Viesti Kirjoittaja etna »

Lähti vähän liian aikasi. :smt003 Piti vielä kirjoittaa, että kyllä oli vaikea mun saada selko tuosta lauseesta, vaikka asia siinä kaikessa yksinkertaisuudessaan onkin! Vääntelin ja kääntelin ja maistelin ja kokeilin ja ees taas, että miks muka sulkajalkoja on hyvä olla niillä, joilla niitä ei pitäs olla. :smt017 :smt005
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

:smt005
Vastaa Viestiin