Minkä ikäisenä kukosta tulee kukko?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Mar-jatta

Re: Minkä ikäisenä kukosta tulee kukko?

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Kukkopojat täyttivät juuri 2kk, ja eka kiekasun kuulin tänään. :smt005 Yhdyn kyllä maatiaiskukon nauruun, ihan ääneen sai naureskella, kun pieni kukkomies harjotteli. Jokohan alkaisi emo niitä vierottelemaan pikkuhiljaa. Yhä edelleen komentaa pesueensa pesään yöksi, kaikki eivät sinne mahdu, vaan nukkuvat peput ulkona ja muutama könöttää pesän edessä olevalla laudalla.
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

:smt005 Meillä jo nokkaa aukee mut pihaustakaan ei kuulu!! Mutta entisinä vuosina ne harjoitukset on kuulostanu lähinnä epävireiseltä norsulta!! :smt005
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Täällä yks parka kiekaa ennen äänenmurrosta: titti-rii-rii! :smt005 Ehkä pöhköin ääni minkä oon kuullu, siihen mieltyneenä aattelin jättää jäpikkään kasvamaan itelle. :smt003
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Meillä yksi neliviikkoinen pikku piipittäjä jo harjoittelee kiekumista :smt119 mutta toukokuun lopulla kuoriutunut Tauno Palo ei vielä ole päästänyt pienintäkään kiekumisharjoitteluksi tulkittavaa pihahdustakaan :confused5:
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Meidän Hurma-kukko kiekui pari kertaa noin neljän kuukauden iässä. Sitten herra piti taukoa pari kuukautta ja nyt kiekuu aamuisin. Viisikuisten silkkikukkojen en ole kertaakaan kuullut kiekuvan. En tosin voi aivan satavarma ole jos kiekuvat aamulla Hurman kanssa kilpaa. (en ole viitsinyt joka aamulla viiden aikaan lähteä tarkastamaan tilannetta)
Mar-jatta

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Eihän tuolla kanalassa pysty olemaankaan, kun koko ajan naurattaa. :smt005 Kukkopojan huuto on aivan saman kuuloinen, kuin mitä aina markkinoilla on myynnissä niitä hassuja pillejä. Niitä, joissa se paperitötsä singahtaa suoraksi, kun pilliin puhaltaa. Tulee hassu fiilis, että kukkopojalla on taskussa semmonen pilli, johon se muiden huomaamatta puhaltaa. Toiset kukkopojat kunnioituksesta soikeina, kun yks muka kiekuu... :smt005
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Nuorten kukkojen epävireisen harjoittelun lisäksi mua nyt naurattaa noiden mun millekukkojen kieunta: kukkokiekuu tulee oikein, mutta hirmuisen korkealta ja nopeutettuna: on kuin kelaisi pikakelauksella ja tuloksena oravaääninen kiekaisu! :smt040
kanamari

Viesti Kirjoittaja kanamari »

miun sisko luuli että kurkiparvi tulee ja etelään muutto on alkanut. mutta ei, ei. Kukkopojat vain siellä harjoittelee. :smt003

Muuten, kumpi kannattaa laittaa pataan? Kaikista isoin, ilkein kukko, joka jahtasi ja nokki pienemmän kukon henkihieveriin vai sitten se pieni ujo rääpäle. Oon tässä keskusteluja lukenut, kun tarkoitus olisi jättää muutama jatkamaan sukua. Jossain oli että paras polkija olisi aikaisimmin kiekunut. Mutku se on just se ilkeä. se kävi miunkin päälle.. pataan???ko kukkoja on yhteensä 6 ja samassa laumassa 9 kanaa. ikää 3.5 kk, help!!
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

kanamari kirjoitti:Muuten, kumpi kannattaa laittaa pataan? Kaikista isoin, ilkein se kävi miunkin päälle.. pataan???ko
Tuo isoin ja ilkein heti pataan, jos käy jo noin nuorena päälle niin on kohta vaarallinen. Mutta älä jätä sitä kaikista ujointa reppanaakaan. Jätä itsevarma mutta ehdottoman ystävällinen kukko. Tai siitä nokkimisjärjestyksessä seuraava. Et kuitenkaan tee mitään vihaisella siitoskukolla (paitsi jännitystä elämään ja lisää hulluja kukkopoikia :smt002 ).

Ugh, olen puhunut.
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Rusina kirjoitti:
kanamari kirjoitti:Muuten, kumpi kannattaa laittaa pataan? Kaikista isoin, ilkein se kävi miunkin päälle.. pataan???ko
Tuo isoin ja ilkein heti pataan, jos käy jo noin nuorena päälle niin on kohta vaarallinen. Mutta älä jätä sitä kaikista ujointa reppanaakaan. Jätä itsevarma mutta ehdottoman ystävällinen kukko. Tai siitä nokkimisjärjestyksessä seuraava. Et kuitenkaan tee mitään vihaisella siitoskukolla (paitsi jännitystä elämään ja lisää hulluja kukkopoikia :smt002 ).

Ugh, olen puhunut.
Juuri näin :smt045
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Älä missään tapauksessa vihasta jätä .Pataan ja äkkiä siin tulee itelle ja kanoille kipeetä jos se siel touhuU.Mull oli muutama vuosi sitte vihanen kukko kun sain sen... mut mä vähäaikaa kattelin kepin kans kans kävin ruokkimassa. Mut kanat tuli sit aroiksi ja viel sen jälkeen kun sen päästin päiviltä meni kuukauden päivät ennenkuin sain kanojen luottamuksen takas ja ne sai sellasen pienen kukon joka siel on vieläkin vanha herra Boss on viisas .Aamulla meinas et nyt mä karkaan Pipsan ja Elisan kans ruohikkoon mut kuka ois joutanu paimentaa,kun menin vesiastiaa täyttämään ja ovi jäi auki
kanamari

Viesti Kirjoittaja kanamari »

kiitos mielipiteistä! Ilkimys lähtee siis kukkojen taivaaseen.
se on vaan vielä hyvin laiha. jos erotan sen parvesta verkon toiselle puolen ja syötän pulleaksi, niin mitä rehua/ruokaa sille voisi antaa?
voisi ostaa säkillisen jotain lihotusrehua, kyllähän sitä aina tarvitaan, onko sellaisia?

ne on tosiaan melko nuoria. ei kehtais vielä ite laittaa ruuaksi, ei ole paljon syötävää
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Keitettyä perunaa mun wanhassa kanakirjassa kehuttiin lihotusrehuna ja sitä itsekin olen tarjoillut, se kun vielä on halpaa. Vielä olen tehostanut lorauttamalla ruokaöljyä karkean raastimen läpi raastettuun keitettyyn perunaan.
Pähkinäthän on rasva- ja proteiinipitoisia, niitä joskus olen syötellyt kanssa talvisin energiarehuna. Luulisi että pähkinöitä syöttämällä voisi lihaan saada hyvää makua? :smt017
Vastaa Viestiin