Siitosmunienne munijoiden ikä?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Rusina

Minkä ikäisen kanan munia kannattaa haudottaa?

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Meidän maattarit pyöräyttivät eilen ekan munan. Ja mulle iski välittömästi tipukuume päälle :smt048 . Kuinka kauan kannattaa odottaa ennen kuin nuorikoiden munia kannattaa ladata hautomakoneeseen??? Että tulis tipujakin eikä pelkkää odotusajan jännitystä...
Bean

Siitosmunienne munijoiden ikä?

Viesti Kirjoittaja Bean »

Eli minkä ikäisten kanojen munimia munia olette haudontaan kelpuuttaneet ja siitosmuniksi myyneet? Onko kenelläkään tietoa minkä ikäiseltä ei enää kannata kerätä munia tai vaikuttaako kanan ikä munien hedelmällisyyteen tms?
kanamummo

Re: Siitosmunienne munijoiden ikä?

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Vuotias munija olis paras, just muninnan alottanut tekee liian pientä ja hedelmällisyys alkaa kuulemma toisella vuodella laskea. En oo huomannu. Mulla on nyt 1-4vee kanoja joilta kerään haudontamunat.
Bean

Re: Siitosmunienne munijoiden ikä?

Viesti Kirjoittaja Bean »

Kiitos Kanamummo!
harrastaja

Re: Minkä ikäisen kanan munia kannattaa haudottaa?

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

huomasin keväällä et 3 viikkosella muninnalla ei viel tullu tipuja.
Mimmi

Re: Minkä ikäisen kanan munia kannattaa haudottaa?

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Kyllä mulla on nuorikoiden melkein ekatkin munat olleet hedelmöittyneitä, jos kukko vain ollut vanhempi. Kukolla olen huomannut, että (maatiaisella) pitää odotella ainakin 7 kk ja jopa pidempääkin ikää.
Satchell

Teinit orppivanhemmat - mahdollisuuksia?

Viesti Kirjoittaja Satchell »

Meillä alkoi toinen orppitytöistä pannukakkuilemaan parin päivän munakasan päällä, ikää on siis noin 5 kuukautta. On muninut parisen viikkoa, toinen O-typy vain muutaman päivän. Näitä munia nyt kuitenkin sattui olemaan jokunen säästössä, niin ajattelin kokeilla antaa wannabe-mamman hautoa!

Isäkokelaana vaan nyt olisi herra Kaarle (ent. Pipu) :smt003 , tarhan kunkku, joka polkee kaikkea mahdollista ja liikkuvaa. Probleema tässä on se, että myös isukki suuresta ja vaikuttavasta koostaan huolimatta on varsin puberteetti-ikäinen, kolmisen viikkoa nuorempi O-tyttöjä.
Siispä: onko näillä munilla mitään onnistumisen mahdollisuuksia kehittyä tipuiksi? Onko kenelläkään onnistunutta kokemusta?

Voiko kahdeksasta munasta onnistua edes 1-2 kpl, vai onko kaikilla yhtä toivottomat ennusteet tuon vähäisen iän takia? Entäs, jos tekee parilla vanhemman risteytyskanan munalla kokeilun (Kaarle edelleen isänä), onko niillä mahdollisuuksia? :smt017

Kauhee haudontakuume kanoilla ja mulla... :lol:
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Re: Teinit orppivanhemmat - mahdollisuuksia?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Satchell kirjoitti:Kauhee haudontakuume kanoilla ja mulla... :lol:
HiHii! Anna hautoa :smt038 Läpivalaise munat muutaman päivän päästä. Jos ovat tyhjiä, niin sitten uudet vain tilalle. Esim. viikolla pitkittyneestä haudonnasta kana ei ole moksiskaan.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Kylläpä ne aloittaa aikaisin munimaan ja hautomaan! Onnittelut siitä. :smt048 Mahdollisuuden onnistua on mun mielestä ihan ok, paitsi että pikkuisen epäilen kukon kykyä hedelmöittää noin nuorena, mutta toivotaan parasta. Hiltahan jo neuvoikin hyvin, läpivalaise ja koita uusia munia jos ei ole vielä tärpännyt.
herttahelmeri

Viesti Kirjoittaja herttahelmeri »

Minä heitin heti orppien ensimunista 5 koneeseen ja 3 niistä kuoriutui :smt006
5kk iässä nekin munittin.
SannaT

Minkä ikäiseltä kanalta kannattaa ottaa siitosmunia?

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Elikkäs koska saan omilta kanoilta kerätä ensimmäisen kerran siitosmunia konehaudontaa varten? Vanhimmat kanat vasta 4.5 kuukauden ikäisiä.
Muusa

Re: Minkä ikäiseltä kanalta kannattaa ottaa siitosmunia?

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mä olen kerännyt heti kun on ollut senkokoisia että ilkeää hautoa... eli ettei ole paljon keskimääräistä normaalikokoa pienempiä. Hyviä tipuja on tullut ihan hyvin.
Paitsi tuolta meidän kaunottarelta Siniltä en varmasti saa siitosmunia ennenkuin se on ekan sulkasadon ja munintatauon pitänyt :smt012 se kun alotti muninnan niin pienenä että munii vieläkin tosi pieniä munia ja varmaan jatkaa samalla linjalla koko tämän munintakauden...
p.s. eiks sun kannattaisi ruveta paistamaan niitä tupsujalkakukkoja niin saisit paremmin silosääritipuja? Tai jakaa siitosryhmät? Ihan ystävällismielinen ehdotus vaan :smt001
SannaT

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Ok. Niin vähän ajattelinkin että menee noin. Juu, ehdottomasti karvajalat menee joka tapauksessa pakkaseen, ennen kuin otan yhtäkään munaa hautomakoneeseen tai annan kenenkään lässähtää päälle.
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Meille tulla putkahti tipunen munasta, jonka emokana pyöräytti 22-viikkoisena. Oli ihan sen ekoja munia. Muna oli pieni ja niin on tipukin, mutta virkeä ja energinen pakkaus. Oli ainoa kuoriutunut, isommista vanhempien kanojen munista eivät tiput suoriutuneet ulos :smt011.
Satchell

Viesti Kirjoittaja Satchell »

No niin, hieman päivitystä tilanteeseen...

Kahdestatoista munasta kuoriutui 9 tipua (yksi lisäksi, mutta emot polkivat melkein valmiin kuoriutumattoman poikasen kuoren rikki). Näistä pitäisi olla kaksi sekarotuista, muut mitä todennäköisimmin puhtaita orppeja! Ovat pikkuisia pingviinejä (?) eli väritykseltään harmaan-mustan eri sävyjä. Ihan hyvin jakselevat ja piipertävät! :smt003

Kuva

Yksi sekarotuisista onkin selvästi risteytyskanan ja kääpiö-kochin-kukon jälkeläinen, sulkajalkainen tipunen. On vielä nyt viikon ikäisenä saman kokoinen kuin orpit, katsotaan missä vaiheessa alkaa kokoero näkyä!!!

Eräs sijaismamma, joka on myös pannukakkuillut viimeiset viikot, on saanut myös muutaman orppimunan alleen; näistä on yksi kuoriutunut tänään! Joten tipuja ja mammoja (3 kpl, kaksi näillä viikon vanhoilla yhteishoidossa ja yksi tuore :smt005 ) piisaa...
Vastaa Viestiin