Ne kuljeskelevat kissat!!
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
Re: Ne kuljeskelevat kissat!!
Otin taannoin navetasta irtolaiskissan kiinni ja sen matka tais päätyä naapuriin ketunruuaks.
En pidä itteäni rikollisena.

Lain suoja on kotikissoilla. Villiintyneen kissan saa metsästyslain mukaan lopettaa alueen omistaja tai metsästysoikeuden haltija. Kissa, joka asuu rakennuksen alla ja käy tuskin koskaan kotona, on aivan selkeästi villiintynyt ja sen voi (ja mun mielestä se pitää) lopettaa. Lain mukaan villiintynyt kissa tunnistetaan ravinnon ja elinpiirin perusteella: se hankkii itse ravintonsa eikä elä omistajansa nurkissa. Metsästyslaki ei velvoita loukuttamaan ja roudailemaan eläinkoteihin villiintyneitä kissoja, vaan ne voi ampua suoralta kädeltä.Moilanen kirjoitti:Se joka väittää kissan eliminoimisen olevan laitonta; tutustukoon RL 3.luku. Omaisuuttaan suojellakseen voi käyttää jopa muuten rangaistavia keinoja, jollei muuta vaihtoehtoa vahinkojen ehkäisemiseksi ole. Kyseinen kissojen omistaja vain voivottelee sitä kun kissoja ei voi kontrolloida, korvauksista ei ajatustakaan.
Miettikää; ajatte yht 50km löytöeläinkotiin, kuka sen korvaa???
Toistuva vahingon aiheuttaminen, kuten minun tapauksessani on kyseessä, kysyisin vain missä vaihtoehdot?
Mainittakoon, että ko rouvan yksi kissa on asunut meidän rakennuksen alla kaksi vuotta, käy syömässä pihalta mitä milloinkin tarjolla on; ei ole koskaan aiheuttanut mitään ongelmia, joten meidän yhteiselomme on ongelmatonta; joskus laittelen kalanperkkeitä mirrille; omistaja kertoo, että aniharvoin ko kissa käy kotona.
Siis, kertokaapa viisaat missä vaihtoehtoni ovat? Kissojen omistajan kanssa olen lukuisasti keskustellut; hänen mielestään kissojen kuuluu saada olla vapaana; minun mielestäni vahinkoyksilöt menevät kissojen taivaaseen.
Mulla ei ole mitään kissoja eikä niiden vapaata ulkoilua vastaan. Itselläkin on kaksi vanhaa kissaherraa, jotka ulkoilevat päivisin ihan omin nokkineen. Mutta rajansa kaikella. Kyllä omistaja on vastuussa eläimensä tekemisistä ja korvausvelvollinen, jos kissa tulee toisen pihalle tappamaan kotieläimiä. Eikä kissojen todellakaan kuulu asua missään naapurin rakennusten alla, vaan omassa kodissa oman ruokakupin äärellä. Löytöeläinkodit on tarkoitettu karanneille lemmikeille, joita joku kaipaa. Ei niihin ole tarkoitus raahata matkojen takaa jokaista puolivilliä kulkukissaa. Tämmöisille nappi otsaan on se paras palvelus.
Jos tällä rouvalla on iso kissalauma ja hänen on selvästi vaikea hollata niiden lisääntymistä ja hoitaa niitä, niin kannattaa vinkata kunnaneläinlääkärille. Hän voi tulla paikan päälle loukuttamaan ja lopettamaan koko lauman. Mikä siinä onkin, kun joidenkin on edelleen niin vaikea sisäistää, että kissa on kotieläin ja sitä kuuluu hoitaa.

Tähän samaan ketjuun vois lisätä kysymyksen että mitä tehdä omalle kissalle joka on muuttanut naapuriin? Tytöt pysyvät hyvin näkysällä ja nukkuvat pääasiassa yöt sisällä tai näin kesäaikaan liiterissä, mutta tämä yksi keski-ikäinen herrasmies on päättänyt muuttaa naapuriin.Välit naapuriin nyt eivät muutenkaan ole hulppeat joten mitä himputtia sille kissalle keksi jottei pyöris toisten nurkissa?! Sisäkissaksi opettelu ei ehkä ole vaihteoehto kun on koko ikänsä kulkenut vapaana