Perhotarpeita kukoista
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
Mimmi
Re: Pataikä...?
No mitä asian suhteen voi tehdä? Mulla on varmaan taas kymmenkunta kukkoa menossa kohta teuraaksi.. Mikä se tarkasti ottaen tuo niskan kohta on ja miten se otetaan? Pitääkö se kuivattaa tai jotenkin käsitellä?
-
Rusina
Re: Pataikä...?
Leikataan mahdollisimman ylhäältä (pienet höyhenet ovat ne arvostetuimmat) harjan sivuilta selkään asti koko kaula (kurkun puolelta auki), eli se osa missä on ne pitkät niskahöyhenet eli häkilät. Ja satulan kohdalta myös se pitkien kapeiden höyhenten kohta. Tai voi ottaa kokonaisena palana niskasta satulaan asti. Vähän niinkun taljanMimmi kirjoitti:No mitä asian suhteen voi tehdä? Mulla on varmaan taas kymmenkunta kukkoa menossa kohta teuraaksi.. Mikä se tarkasti ottaen tuo niskan kohta on ja miten se otetaan? Pitääkö se kuivattaa tai jotenkin käsitellä?
Mustalla niskalla varsinkin ois kysyntää ja rokkikukko on kestosuosikki. Parhaimmillaan höyhenet ovat parivuotiaalla kukolla, joka on pitänyt sulkasadon melko äskettäin.
Tuo niskojen hyödyntäminen vaatii hieman suunnitelmallisuutta kirveen kanssa riehuessa...
- maatiaiskukko
- sussex
- Viesti:
Re: Perhotarpeita kukoista
Irroitin nämä viestit pataikä-keskustelusta.
Tästä voisi jatkaa tietojen ja kokemusten vaihtoa, sillä tämähän on todella järkevää vapaiden kukkojen jatkojalostusta.
Tästä voisi jatkaa tietojen ja kokemusten vaihtoa, sillä tämähän on todella järkevää vapaiden kukkojen jatkojalostusta.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
-
Klara
Meillä on jätkät poikamiesboksissaan kasvamassa, nähtäväksi jää tuleeko niistä pata- vai perhovärkkiä, vai kenties kumpaistakin. Pieniähän noi rääpäleet vielä (osa) on, mutta kovaa tahtia kasvavat...
-
Alholainen
Meilläpäin perhontekijät ottavat mielellään kauluksia vastaan, mutta lintujen pitäisi kuulemma olla vanhempia kuin vajaa vuosikkaita. Vanhempi sulka/höyhen soveltuu käyttöön paremmin. Fasaanin nahkojakin huolivat, kunhan kuivattaa valmiiksi ja muutenkin käsittelee nahan priima kuntoon. Ja tietenkään nahoista ei mielellään makseta mitään
.
-
smari
Millainen noissa on hyvä sulka? Kova, pehmeä, pitkä, lyhyt, kapea, leveä jne? Mä en tunne yhtään perhon tekijää, mutta kukkoja kyllä olis tosi monta. 
-
Rusina
Niskahöyhenistä eli häkilöistä ja satulahöyhenistä ovat halutuimpia mahdollisimman pitkät, kapeat ja kovat höyhenet, joita käytetään upeisiin pintaperhoihin (siitä hinta!). Siksi siis vanhempi kukko on parempi. Ja höyhenten pitää olla hyväkuntoisia.smari kirjoitti:Millainen noissa on hyvä sulka? Kova, pehmeä, pitkä, lyhyt, kapea, leveä jne? Mä en tunne yhtään perhon tekijää, mutta kukkoja kyllä olis tosi monta.
Mutta kyllä niillä pehmeämmillä ja lyhyemmillä höyhenilläkin on käyttökohteensa. Suomeen tuodaan vuodessa uskomaton määrä intialaisia erittäin huonolaatuisiakin kananniskoja
Siipisulkakin käy perhonsidontaan, mutta ne pitäisi myydä ja kerätä aina parillisina (saman linnun samasta kohden olevat sulat peilikuvina!)
Eikä kukko/kana ja fasaani ole ainoita käyttökelpoisia lintuja. Lähes joka siivekkäässä on sopivaa perhonsidontavärkkiä! Perhonsitojat kuolaavat mm. riikinkukon pyrstöhöyhenten (silmähöyhenten), kultafasaanin (esim. pää-ja niskahöyhenistä yksi tietty höyhen oli markka-aikana n. 2mk/kpl!), hopea- ja platinafasaanin, strutsin, papukaijansulkien, joidenkin tiettyjen sorsanhöyhenten, peltopyyn ja monen muun perään.
Kelvollisia ovat myös kalkkunoiden, hanhien ja ankkojen sulat.
Mä voin jossain välissä kun ehdin, laittaa tänne muutaman kuvan erilaisista niskoista ja höyhenistä...
Hinnoittelu on sitten eri asia. Mies heitti vinkkinä että huutonetti olis käyttökelpoinen myyntikanava, mutta höyhenistä pitää olla ilmoituksessa kunnon kuva.
JOS pääsemme tulemaan Sotkamon miittinkiin, niin tää mun perhonsitojamies vois vähän valottaa tätä höyhenjuttua. Ei hän tietenkään ole mikään huippuasiantuntija, mutta tietää silti asiasta enemmän kuin keskiverto kanaihminen.
Joo, tuolta sivusta huudellaan että mustan niskan lisäksi ihan valkoiset niskat ovat tosi hyviä. Niitä voi värjätä haluamansa värisiksi
-
Paltsi
Omiin tarpeisiin kun laitoin yhden kultabrahman niin kalautin niskaan vaikka sitä inhoankin(kuten toisessa topicissa vakuutan) ja sitten mattoveitsellä viilto kitalakeen ja lintu roikkumaan jaloistaan narulla niin ei sotkeennu höyhenpeite vereen ja lihat saa silti hyödynnettyä kun veret tulee ulos. Sitten em tavalla niskanahka talteen. Omiin tarpeisiin huuhtaisin enimmät veret, irrottelin rasvat ja suolasin reilusti karkealla suolalla jotta sain nahan kuivaksi. Kukko oli noin vuoden vanha ja olisi tosiaan voinut olla vanhempi, muutama ärräpää on päässyt kun häkilän pyörittämisen loppuvaiheessa on katkennut sulka...
Kalkkunan persuntuvista saa loistavaa marabouta, olen ottanut talteen sekä mustilta että valkoisilta.
Edit: Jokusen linnun siivet olen irrottanut ja jättänyt roikkumaan navetan seinälle kuivumaan, niistä saa juurikin noita parillisia sulkia. Yhdelle kaverille lahjoitin juuri talven yli kuivuneet siivet jousipyssyn jousen sulkia varten, halusi kokeilla miten onnistuu itse tehdä
Kalkkunan persuntuvista saa loistavaa marabouta, olen ottanut talteen sekä mustilta että valkoisilta.
Edit: Jokusen linnun siivet olen irrottanut ja jättänyt roikkumaan navetan seinälle kuivumaan, niistä saa juurikin noita parillisia sulkia. Yhdelle kaverille lahjoitin juuri talven yli kuivuneet siivet jousipyssyn jousen sulkia varten, halusi kokeilla miten onnistuu itse tehdä
-
smari
Mitä tuo tarkoittaa? Marabou?Paltsi kirjoitti: Kalkkunan persuntuvista saa loistavaa marabouta, olen ottanut talteen sekä mustilta että valkoisilta.
Onko se siis ihanne että sulka on joustava? Sitä pyöritetään jotenkin? Voiko sitä kotona jotenkin koittaa mikä on hyvä? Tai voisiko Rusina ja Paltsi tulla puoliskoittensa kanssa meille kylään neuvomaan tyhmää.
-
Rusina
Marabou on sellaista oikein pehmoista höytyvää. Laita kalkkunan persuntuva veden alle ja liikuttele vähän. Näyttää tosi eläväiseltä, kalat (ja kalastajatsmari kirjoitti:Mitä tuo tarkoittaa? Marabou?.
Onko se siis ihanne että sulka on joustava? Sitä pyöritetään jotenkin? Voiko sitä kotona jotenkin koittaa mikä on hyvä?
Tässä kuvassa tuo musta höyty on sitä marabouta. (tämä on yhdeltä kurssilta, tekijänsä ensimmäinen tekele puolivalmiina, siksi ei kovin kummoisen näköinen...)

Perhonsidonta on ihan oma maailmansa, se on yhtä paljon käsityötä ja "taidetta" kuin kalastusvieheiden väkertämistä.
Kaikkien perhovärkkien ei tarvi olla niin joustavia, mutta noiden häkilöiden (niskahöyhenten) kyllä. Niitä yleensä pyöritetään perhokoukun varren ympäri tiukalle tiheälle spiraalille. Ja kun se koukku ei oo paksu, niin vaatii kyllä kestävyyttä höyhenen ruodolta. Koita kieputtaa vaikka rautalangan ympäri...
*Muoks. Niin kieputus aloitetaan muuten höyhenen latvapäästä, ei suinkaan sieltä höyhenen paksummasta "juuresta"...*
Tässä yks netistä pöllitty kuva, kun kotikoneelta ei löytynyt sopivaa. Noiden "ötököiden" siipien edessä tuo kiehkura on tiukalle kierrettyä häkilähöyhentä. Ja noi pyrstöt on muuten riikinkukon pyrstöhöyhenen siikasia...

-
heinähattu
Tossa lomareissulla tuli seurattua eri kalastusvälineliikkeissä noita niskojen ym. hintoja ja tarjontaa muutenkin kun toi puoliso noita kauppoja niin hanakasti kolusi. Mulle oli yllätys että juuri mitään ei noista kukonniskoista ym. pyydetä, pitää olla just joku papukaija-riikki-kuningaskalastaja-ihme turkoosilintu jotta niistä kympin joutus pulittaan. Näillä perus kukonniskoilla ei muutamaa euroa enempää pääse rikastuun, höh. Osa niskoista oli muuten ihan päänahkoineen kaluttu irti, eli nahasta näky puuttuvan vaan nokan ja silmien kohta, aikas spookyn näkösiä siellä pusseissaan tuijottelemassa tyhjillä silmänreijillään. 
-
Ehtoo-onni
Onpa mielenkiintoinen aihe. Päätin ottaa omilta kukoilta niskat ja satulat talteen sitten joskus, kun pöllin päälle joutuvat. Tuo satulan paikka, onko se selkäosa juuri siipien välissä vai missä kohtaa on se talteen otettava paikka?
-
smari
Onko ne niskat ja selät pestävä heti? Eli voiko aluksi laittaa vaan suolaa ja pestä ja kuivatella vaikka seuraavana päivänä? Ja jos sen voi jättää seuraavaan päivään, niin tarviiko se heti suolaakaan jos ne on kylmässä?
- maatiaiskukko
- sussex
- Viesti:
Aiemmin syksyllä teurastin muutaman kukon. Nyljin niiltä koko "takin" kokonaisena ja nostin sellaisenaan pannuhuoneeseen muutamaksi päiväksi kuivumaan. Annoin tutulle perhontekijälle. Hän aikoi nyppiä niistä sopivat höyhenet irti ja pussittaa, joten ei ilmeisesti ollut tarkoituskaan nahkana säilöä.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa