Hanhen sukupuoli?

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

dumblonde

Hanhien sukupuolen tunnistus

Viesti Kirjoittaja dumblonde »

No niin, tänään minustakin tuli hanhien omistaja. Hanhia on kolme, kaikki vitivalkoisia klooneja :smt003 Ilmeisestikkin juuri näitä perus kesyhanhia. Nyt vaan pitäisi selvitellä otusten sukupuolet jotenkin :smt017 Ovat n. vuoden ikäisiä ja kaikki tosiaan ihan toistensä näköisiä. Onko hanhilla samat jutut kun ankoilla tuossa tunnistuksessa että urokset ovat hieman vankempia? Vai miten erotan ukko hanhen akasta? Pitää pistää vaikka kuva tässä illan aikana, mutta lieneekö mitään hyötyä siitäkään kun kaikki ovat samanlaisia :smt004
Ushva

Re: Hanhien sukupuolen tunnistus

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Onnea hanhista!
Minä en erota mun hanhista yhtään kumpia ovat, näyttävät kaikki niin samalta, paitsi värit vähän eroaa.
dumblonde

Kuulostaapa lupaavalta tuo sukupuolten tunnistus sitten :smt005 Mun pitänee pistää noille varmaan jokaiselle eriväriset pannat kaulaan niin erotan edes kuka on kuka!
dumblonde

Kuva
Vasemmalla on hanhi joka tuntuu olevan "pomo" ja kaikkein rohkein ja uteliain, kaksi muuta ovat tiiviisti kylki kyljessä ja paljon ujompia, sähisevät mulle enenpi kun tuo yksi. Voisiko olla uros ja 2 naarasta? No, ei oikeesti mitään hajua mutta toivossa on hyvä elää :smt002

Kuva Tässä etualalla taas tuo rohkein
dumblonde

Tein havainnon: "Pomolla" on sellainen patti/harjanne/mikälie mahan alla jalkojen välissä (näkyykin noissa kuvissa jotenkuten), samoin toisella niistä ujommista. Yhdellä ei oo ollenkaan. Merkkaako tää jotain? Jostain muistan hämärästi lukeneeni että uroksilla ois joku tämmönen, mutta nyt en enää löydä mistää mitään tietoa... Missä iässä hanhi aloittaa munimisen/tulee sukukypsäksi? Vuoden iässä?
etna

Viesti Kirjoittaja etna »

Tuohon jälkimmäiseen kuvittelisin osaavani vastata, eli sukukypsäksi eivätkös tule siinä kolmivuotiaina? Vai mistä mulle on tämmönen mielikuva jäänyt? :smt017
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Ainakin tuossa ketjussa on niistä hanhien pusseista juttua:
http://www.munanetti.net/viewtopic.php? ... 2A+hanh%2A
pekko

Viesti Kirjoittaja pekko »

Muakin kiinnostaisi nuo sukupuolet.Meille tuli kaksi hanhea keväällä ja kumpikaan ei muninut koko kesänä. Eivät myöskään kuhertele,rakenna pesää tai muutakaan mistä erottaisi käytöksen perusteella kumpaa sukupuolta ovat :smt003
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Meidän tyttöhanhi alkoi munia aika paljon alle vuoden ikäisenä. Ja munat oli hedelmöittyneitä. Ja meillä on kaksi pussia molemmilla, siitä onkin juttua noissa aikaisemmissa ketjuissa, kun olin itsekkin munintaan asti aivan ymmälläni sukupuolista. Poika on aina etunenässä, rohkeampi ja vahtivampi. Aivan huippuseurallisia ja meille kesyjä on kuitenkin molemmat, aina haluaisivat osallistua joka puuhaan, tosin nyt joutuivat keväällä tarhaan kun niitä ei voi päästää kohtaamaan vieraita irrallaan.
etna

Okei, eli oon tosiaankin nykäissyt ton kolme vuotta ihan hatusta! Hyvä! :smt003
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Meidän hanhet ei kyllä tee vieraille mitään. Samanlailla ne tulee mua kohti kaula pitkällä kauhean huudon kanssa, mutta se on vain niiden tapa tervehtiä.Meillä on ukko ja akka 1vuotiaita mutta ei ole muninut vielä, johtunee varmaan noista poikasista mitä ovat hoitaneet meille tulostaan asti. Poikasetkin näyttäisi olevan ukko ja akka jos pusseista katotaan, mutta taas rohkeuden mukaan olisivat eripäin ukko ja akka kuin pusseista katottuna :smt017 . Noista vanhemmista akka menee aina edellä ja ukko vahtii. Eipä noista varmuudella kai ota selkoa ennen kuin alkavat munimaan :smt005 .

etna: Riikinkukot ovat sukukypsiä vasta kolmevuotiaina. Muistit varmaan sen :smt002 jostain keskustelusta.
etna

Joo, niin varmaan. :smt024 :smt003 Olisko muuten mitään ideaa lisäillä näitä tällaisia nippelitietoja tuonne hanhi-esittelyyn?
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Mäkin joskus luulin että hanhet on kypsiä kolmevuotiaana, ehkä se on jossain niin lukenut? Ja meillä on nyt hautomakoneessa 2 vuotiaitten riikkien muna, selvästi kehittyvä poikanen sisällä. :smt002 Noi muni keväällä aika paljonkin, ei vaan tullu silloin kokeiltua niiden haudontaa.
dumblonde

No hyvä että ei sentään 2 vuotta tarvitse enää odottaa että ovat sukukypsiä :smt003 Minäkin yritin lontoon kielellä hakkee kuukkelista tietoa kun suomeksi ei löydy mitään, ja siellä taas luki just tyyliin 2-3 vuotiaana vasta alkavat munimaan. Tosin voisiko olla että rotujen välillä on sitten paljonkin eroja tässä asiassa?

Ei kai se auta kun vaan ootella nyt sitten ja seurailla mikä niistä on mikäkin, jospa edes joku alkaa jossain vaiheessa munimaan. Kai sitä pystyis nuo sukupuolet selvittämään tarkemmin kun alkaisi tiirailla niiden persausta, mutta jos jättää sen myöhemmälle... Ovat sen verran arkoja vielä että parempi kun kesyttelee alkuun!
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Saataa olla, että hanhiyksilöt kehittyy vähän eri aikaan, mut kyllä meillä kovasti alle vuoden ikänen hanhi jo yritti hautoa, omia tai hetastiinan munia keväällä. Mut eihän niistä mitään tullut sen tumelohanneksen takia...
Vastaa Viestiin