ulkoilu talvella

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

PieniHopea

ulkoilu talvella

Viesti Kirjoittaja PieniHopea »

Hei,

olemme miettineet muutaman vuoden ajan kanojen ottamista, mutta tilat ovat vielä "vähän" vaiheessa. Olen tässä jopa miettinyt talliin laittamista, mutta taitaisi lopputuloksena ollaa kakkaa joka paikassa...

Haluankin nyt kysyä, että voiko kanoja päästää talvella ulos? Olen suunnitellut maatiaisia paremman kylmänkeston vuoksi.
Larppari

Re: ulkoilu talvella

Viesti Kirjoittaja Larppari »

Voi päästää, tykkäävätkin välillä käydä, kunhan vapaa pääsy sisälle lämmittelemään.

Itellä oli 2 kukkoa ympäri vuoden ulkona, toki pääsivät navetan sisälle lämpimään aina kun halusivat, mutta hyvinpä elivät, eikä tarvinnut ruokkia kun itse hakivat lehmien ruoka ja juomakipoista. :smt002
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Pystyisitkö erottamaan tallista jonkun alueen kanoille? Toki kanat voivat ulkoilla myös talvella säiden salliessa, mutta niillä täytyy pakkasilla olla pääsy sisätiloihin. Harjat ja heltat sekä varpaat paleltuvat herkästi pakkasella ja/tai viimalla.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

PieniHopea kirjoitti: Olen suunnitellut maatiaisia paremman kylmänkeston vuoksi.
Taidan toistaa itseäni, mutta mainitsempa taas että monella, hyvin monella, rodulla on sama kylmänkesto kuin maatiaisella. Tuo että maatiainen olisi ainut kestävä, on vain pelkkä legenda joka kyllä elää (ja sitä taidetaan tarkoituksellakin elättää). Valinnanvaraa on suomessakin paljon ja kanojen ominaisuuksissa on melko paljon eroja, kuten esim muidenkin eläinlajien eri roduissa. Onnea kanojen hankintaan :)
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Hyvä huomautus smarilta :smt045 Jos nyt oikein koettaa kaivella muistilokeroitaan täällä olleista käytännön kokemuksista, niin pari "rotua" löytyy (mun muistin mukaan!) , jotka ovat arempia kuin muut. Eli tehotuotantoon tarkoitetut hybridit ja silkkikanat sekä frizzlet. Näistäkin on kyllä myös toisenlaisia kokemuksia!

Mutta ihan maalaisjärjellä ymmärrettävää, että hybridit olisivat kylmänarkoja, koska ne on jalostettu superhyperhuippuolosuhteisiin, jotta munisivat mahdollisimman paljon. Silkeillä taas on niin erilainen ("turkkimainen") höyhenpuku, että se ei välttämättä eristä kylmältä/kosteudelta/viimalta niin hyvin kuin normaali. Frizzleillä on kiharainen höyhennys, joka ei painaudu ihoa vasten, vaan "töröttää pystyssä".
PieniHopea

Hyvä että toistit! Olen selannut näitä sivuja erinäiset tunnit, mutta juttua on niin paljon ettei kaikkea ehdi lukea millään. Eli olin täysin missannut muidenkin olevan kylmää sietäviä. Vai onko niin päin ettei mikään siedä?

Meillä on siis ulkorakennus josta on toinen pääty muutettu pieneksi kahden karsinan talliksi. Kanat tulisivat toiseen päähän vaan kun ei ole ollut aikaa sitä rakentaa. Tallipääty ei mene jäähän kovillakaan pakkasilla, kunnon eristykset ja eläimet pitävät siitä huolen. Tosin lähelle nollaa mennään, ikkunat -20:ssä vetää jo jäähän, vedet pysyvät sulana.
Talliin pystyisin varmaan rakentamaan muutaman orren sekä pesäkopin, en muuta. Ja ajattelin, että olisi kauhea vahtiminen jos ei voisi ulos mennä. Pitäisi vahtia ettei karkaa vaikka olen kyllä ajatellut, että on eläimillä sen verran älliä etteivät itseään vapaaehtoisesti palelluta.
Kurjinta olisi ehkä jos kakkailisivat joka paikkaan, varusteisiiin jne.

Jos tällaiseen sopisi niin pienempi rotu voisi sitten olla parempi, mahtuisi helpommin. Olen jo alkanut viiriäisiäkin miettiä, näin niitä Skanssenilla ja olivat tosi suloisia. Pitää vaan taas metsästää tietoa :smt048
Mimmi

No, mulla siis esimerkiksi on talli läpi talven keskimäärin + 4 asteessa. Jos on noin viikon kova pakkasjakso, lämpötila tippuu ihan nollan tuntumaan. Eka talvena silloin menivät vedetkin riitteeseen ja kannoin sitten vedet lämpiminä kaksi kertaa päivässä. Mitään paleltumisvammoja ei tullut kenellekään. Nykyisin eläimiä on sen verran paljon, että vedet pysyvät sulana. Olen silti kylmimmillä keleillä vienyt mahdollisuuksien mukaan lämmintä vettä ja ruokaa.

Viiriäiset ovat mulla samassa tilassa talvella, mutta niiden häkissä on varalta lämpölamppu. Viime talvena kokeilin myös sitä, että vastakuoriutuneilla kanatipuilla oli karsinassaan lämpölamppu, mutta ei siitä ollut kuin harmia. Paremmin toimii, että emo pitää tipusensa lämpiminä. (Siis puhun nyt emon hautomista tipuista.)

Kanoista tulee myös tosi paljon pölyä, sekä erilaisista pehkukuivikkeista että ihan kanoista itsestään. Eli siinäkin mielessä erillinen tila on parempi, muuten on kaikki tallitarvikkeet pölyn peitossa.

Maatiainen on pienehkö rotu, smarin tuntien hän tarkoitti varmaan vaihtoehdoksi suurempia rotuja :smt002. Toki pienempiä löytyy kääpiöroduista. Minkä kokoisesta tilasta sulla sitten on kysymys ja minkä kokoista parvea olet ajatellut?
PieniHopea

Valmis osa on noin 50 neliötä, siinä on kaksi karsinaa joita asuttaa 2 ponia ja 2 lammasta. Lisäksi on pikkuruinen lämmitettävä huone sekä vesipiste. Tilaa vievät myös miehen työkalut yms. sekä puput. Eli kanoille ei jää tilaa vaikka miten miettisi. Toinen pääty on suurinpiirtein saman kokoinen, mutta siinä on maalattia ja seinät pelkkää lautaa. Ehkä pitää hillitä itseään ja rakentaa vain se toinen pääty ensin, siitä saisi suoraan luukun ulos mikä olisi hienoa. Siellä vain epäröin lämmön pysymistä koska olin ajatellut vain ihan pientä parvea, joku 3-4 kanaa+kukko.

Tavasin viime yönä nuo kaikki rodut taas läpi, voi vitsi mitä ihanuuksia onkaan :smt060
Osa kyllä karsiutui heti pois vaihtoehdoista joko koon, ulkonäön tai huonon kylmänkeston vuoksi.
Maatiaisissa mua viehättää se säilyttäminen ja ulkonäkö mm. niillä vaikutti olevan kyllä paljon hyviä ominaisuuksia kun esittelyä luin.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Sulla varmaan on ponit päivät ulkona niin jos saisit kanoille pienenkin tilan järjestettyä ponikarsinan vierestä niin kanat voisivat jaloitella ponikarsinassa päivät ja illalla kun otat ponit sisälle, kanat kömpivät orrelleen eli niille riittää pienikin tila. Meidän eka kanala oli justiin tallin käytävän päädystä erotettu noin neliön pohjapinta-alaltaan oleva koppi johon sopi hyvin orret ja pesät, kanat saivat liikkua sitten päivät vapaana tallissa. Mutta kun kakka käytävällä ei ole kivaa niin kannattaa tehdä kanalasta suoraan pikku luukku karsinaan - nyt meillä onkin niin, kun nykyinen kanalakaan ei kovin iso ole.
Ei 3-4 kanaa kukkoineen nyt mitenkään merkittävästi tuota pölyä ilmaan, ainakaan tallissa jossa asuu jo muitakin eläimiä pölistelemässä.
Meilläkin tallin lämpö tippuu nollan tietämille kovimmilla pakkasjaksoilla mutta kanat eivät silti palele, eivät nuo maatiaiset hakeudu silloinkaan niille tarjollaolevien lämpölamppujen alle. Lämmintä ruokaa ja vettä minäkin silloin tarjoilen.
PieniHopea

Kuulostaa kivalta idealta, kiitos!
Laitan sen mietintämyssyyn ja alan vähän mittailla. Ponikarsinan vieressä itseasiassa olisi pieni tila ja nykyään puput asuttavat päivät lampaiden karsinaa - ponit ja lampaat tosiaan ovat aamusta iltaan ulkona.

Heti tulee yksi ongelma mieleen, meillä kun ponit ovat shettiksiä niin karsinat ovat matalia, vain noin 120cm että näkevät muutakin kuin seinät - lentävätkö kanat yli?
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Maatiaisten lentokykyhän on tunnetusti hyvä mutta luulisin että 120cm ei tuota muunkaanrotuisille minkäänlaisia vaikeuksia :smt002 onnistuisiko seinien yläosaan asentaa kalterit tai verkko?
PieniHopea

Jotenkin yltiöoptimistisesti ajattelin, että jospa ne eivät haluaisi lentää yli... :smt003
Niinhän tuo meidän pieni hopea rouvakin pomppasi sen samaisen seinän yli ja tulokset näkyvät myydään-palstalla...
Mimmi

Mulla on entisten hevoskarsinoiden yläosat verkotettu kattoon saakka, että pysyvät kukin parvi omissaan. Hyvin lensivät noin 2 m korkeiden karsinanseinien yli..
PieniHopea

Kiitos kaikista vinkeistä!
En viitsi laittaa verkkoa tms. Haluan, että talli on avoin ja ponit sekä lampaat saavat päänsä ulos - ts. etteivät ole ihan neljän seinän sisällä.

Luulen, että joko laitan jäitä hattuun (ei ihan helppoa!) ja odotan, että toinen pääty valmistuu. Tai sitten (todennäköisempää) otan ensin viiriäisiä ja tulevaisuudessa kun tilat ovat valmiit otan kanat lisäksi.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Nyt on uusi sukupolvi rohkeampi ja ulkoilevat kun vanhat rouvat jää sisälle.
Nuoretkin viihty vähän aikaa pihalla.
Mukavan näköisiä kun tepsuttelevat puhtaalla lumella!!
http://karppausjaperhe.blogspot.com/200 ... aseni.html
Vastaa Viestiin